كالاهای ایرانی با وجود امكان و توانایی رقابت با تولیدات خارجی به دلیل نبود تبلیغات و نداشتن بستر مناسب فرهنگی در جامعه برای استفاده از آن با مشكل روبه رو هستند و همواره ذهنیت بسیاری از مصرف كنندگان بر كیفیت پایین كالاهای داخلی شكل گرفته و با ترویج اندیشه برتری كالاهای خارجی، تولیدات ملی با بی مهری مواجه شده است. آنچه در این ارتباط به نظر می رسد این است كه ایران به انقلابی فرهنگی نیاز دارد تا مردم به این باور برسند كه خرید و استفاده از كالاهای داخلی باعث رونق اشتغال، حفظ كشاورزی، ارزش افزوده و تقویت واحدهای تولیدی و در نهایت توسعه و پیشرفت خواهد شد.
خرید و حمایت از كالای ایرانی افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد و پیشرفت اقتصادی، ایجاد بازار رقابتی، افزایش درآمد سرانه ملی، رفاه و اشتغال زایی بیشتر را در كشور به ارمغان خواهد آورد.
سنت خرید ایرانیان در آستانه نوروز، فرصتی مناسب برای رونق بخشی به اقتصاد و چرخه تولید كشور است تا هموطنان در اقدامی ملی و با حمایت از محصولات داخلی، رونق و شكوفایی را به واحدهای تولیدی كشور هدیه دهند و بستر توسعه و آبادانی كشور را فراهم آورند.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در آستانه سال نو و آغاز خریدهای نوروزی به منظور ترویج و ترغیب هموطنان نسبت به مصرف و استفاده از كالاهای ایرانی با «علی قنبری» معاون وزیر جهاد كشاورزی، مدیرعامل شركت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و استاد دانشگاه تربیت مدرس به گفت و گو پرداخت.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به نتایج و دستاوردهای مهم استفاده از كالای ایرانی در توسعه و تقویت اقتصادی ملی، گفت: هر كشوری برپایه شاخص های ارزشی كه دارد باید برای تولید داخلی و ملی خویش ارزش قایل باشد و به آن بها بدهد با توجه به این كه ایران در یك شرایط حساس و خاص قرار دارد می توان با تشویق و ترغیب جامعه در استفاده از كالای ایرانی از تولید داخل حمایت و بدین ترتیب به رشد اشتغال و ریشه كنی فقر در كشور كمك كرد. برای رسیدن به این هدف می بایست با بهبود كیفیت، سبب افزایش صادرات و هم زمینه استقبال ملی از تولیدات داخلی را فراهم آورد و این مساله ارزش ها و مزیت های مرتبط و نهفته بسیاری را آشكار می سازد و به ایجاد رقابت در كشور می انجامد.
قنبری در ادامه مصرف تولید داخلی را موجب خودكفایی و كاهش واردات دانست و در این ارتباط بیان داشت: استفاده از كالای ایرانی منشا آثار مثبت فراوانی برای كشور است و این مساله به ایجاد ارزش افزوده، رشد اقتصادی كشور، كاهش نرخ بیكاری، جلوگیری از افزایش تورم و ارتقای درآمد ملی و فردی منجر می شود و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری های آینده را در بخش تولید مهیا می سازد و با افزایش و بهبود كیفیت كالا می توان مازاد مصرف داخل را به خارج صادر و بدین ترتیب درآمد ارزی قابل توجهی برای كشور ایجاد كرد. بنابراین برای دستیابی به توسعه می بایست كه توجه و حمایت از كالا و تولید داخلی را مدنظر قرار داد.
