تمامی مناطق حاشیه نشین چابهار تا 18 ماه آینده ساماندهی می شوند

چابهار- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن گفت: تمامی مناطق حاشیه نشینی چابهار در یك دوره 12 تا 18 ماهه ساماندهی و از خدمات زیربنایی بهره مند می شوند.

حمیدرضا عظیمیان روز یكشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: براساس تصمیمات سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسكن كار ساماندهی مناطق حاشیه نشین و سكونتگاههای غیر رسمی چابهار توسط این سازمان آغاز شده است.
وی افزود: براساس برنامه تدوین شده قرار است مشكلات ساكنان حاشیه نشین مرتفع و از امكانات رفاهی و زیربنایی نظیر برق، طرح هادی، آب و سند مالكیت بهره مند شوند.
وی ادامه داد: وقتی كار ساماندهی انجام و مالكیت اراضی سكونتی حاشیه نشینان مشخص شود سایر دستگاههای اجرایی خدمات لازم را ارایه خواهند داد.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن با بیان اینكه در اكثر كلان شهرهای كشور مشكلات حاشیه نشینی وجود دارد، خاطرنشان كرد: عزم دولت برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین و ارایه امكانات برای مردم ساكن در این مناطق جدی است.
عظیمیان از همراهی دستگاههای اجرایی شهرستان چابهار و استان سیستان وبلوچستان برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین قدردانی كرد و افزود: نباید برخی از ساكنان شهر زیبای چابهار به عنوان دروازه اقتصاد و تجارت كشور از كمبود امكانات رنج ببرند.
وی گفت: توسعه زیرساخت های شهرستان راهبردی چابهار می تواند ضامن امنیت پایدار برای ایران اسلامی باشد.
وی بر حل مشكلات برق، آب، بهداشت، فضای آموزشی مناطق حاشیه نشینی در چابهار تاكید كرد و افزود: ایجاد امكانات رفاهی موجب رضایت مردم محروم می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن افزود: به ازای هر 2 مدرسه ای كه از سوی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان ساخته شده است، یك مدرسه توسط وزارت راه و شهرسازی برای دانش آموزان مناطق حاشیه شهر چابهار ایجاد خواهد شد.

معاون هماهنگی و امورعمرانی استانداری سیستان وبلوچستان نیز خواستار رفع مشكلات حاشیه نشینی در چابهار شد و گفت: نباید شهرستان های چابهار و كنارك در سواحل زیبای مكران پدیده حاشیه نشینی را داشته باشند.
باقر كرد اظهار داشت: استانداری سیستان وبلوچستان در راستای حل مشكلات حاشیه نشینی برنامه های خوبی را در نقاط مختلف استان برای بهره مندی مردم از امكانات رفاهی در حال اجرا دارد.
وی از حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن در چابهار و پیگیری مشكلات حاشیه نشینی قدردانی كرد.

دادستان چابهار نیز با بیان اینكه كار ساماندهی مناطق حاشیه نشین و سكونتگاههای غیررسمی در این شهرستان اجرایی شده است، خاطرنشان كرد: ارایه مجدد خدمات نظیر برقرسانی در این مناطق منوط به مصوبه و اجازه شورای تامین چابهار است.
روح الله احمدی افزود: جای خوشحالی است كه بصورت قانونی مشكلات ساكنان حاشیه شهر چابهار مرتفع می شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: چابهار یكی از مناطق مهم تجاری و اقتصادی در كشور است كه جمعیت زیادی از روستاها و شهرهای همجوار به امید اشتغال و رونق كسب وكار به این منطقه عزیمت و در مناطق حاشیه شهر ساكن شده اند.
معین الدین سعیدی افزود: قرار است بزودی 55 هكتار زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسكن به شهرداری چابهار برای ساماندهی برخی ساكنان حاشیه نشین واگذار شود.
وی ادامه داد: حدود 50 هزار نفر در مناطق حاشیه نشین جنگلوك، كمب، مراد آباد، رمین، عثمان آباد، میرآباد، نوك آباد وغیره ساكن هستند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار بیان كرد: ساكنان حاشیه نشنین چابهار فاقد امكانات رفاهی نظیر برق، آب، فضای آموزشی، بهداشت، راه وغیره هستند.

مدیركل راه و شهرسازی جنوب سیستان وبلوچستان (ایرانشهر) نیز به خبرنگار ایرنااظهار داشت: براساس پیگیری های استانداری سیستان وبلوچستان 30 درصد از اعتبارات تملك دارایی های استان برای توسعه امكانات مناطق حاشیه نشین هزینه خواهد شد.
ایوب كرد افزود: چابهار به دلیل موقعیت صید و صیادی و وجود بندر و منطقه آزاد تجاری صنعتی گرفتار معضل بزرگ حاشیه نشینی است بطوریكه نسبت به جمعیت، بیشترین آمار حاشیه نشینی در كشور را دارد.
وی بیان كرد: در شهرستان چابهار بیش از 40 تا 50 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین وجود دارد كه فاقد امكانات هستند و در بدترین شرایط زندگی می كنند.
مدیركل راه و شهرسازی جنوب سیستان وبلوچستان (ایرانشهر) ادامه داد: با جدیت كار ساماندهی مناطق حاشیه نشینی در چابهار آغاز شده است و بزودی شاهد تغییر در زندگی ساكنان این مناطق خواهیم بود.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به شهركنارك متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن به همراه جمعی از مسئولان محلی و استانی از مناطق حاشیه نشینی و سكونتگاههای غیر رسمی، پروژه تفریحی و گردشگری دریا بزرگ و نوار سواحلی چابهار دیدن كرد.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی