به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين پل كه در يك سال گذشته به صورت رسمي بازنشسته شد و تردد خودروها بر روي آن با افتتاح پل سوم محمد حسن خان ممنوع شد ، همچنان چشم انتظار نگاه ويژه مسئولان براي مرمت است.
هر چند اين روزها آثار تاريخي در بابل حال و روز خوشي ندارد اما مردم بابل اميدوارند با آغاز مرمت اين پل تاريخي شاهد جذب بيشتر گردشگر داخلي و خارجي در اين شهرستان باشيم.
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: تاكنون 500 ميليون ريال براي مرمت پل تاريخي محمد حسن خان بابل هزينه شده و طرح كلي مرمت اين پل تهيه و به تصويب رسيده است.
مهدي ايزدي افزود: در سفر كاروان تدبير و اميد به مازندران براي مرمت و بازسازي اين پل تاريخي 10 ميليارد ريال اعتبار مصوب كرده اند و تخصيص اين اعتبار را مشروط به اين دانستند كه طرح كامل مرمت اين پل تاريخي ارائه شود.
وي گفت: خوشبختانه طرح مرمت اين پل آماده و ارائه شده است و منتظر تخصيص اعتبار براي آغاز عمليات اجرايي مرمت اين پل مي باشيم.
وي اظهار داشت: اين طرح مرمت ، بدنه، اطراف و نورپردازي پل محمد حسن خان بابل را شامل مي شود.
ايزدي در ادامه بيان داشت: طرح مرمت پل محمد حسن خان بابل توسط شوراي اسلامي و شهرداري بابل با نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران انجام مي شود.
اين پل را محمدحسن خان قاجار ، جد بزرگ آغامحمدخان قاجار اواخر دوره افشاريه در سال 1146 هجري قمري يعني 291 سال پيش بر روي رودخانه بابلرود و در جاي پلي كه پيش از اين از دوران غزنوي وجود داشت ، بنا كرد.
تاريخ نويسان هزينه ساخت اين پل را كه تا سال 1343 تنها راه ارتباطي بابل به بندپي ، آمل ، تهران و روستاهاي جنوب و جنوب غربي شهرستان بود ، 12 هزار تومان ذكر كرده اند.
پل محمدحسن خان با 140 متر طول و شش متر عرض ، داراي شش چشمه يا طاق اصلي و دو چشمه فرعي است و ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است.
اين پل به سبك پل هاي دوران صفوي و در اواخر دوران افشاريه ساخته شده است و از ويژگي هاي مهم آن استفاده از سفيده تخم مرغ و ساروج در ساختش است.
پل تاريخي محمد حسن خان قاجار يك بار در زمان پهلوي اول ترميم شد و در تاريخ 22 ارديبهشت 1356 با شمارهٔ ثبت 1414 به عنوان يكي از آثار ملي ايران ثبت شد
اين پل 300 ساله حدود نيم قرن پيش با ثبت نامش در فهرست آثار ملي به شماره 1414 به سن بازنشستگي رسيده بود، ولي به علت نبود پل جايگزين مناسب زير بار ترافيك باقي ماند.
عبور و مرور ماشين بر روي پل محمدحسن خان پس از بهره برداري از پل سومي با همين نام در جوار آن در سال گذشته ممنوع شد.
خبرنگار: زينب حبيب پور گودرزي**انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
1899/7328
ساري – ايرنا - پل تاريخي 300ساله محمد حسن خان بابل يكي از آثار تاريخي مهم در مازندران نيازمند مرمت و بازسازي جدي براي جلوگيري از تخريب است.