مدیرعامل شركت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، استفاده از كالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی را به عنوان یكی از مهم ترین محورهای اقتصاد مقاومتی مطرح كرد و یادآور شد: اقتصاد مقاومتی به این معنا است كه اقتصاد كشور را در برابر تكانه های داخلی و خارجی مقاوم ساخت تا به هنگام تهدیدهای مختلف اقتصادی، اقتصاد كشور دچار تزلزل و فروپاشیدگی نشود و به این منظور بهترین روش فرهنگ سازی برای مصرف كالاهای داخلی و بومی، تقویت تولید داخلی و بهبود كیفیت این كالاها به شمار می رود. در اقتصاد مقاومتی نگاه ما باید رقابت بیرونی و تقویت داده های درونی و اقتصاد ملی باشد تا هم مشكلات اقتصادی نظیر تورم و بیكاری را بدین وسیله برطرف ساخت و همچنین درآمدهای ملی و خانوارها را نیز بهبود بخشید و اقتصاد كشور را به پویایی رساند.
یكی از مهم ترین محورهای اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید ملی و استفاده از كالای ایرانی محسوب می شود و آن را به عنوان موثرترین راهكار برون رفت و مقاومت مقابل تهدیدهای خارجی، قلمداد می كند. تقویت اقتصاد مقاومتی سبب می شود تا كشور، نیازهای خود را در داخل برطرف و با ارتقای كیفیت و تنوع محصولات با كالاهای مشابه خارجی رقابت و كالای كیفی خود را در برابر رقیبان خارجی عرضه كند.
وی در ادامه رشد اشتغال را به عنوان یكی از فواید و آثار مصرف كالای ایرانی، برشمرد و در این باره بیان كرد: هم اكنون نرخ بیكاری بالای 12 درصد است اگر بتوان نیازهای كشور را با تشویق استفاده از كالای ایرانی در زمینه های مختلف صنعتی، كشاورزی و خدمات در داخل تامین كرد تا نیازی به واردات كالا وجود نداشته باشد این مساله به اشتغال بیشتر می انجامد و به رونق اقتصاد ملی منتهی می شود. هم اكنون برخی از كارخانه های تولیدی كمتر از ظرفیت و پتانسیل موجود خویش، تولید می كنند با ایجاد رونق در فروش كالاهای ایرانی، این واحدهای تولیدی توسعه یافته و فرصت های شغلی بیشتری را فراهم می آورند كه این امر به سرمایه گذاری زیادتر می انجامد و كشور به سمت توسعه رهنمون می شود و هیچ راهی جزء تقویت اقتصاد و تولید ملی در جهت استفاده از ظرفیت ها، توانمندی ها و پتانسیل های داخلی برای ایجاد رقابت و توسعه وجود ندارد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی، نهادینه شدن فرهنگ استفاده از كالای ایرانی را نیازمند انجام فعالیت های فرهنگی در این ارتباط دانست و تصریح كرد: صداوسیما، رسانه ها و تریبون های مختلف تبلیغاتی در این باره مسوولیت و رسالت بزرگی برعهده دارند تا با فراخواندن مردم نسبت به مصرف كالای تولید داخل، همگان را به این مساله ترغیب و تشویق كنند و آن را به عنوان یك تكلیف و وظیفه شرعی و ملی معرفی كنند.
نهادینه شدن این فرهنگ و بینش، سبب می شود تا مشتریان در مواجهه با 2 كالای ایرانی و مشابه خارجی آن بی تفاوت به ظاهر فریبنده با بسته بندی های شكیل و پرزرق و برق، برای حمایت از تولید ملی از كالای ساخت ایران استفاده كنند تا ارز و سرمایه كشور به جای آن كه صرف واردات كالاهای بی كیفیت خارجی شود كه در بسیاری از موارد به لحاظ كیفیت توان رقابت با تولید داخل را نیز ندارد برای ارتقای تولید ملی و توسعه كشور هزینه شود و به جای ایجاد اشتغال برای كشورهای دیگر، یك كارگر ایرانی جذب و مشغول به كار شود.
