۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82452904
T T
۰ نفر
حمل ونقل كشور نیازمند 500 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است

تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس اجرای سند جامع حمل و نقل كشور،تا افق 1404، تكمیل زیرساخت های حمل و نقل، نیازمند پنج هزارمیلیارد ریال ( 500 هزار میلیارد تومان ) سرمایه گذاری است.

به گزارش ایرنا، «امیر امینی» روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طبق قراردادی كه با دانشگاه صنعتی شریف امضا شد، در این سند سهم هریك از قسمت های حمل ونقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی در حمل بار و مسافر مشخص شده و هرگونه اقدام در این بخش ها باید با این سند تطبیق داشته باشد.
وی افزود: میزان طلب پیمانكاران از وزارت راه و شهرسازی طبق رقمی كه در سامانه وزارت راه و شهرسازی به ثبت رسیده میزان طلب از این وزارتخانه 94 هزار میلیارد ریال (9 هزار و 400 میلیارد تومان) است و برای پرداخت بخشی از آن دولت باید تا پایان امسال دو تا دو هزار و 500 میلیارد تومان منابع مالی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد تا بتوانیم مطالبات نیروی انسانی و كارگری شاغل در پروزه های مختلف این وزارتخانه كه با احتساب عائله آنها بیش از420 تا 450هزار نفر هستند، پرداخت شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اوایل امسال میزان طلب پیمانكاران از وزارت راه و شهرسازی 6 هزار و 600 میلیارد تومان بود، بالغ بر 2 هزار و 700 میلیارد تومان آن پرداخت شد، اما با ثبت میزان آن در سامانه وزارت راه و شهرسازی، اكنون طلب پیمانكاران به 92 هزار میلیارد ریال ( 9 هزار و 200 میلیارد تومان) رسیده است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اضافه كرد: بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در بخش تملك دارایی ها هشت هزار و 100 میلیارد تومان است و با احتساب منابع ردیف های متفرقه و تبصره های بودجه سرجمع بودجه این وزارتخانه در سال 96 به 11 هزار و 800 میلیارد تومان می رسد.
به گفته وی، براساس برنامه ششم توسعه نیز به منظور توسعه زیرساخت های حمل و نقل باید 190 هزار میلیارد تومان هزینه شود و از این رقم قرار است 46 درصد منابع مورد نیاز از بودجه عمومی دولت و تامین مالی (فایناس) ، 43 درصد توسط بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی و 11 درصد دیگر توسط منابع داخلی شركت ها و سازمان های تابعه تامین شود.
معاون وزیر راه شهرسازی افزود: قرار است از هشت هزار و 100 میلیارد تومان بودجه وزارت راه و شهرسازی، 700 میلیارد تومان آن به بخش مسكن و 7 هزار و 400 میلیارد تومان نیز به بخش حمل و نقل اختصاص یابد.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: بودجه سال آینده برای انجام 246 طرح جاده‌ای حدود 3هزار و 670 میلیارد تومان، 48 طرح ریلی سه هزار و 580 میلیارد تومان، 8 طرح هوایی 18 هزار و 200 میلیارد تومان و 7 طرح شامل سایر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی 5 هزار و 220 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و برای اجرای 101 طرح دیگر این وزارتخانه 737 میلیارد تومان منابع مالی در لایحه بودجه سال 96 پیش‌بینی شده است.
به گفته وی، سال آینده بودجه حوزه توسعه حمل و نقل ریلی در مقایسه با اعتبارات امسال، رشد 68 درصدی دارد، اما در حوزه حمل ونقل جاده ای بودجه سال آینده 23 درصد كاهش یافته و در مجموع بودجه وزارت راه وشهر سازی درسال 96، پنج درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی برتوسعه شبكه حمل و نقل كشورتاكید كرد و گفت: چنانچه سالیانه یك میلیون و 300 هزار تومان از هر دستگاه خودرو عوارض دریافت شود، توسعه زیر ساخت های حمل و نقل كشور منابع مالی پایداری خواهد داشت.
وی گفت :اجرای طرح های مختلف حمل و نقل كشور اكنون نیازمند 163 هزارمیلیارد تومان منابع مالی است و از این مبلغ 84 هزار میلیارد تومان برای انجام طرح های توسعه حمل و نقل ریلی و 79 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های حمل ونقل جاده ای و هشت هزار میلیارد تومان نیز برای نگهداری راه های باید هزینه شود.
امینی خاطرنشان كرد : اكنون حدود 21 هزار میلیارد تومان طرح های عمرانی وزارت راه و شهرسازی در سراسر كشور بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیكی دارند و پیشرفت 142 هزار میلیارد تومان پروژه نیز كمتر از 50 درصد است.
وی، توسعه زیرساخت های حمل ونقل، توسعه ناوگان هوایی، ریلی، دریایی و هوایی، افزایش بهره وری، ارتقا ایمنی در حوزه حمل ونقل و تامین منابع مالی پایدار را پنج محور مهم برنامه ششم توسعه در وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل اعلام كرد و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، بازآفرینی سكونتگاه های غیررسمی و مدیریت زمین از محورهای مهم بخش مسكن محسوب می شود.
امینی ضمن اعلام خبر تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل، گفت: وزارت راه وشهر سازی در نظر دارد با منابع مالی پایدار این صندوق كار خود را آغاز كند و در مرحله نخست از محل منابع مالی دولت 19 هزار میلیارد تومان اعتبار به این صندوق اختصاص یابد و برای پایدارماندن منابع مالی آن بخشی از عوارض دریافتی از سوخت، خودرو و جاده به این صندوق واریز شود تا هرگونه سرمایه گذاری در زیر ساخت های حمل و نقل كشور درآینده تضمین شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108** 1559 **خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر