۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۳۱
کد خبر: 82451862
T T
۰ نفر

تصويب طرح هاي توسعه و عمران شهرهاي هرمزگان در كشور

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۳۱
کد خبر: 82451862
تصويب طرح هاي توسعه و عمران شهرهاي هرمزگان در كشور

بندرعباس- ايرنا - مديرشهرسازي ومعماري اداره كل راه و شهرسازي هرمزگان گفت: طرح هاي توسعه وعمران (جامع) شهرهاي سندرك ، بندر گروك ، دشتي و بازنگري طرح جامعه رودان به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران رسيد.

به گزارش ايرنا ، ابراهيم رستم گوراني شنبه در خصوص تصويب اين طرح ها افزود: شهر رودان با محدوده اي به مساحت 949 هكتار به عنوان محدوده مطالعاتي درنظر گرفته شده و اهميت اين شهر به عنوان يكي از بازوهاي اصلي توسعه محور شرق ، بسيار زياد است.
وي بيان داشت: جمعيت اين شهر در سال 90 برابر 33 هزار و 285 نفر بوده كه جمعيت پيشنهادي براي افق سال 1405 معادل 44 هزار و 930 نفر درنظر گرفته شده كه نرخ رشد اين دوره 5/1 درصد و نرخ رشد سالانه 2 درصد بوده است.
مدير شهرسازي و معماري هرمزگان يادآورشد: اشتغال غالب در شهر رودان (با وجود اراضي باغات و نخيلات در اين شهر) خدمات و بازرگاني است و اين شهر از نظر خدمات توزيع مراكز فعاليتي الگوي چند هسته اي دارد.
گوراني گفت: رودان به لحاظ خدمات رساني به روستاهاي اطراف داراي نقش خدمات برتر است زيرا بر اساس طرح ناحيه اي بندرعباس به عنوان مركز منظومه مطرح مي باشد و الگوي پيشنهادي داراي پهنه هايي از جمله مسكوني ، خدمات شهري ، خدمات محله اي و خدمات ناحيه اي است.
*محدوده پيشنهادي شهر رودان 1256 هكتار و مساحت حريم شهر بدون احتساب محدوده 6/4931 هكتار درنظر گرفته شده است. سرانه مسكوني 93/70 مترمربع ، تراكم خالص مسكوني 141 نفر در هكتار و تراكم ناخالص شهري 50 نفر در هكتار است.
وي به تصويب طرح توسعه سندرك اشاره كرد و گفت: شهر سندرك با توجه به موقعيت قرارگيري در شهرستان ميناب از اهميت زيادي برخوردار است و اين شهر با توجه به موقعيت آن كه از قديم داراي عملكرد كشاورزي بوده ، در اين طرح عملكرد آن حفظ شده و به سمت بخش خدماتي و گردشگري نيز متمايل شده است.
گوراني افزود: اين طرح ضوابط اجرايي ، جهت توسعه شهر و همچنين توزيع كاربري ها جهت برنامه ريزي و نحوه صحيح استفاده از اراضي جهت مديريت شهري و رسيدن به توسعه پايدار را نشان مي دهد. شهر سندرك از شهرهاي كوچك استان هرمزگان است كه مي تواند درصورت تقويت به عنوان مركزي جهت تامين خدمات حوزه نفوذ خود عمل كند.
مدير شهرسازي و معماري اداره كل و شهرسازي بدون اشاره به جمعيت شهر دشتي گفت: شهر دشتي با وسعت معادل 275 هكتار ، همجوار با شهرهاي پارسيان و كوشكنار و شهر جديد كوشك است و از لحاظ موقعيت نسبي وضعيت قرارگيري از شمال شرق به شهر پارسيان (مركز شهرستان) و روستاي بمبري ، از غرب به روستاي ستلو ، از شرق به روستاي يورد خوردو و از جنوب نيز به شاهين كوه محدود مي‌گردد. عمده ترين بخش از ساختار اقتصادي شهر دشتي به فعاليت هاي خدماتي تعلق دارد.
وي يادآورشد: استقرار نهادهاي اداري و دولتي ، افزايش جمعيت و روند مضاعف فعاليت هاي تجاري و خدماتي ، رونق ساخت و ساز و رواج فعاليت هاي كارگري ، از جمله زمينه هاي اساسي گسترش فعاليت هاي خدماتي در شهر دشتي است.
گوراني همچنين با اشاره به طرح گروك اشاره كرد و افزود: شهر بندرگروك از توابع شهرستان سيريك بوده كه در سال 1389 تبديل به شهر شده است اين شهر با توجه به خدمات موجود (واحدهاي آموزشي و شركت تعاوني) داراي حوزه نفوذي شامل روستاهاي بن داران ، دوجميلان ، زيارت بزرگ ، زيارت حسن آباد ، سراور ، سرخور طاهرويي ، طاهرويي ، كناردان و گندمي مي باشد.
به گفته وي، جمعيت شهر گروك در سال 1390 برابر با 4243 نفر بوده و جمعيت پيشنهادي با نرخ رشد 5/3 در سال افق طرح (سال 1400) به 5985 نفر خواهد رسيد. مساحت موجود شهر بندرگروك در وضع موجود برابر با 112 هكتار است كه به 197 هكتار افزايش يافته است. همچنين مساحت حريم شهر 790 هكتار پيشنهاد شده است كه در حدود 4 برابر مساحت محدوده پيشنهادي شهر است.
گوراني ادامه داد: اين طرح توسط مشاور طرح و ساخت هرمزگان تهيه شده و بر اساس بررسي هاي بدست آمده ، تا افق طرح ، جمعيت آن به بالغ بر 5900 نفر خواهد رسيد. رويكرد غالب شهر با تاكيد بر گسترش فعاليت هاي گردشگري و خدمات با توجه به موقعيت خاص منطقه و نزديكي به دريا است.
وي افزود: اين شهر با توجه به قرارگيري در مسير جاده ميناب-جاسك و طرح مكران داراي اهميت زيادي بوده كه به طور قطع تصويب اين طرح مي تواند در اجراي برنامه هاي توسعه و رشد و بالندگي اين شهر نقش مهمي ايفا نمايد.
از مجموع يكهزار و 730 پارچه آبادي در هرمزگان يكهزار و 277 روستا بالاي 20 خانوار جمعيت دارند كه برابر برنامه پنجم توسعه همه اين روستاها داراي مطالعه طرح هادي هستند.
هرمزگان يكهزار و 730روستا با بيش از 770 هزار روستانشين دارد.
7195/6048
خبرنگار: رقيه غلامي زاده **انتشار دهنده: خليل تنيده