قنبری، ژاپن را یكی از كشورهای موفق در دستیابی به توسعه عنوان كرد و افزود: ژاپن در ابتدا برای بازسازی اقتصادی و صنعتی خود، واردات كالاهای خارجی را به شدت محدود كرد و به دور كشور در حقیقت حصار كشید. این سیاست به همراه سایر برنامههای حمایت از تولید ملی در چندین سال متوالی سبب شد تا این كشور به بازیگری اصلی در عرصه اقتصاد بینالمللی تبدیل شود تا اینك بتواند با ایجاد توانمندی در تولید محصولات مختلف در برابر كالاهای دنیا رقابت كند البته منظور این نیست كه باید دور كشور حصار ایجاد كرد بلكه می بایست كه با بهره گیری از فناوری، علم، مدیریت و سرمایه روز دنیا به پیشرفت دست یافت و تولید داخلی را افزایش و كیفیت آنها را بهبود بخشید.
مدیرعامل شركت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، در بیان موانع موجود در استقبال از كالای ایرانی، گفت: عوامل متعددی را در این ارتباط می توان برشمرد كه از آن جمله می شود به نداشتن بسته بندی مناسب، تبلیغات، بازاریابی و كارهای فرهنگی اشاره كرد به عنوان مثال زعفران مرغوب ایرانی به دلیل نداشتن امكان بسته بندی مناسب در ایران به اسپانیا برده می شود و در آنجا بسته بندی شده و به نام زعفران اسپانیا به جهان عرضه می شود.
وی برجام را فرصتی مناسب برای ارتقا كیفیت تولید ملی به شمار آورد و اظهار داشت: فضای پسابرجام سبب شد تا با ایجاد مناسبات و روابط با دیگر كشورها و استفاده از تكنولوژی و علم جهان، كیفیت تولید ملی را ارتقا و بدین ترتیب كالای ایرانی به جهان معرفی شود و با پایان دادن به تبلیغات دشمنان برای منزوی كردن ایران، موانع پیش روی ایران برداشته شد و ایران پس از برجام می تواند فرهنگ ها، ارزش ها و تولیدات خویش را آشكارا به جهان معرفی و آنها را صادر كند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی، با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز و سنت ایرانیان مبنی بر خریدهای نوروزی، این مناسبت را فرصتی مغتنم برای حمایت از تولید ملی و خرید كالای ایرانی برشمرد و یادآور شد: البته می بایست كه تولید كنندگان نیز كیفیت محصولات را ارتقا بخشند تا به جلب اعتماد عمومی مردم منتهی شود، چرا كه كیفیت كالا بهترین تبلیغ برای تولید ملی محسوب می شود و تبلیغات صدا و سیما و رسانه ها نیز باید به نحوی باشد كه مردم را به سمت مصرف كالای ایرانی ترغیب و تشویق كند.
قنبری در پایان نقش آموزش در نهادینه سازی فرهنگ استفاده از كالای ایرانی را تعیین كننده دانست و بیان كرد: اگر كودكان از ابتدا با روحیه خودباوری، اتكای به نفس و با غیرت ملی پرورش یابند و با این ذهنیت كه مصرف كالای ایرانی را در اولویت قرار دهند، رشد پیدا كنند، زمانی كه بزرگ شدند افرادی متعهد و متعصب به تولیدات داخلی خواهند بود و آنان به عنوان مدیران و آینده سازان كشور در آینده به حمایت و توجه از تولید داخل توجه لازم را خواهند داشت و اصل و هدف خویش را بر مصرف داخلی، ارتقای كیفیت تولید داخل، توسعه، ترقی و پیشرفت كشور می گذارند.
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**2059**9131
*ایرنا مقاله كانالی برای انعكاس مقاله های اندیشكده ها- پژوهشكده ها- دانشكده ها- مراكز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@
عید ایرانی با كالای ایرانی
توسعه و تقویت اقتصاد ملی با حمایت از كالای ایرانی
۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۰۶
کد خبر:
82456566
تهران- ایرنا- استفاده از كالای ایرانی به عنوان یكی از موثرترین راهبردها در حمایت از تولید داخلی محسوب می شود. تولیدكنندگان داخلی نیاز دارند تا هموطنانشان با اعتماد به محصولات آنها، این كالاها را بر انواع مشابه خارجی ترجیح دهند و بدین ترتیب به حركت چرخه اقتصادی و توسعه كشور كمك كنند.