۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۴۹
کد خبر: 82451988
T T
۰ نفر
اغلب حوادث قلبي -عروقي در افراد با فشارخون متوسط رخ مي دهد

تهران- ايرنا- رييس مركز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: برخلاف انتظار و باور رايج مردم، اغلب حوادث قلبي -عروقي در افرادي با سطح خطر متوسط رخ مي دهد و فشارخون هاي بالا سهم كمتري در اين ميان دارند.

به گزارش خبرنگارعلمي ايرنا، دكتر احمد كوشا روز شنبه در مراسم رونمايي از نرم افزار راهنماي خطرپذيري سكته هاي قلبي و مغزي اظهار داشت: نتايج تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد كه 74 درصد مرگ و ميرهاي ناشي از حوادث قلبي عروقي در افرادي رخ داده كه فشارخون آنها بين 13تا 16 بوده و فقط 25 درصد مرگ و ميرها مربوط به افرادي با فشار خون بالاي 18 است.
وي درباره دلايل اين موضوع توضيح داد: به طور معمول، مراقبت هاي ما اغلب متوجه افرادي است كه فشار خون بالا دارند و افرادي با فشارخون متوسط به دليل اينكه بيماري آنها علائم ظاهري ندارد كمتر به پزشك مراجعه مي كنند و به موقع متوجه مشكل خود نمي شوند و جمعيت زيادي از افراد دچار حوادث قلبي عروقي نيز در اين گروه قرار مي گيرند.
كوشا خاطرنشان كرد: از سوي ديگر، افرادي كه فشارخون نسبتا متوسط دارند، چاقي آنها نيز در حد وسط است و هر از گاهي سيگار مي كشند با اين تصور كه عوامل خطرزا در آنها چندان مساله ساز نيست، به سلامت خود توجه لازم را نشان نمي دهند درحاليكه همه اين عوامل در كنار هم، ميزان خطر را براي افراد بالا مي برد.
وي از تغذيه نادرست، كم تحركي، مصرف دخانيات و الكل، چاقي و قندخون و فشارخون بالا به عنوان عوامل خطرزا در بيماري هاي غيرواگير همچون سكته هاي قلبي و مغزي، سرطان، ديابت و بيماري هاي تنفسي ياد كرد.
اين مقام مسوول در وزارت بهداشت به هدفگذاري جهاني مبني كاهش 25 درصدي مرگ هاي زودرس ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان، ديابت و بيماري هاي مزمن ريوي تا سال 2025 ميلادي (1404) شمسي اشاره كرد و گفت: در همين راستا وزارت بهداشت، اقداماتي را به منظور گرفتن آزمايش هاي رايگان قندخون، چربي خون و فشارخون در خانه هاي بهداشت، پايگاه هاي سلامت و مراكز خدمات جامع سلامت در سراسر كشور آغاز كرده است.
وي درعين حال خاطرنشان كرد: ارائه اين خدمات در برخي مراكز اجرايي شده و ديگر مراكز نيز به محض تكميل و تامين زيرساختهاي لازم براي اينكار و آغاز طرح، در سطح محله هاي خود فراخوان خواهند داد تا افراد بالاي 30 سال بتوانند از وضعيت فعلي و همچنين احتمال ابتلا به سكته هاي قلبي و مغزي طي 10 سال آينده مطلع شوند.
به گفته كوشا، تشخيص زودرس سه سرطان شايع شامل دهانه رحم، پستان و روده بزرگ نيز به منظور پيشگيري از ابتلاي افراد در اين مراكز بهداشتي درماني ارائه خواهد شد.
مراسم رونمايي از نرم افزار خطرسنجي سكته هاي قلبي و مغزي امروز شنبه با حضور مديركل دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، رييس مركز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت و جمعي از فناوران حوزه هاي فناوري اطلاعات و علوم پزشكي برگزار شد.
نرم افزار كاربردي 'ايراپن' IRAPEN قادر به محاسبه ميزان خطر ابتلا به سكته هاي قلبي و مغزي در 10 سال زندگي آينده افراد است.
اين نرم افزار كه براي سيستم عامل اندرويد و آي او اس پياده سازي شده است، با قابليت هايي كه در اختيار كاربران قرار مي دهد، ابتدا احتمال خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را براي كاربران از طريق يك تست علمي و دقيق محاسبه مي كند و سپس با توجه به نتايج به دست آمده از تست، برنامه اي اجرايي براي كاهش خطر ابتلا به اين بيماري ها پيشنهاد مي دهد.
براساس برنامه هاي طراحي شده در اين نرم افزار، طيف رنگ هاي مشخصي شامل سبز، زرد، نارنجي و قرمز براي قلب، مشخص شده كه احتمال خطر كمتر از 10 درصد در طيف سبز، احتمال خطر بين 10 تا 19 درصد در طيف زرد، احتمال خطر بين 20 تا 29 درصد در طيف نارنجي و احتمال خطر بيش از 30 درصد در طيف قرمزرنگ قرار مي گيرد و پس از بررسي وضعيت فرد، دستورالعمل هاي مشخصي براي وي ارائه مي شود تا بتواند با رعايت آنها به يك قلب سبز و سالم برسد.
ايراپن علاوه بر بخش ارزيابي سكته هاي قلبي و مغزي، شامل بخش هاي محتوايي مربوط به آموزش است كه از جمله آنها مي توان به پيشگيري و كنترل مصرف سيگار و دخانيات، پيشگيري و كنترل سرطان، تغذيه سالم، پيشگيري و كنترل فشار خون بالا، پيشگيري و كنترل ديابت، پيشگيري از كم تحركي، پيشگيري و كنترل چربي بالاي خون، پيشگيري و كنترل مصرف الكل، پيشگيري از چاقي و اضافه وزن و پيشگيري و كنترل بيماري آسم اشاره كرد.
سركندي، دسترسي آسان در هر زمان و مكان به نرم افزار موبايل و بهره مندي از امكانات آن به صورت آفلاين، امكان ارزيابي خطر سكته هاي قلبي در سنين مختلف، امكان جست و جوي سريع، امكان مشاهده محتوا به صورت مولتي مديا (متن، عكس، فيلم، فايل صوتي) در زمينه سلامت و خودمراقبتي و امكان دريافت نوتيفيكيشن هوشمند روي موبايل به هنگام دريافت محتواي جديد را از جمله قابليت هاي اين نرم افزار موبايلي ذكر كرد.
اين نرم افزار به همت محققان شركت پرديس زندگي و سلامت ما، موسسه مطهر نت پارس و شركت آواي فناوري اطلاعات سلامت، طراحي و توليد شده است.
علمي**1055**1440
خبرنگار : زينب كارگر **انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر