مدیرعامل شركت آب و نیرو: سدسازی تركیه از عوامل پیدایش ریزگرد در ایران است

تهران- ایرنا- مدیرعامل و رییس هیات مدیره شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح های سازه ای تركیه در بخش آب، بر بروز ریزگردها در استان های جنوبی و غربی كشور موثر بوده است.

«سیدمحمدرضا رضازاده» امروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره پدیده ریزگردها در ایران گفت: از آنجا كه تركیه سدهای بزرگی را فقط برای مصارف داخلی خود ساخته اند و آب آنها در همان بالادست مصرف می شود، تاثیر زیادی روی رودخانه های دجله و فرات گذاشته و یكی از عامل های اصلی پدیده ریزگرد در ایران است.
وی درباره تاثیر كم آبی رودهای سرزمینی ایران بر عراق تصریح كرد: حداكثر اثر این آب ها بر رودخانه دجله 14 درصد است و در فرات هیچ تاثیری ندارد؛ همچنین ایران تاكنون از حقابه های خود در این رودخانه ها استفاده نكرده است.
رضازاده یادآوری كرد: ساخت سدهای حوضه آبریز كارون در ایران نیز به گونه ای است كه در پایین دست آن زمین های مسطح قابل كشت چندانی وجود ندارد و بر این اساس، آب پشت سدها فقط صرف تولید و ذخیره برق شده و سپس به سوی دشت خوزستان می رود.
این مسئول تاكید كرد یكی از اولویت های وزارت نیرو رعایت ملاحظات زیست محیطی در هر یك از سدها و توجه به حقابه تالاب ها و جریان رودخانه هاست.
به گزارش ایرنا، چندی پیش وزیر نیرو در پاسخ به ایرنا گفت: بخش قابل توجهی از رخدادهای هورهای ایران و عراق بویژه پدیده ریزگردها ناشی از سدسازی های تركیه است.
«حمید چیت چیان» تاكید كرد سدسازی می تواند به صورت بالقوه در ایجاد ریزگردها موثر باشد.
وی درباره حقابه های زیست محیطی گفت: قرار است سالیانه 10 میلیارد و 700 میلیون مترمكعب از روانآب ها برای مصارف زیست محیطی رهاسازی شود.
به گفته وی، سهم رهاسازی آب برای تالاب هورالعظیم در سال آبی 94-1393 یك میلیارد و هشت میلیون متر مكعب و در سال آبی گذشته یك میلیارد و 825 میلیون مترمكعب تعیین شد كه این میزان در سه ماهه نخست سال آبی جاری (پاییز 1395) 313 میلیون مترمكعب بود و اكنون بیش از 71 درصد سطح تالاب هورالعظیم پر از آب است.
چیت چیان اضافه كرد: وجود 349 هزار هكتار كانون های رُسی در استان خوزستان كه به صورت بالقوه با وزش باد آماده تبدیل به ریزگرد است و همچنین سدسازی در كشورهای همسایه بویژه در حوزه آبریز دجله و فرات از عوامل تشدیدكننده ریزگردهاست.
در چند هفته گذشته پدیده گردوغبار در مناطق غربی و جنوبی كشور همراه با رطوبت بالای هوا، به بروز مشكلاتی مانند قطع برق رسانی منجر شد.
اقتصام*3065*1961* مصاحبه: محمد ملك دار* انتشار: مریم مسعود

اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco