۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82460329
T T
۰ نفر
نمايشگاه بهاره مشهد؛ جشنواره فروش كالاي ايراني

مشهد- ايرنا- طي يك هفته برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم كالا بهاره در مشهد شمار بازديدكنندگان آن چشمگيري بود بگونه اي كه در آخرين روز هفته جمعه 20 اسفند 1395 جاي سوزن انداختن در اين مكان نبود و تقريبا فضاي 25 هزار مترمربعي نمايشگاه بين المللي مشهد مملو از جمعيت شد.

به گزارش ايرنا، ديشب كه نمايشگاه بهاره كالا در مشهد آخرين روز خود را در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مشهد پشت سر مي گذاشت ترافيك سنگيني بر خيابانهاي منتهي به نمايشگاه حاكم بود و افزون بر پر شدن توقفگاههاي خودرو اطراف نمايشگاه، اتوبوسهاي واحد نيز پر از جمعيت بودند و شهروندان را به نمايشگاه رسانده يا آنان را از نمايشگاه به مقصدشان باز مي گداندند.
بازار خريد نوروز در محل نمايشگاه دائمي مشهد آنچنان داغ بود كه حتي فروشندگان بخشي از كالاي خود را به فضاي خارج از نمايشگاه، زيرگذرگاه و در خودروهاي متوقف شده اطراف منتقل كرده و در آنجا مشغول به فروش كالا بودند.
هجوم جمعيت در داخل فضاي نمايشگاهي ديشب گذشته به حدي بود كه تردد افراد به سختي انجام مي شد و فشار جمعيت خريد را تا حدي دشوار كرده بود. مردم فقط مي خريدند و برخي فروشندگان نيز تخفيفها را بيشتر كرده و جدا از تخفيف نمايشگاهي كالاي خود را به قيمت خريد يا كمتر از آن به فروش مي رساندند.
بي ترديد مي توان نمايشگاه بهاره كالا در مشهد را يك جشنواره بزرگ فروش به شمار آورد كه تقريبا براساس برآورده هاي انجام گرفته 50 درصد از جمعيت اين كلانشهر از آن ديدن كرده و مايحتاج شب عيد خود را تامين نمودند.
عمده خريداران و بازديدكنندگان نمايشگاه بهاره مشهد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از قيمتها و تا حدودي از كيفيت كالا اظهار رضايت مي كردند و به نظر مي رسيد عمده مردم از خريد خود رضايت داشتند.
يكي از خريداران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: كيفيت مواد غذايي بويژه آجيل و شكلات در نمايشگاه خيلي خوب بود، هرچند قيمت آنها با قيمت هاي كالاهاي مشابه در داخل شهر چندان تفاوتي نداشت.
فاطمه عباسپور افزود: قيمت ساير مواد غذايي نيز مناسب بود و همه اقلام مورد نياز شب عيد در نمايشگاه وجود داشت. كيفيت كفش و كيف نيز به نسبت سال گذشته بهتر بود.
بازديدكننده ديگري پوشاك عرضه شده در نمايشگاه را بعضا براي خريد عيد مناسب ندانست و گفت: در بين پوشاك برندهاي خوب وجود ندارد و اغلب لباسها توليدات جديد توليدكنندگان نيست و مشخص مي شود كه توليدات پايان فصل خود را به اين نمايشگاه آورده اند.
وي اظهار كرد: برخي كالاها در اين نمايشگاه با قيمتهاي متفاوت عرضه مي شدند در حالي كه از نظر كيفيت چندان تفاوتي نداشتند و به نظر مي رسيد اين كالاها نرخگذاري نشده بودند.
ديگر بازديدكنندگان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ضمن اظهار رضايت از قيمت و كيفيت كالاها؛ پيشنهاد كردند كه مسئولان نمايشگاه بهاره را در دو يا سه مكان از شهر و در بازه زماني متفاوت در طول اسفند ماه برگزار كنند كه هم جمعيت زياد بازديدكنندگان مانع از سهولت خريد نشود و همه مردم بتوانند بدون طي مسير طولاني و تحمل ترافيك و ساير مشكلات خريد سال نو خود را انجام دهند.
در ميان عرضه كنندگان كالا در نمايشگاه، توليدكنندگان صاحب برند كمتر ديده مي شدند اما در مجموع مي توان مجموعه نمايشگاه بهاره مشهد را محل عرضه كالاي ايراني دانست. كالاهايي كه بيشتر توليدكنندگان خراساني صاحب آن بودند.
يكي از عرضه كنندگان كالا در اين نمايشگاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از برگزاري نمايشگاه در پايان فصل اظهار نارضايتي و بيان كرد: در كل سال بازار راكد است و با توجه به ركود اقتصادي مردم خريد كمتري دارند.
سعيدي افزود: بازار خوب فروش كالاي توليدكنندگان؛ عيد نوروز است اما برگزاري نمايشگاه كه در آن كالاها با 30 درصد كمتر از قيمت بازار ارائه مي شود تا حدودي به ضرر توليدكنندگان مي باشد و سودي عايدشان نمي شود.
وي كل كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه را كه مايحتاج مردم در آستانه شب عيد مي باشد ايراني دانست و گفت: از اين لحاظ كه نمايشگاههاي بهاره صرفا اختصاص به عرضه كالاي ايراني دارد به نفع توليدكنندگان است زيرا هم اشتغال حفظ مي شود و هم مردم مي توانند با كالاهاي باكيفيت ايراني و استاني آشنا شوند.

* 98 درصد اقلام نمايشگاه كالاي بهاره مشهد توليد داخل است
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: با هدف حمايت از كالاي ايراني 98 درصد از اقلام عرضه شده در نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالاي بهاره در اين استان از جمله نمايشگاه بهاره مشهد توليد داخل است.
علي غفوري مقدم افزود: يكي از مصوبات كميسيون نمايشگاهي خراسان رضوي در سال جاري عرضه كالاي ايراني در همه رسته هاست و فقط در چند قلم محدود كه مشابه داخلي آن وجود ندارد يا بسيار محدود مي باشد عرضه كالاي خارجي انجام مي شودد.
وي بيان كرد: مايحتاج مردم در نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالاي بهاره بيشتر معطوف به مواد غذايي، پوشاك، كيف و كفش مي شود كه بهترين محصولات از اين نوع در داخل خراسان توليد مي گردد.
او با بيان اينكه خريد كالاي ايراني برابر با رونق توليد داخلي است گفت: خريد كالاي ايراني حمايت از توليد داخلي، تثبيت و افزايش اشتغال، كاهش بيكاري و افزايش نرخ توليد ناخالص داخلي را به دنبال دارد و ارزش افزوده اي كه از فروش خريد كالاي ايراني ايجاد مي گردد نصيب فروشنده داخلي مي شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با اشاره به اهداف برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا افزود: در برپايي نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا فروش كالا و حذف يا كاهش واسطه هاي غيرضروري هدف اصلي است و بر اين اساس كالا مستقيما از توليدكنندگان صنعتي يا صنفي يا مراكز پخش و توزيع به دست مصرف كننده مي رسد و هزينه هاي توزيع كالا كاهش يابد
غفوري مقدم افزود: بيش از يك دهه از برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا در كشور مي گذرد و برپايي آن در مقاطع زماني خاص در سال به يك انتظار دائمي از سوي مردم تبديل شده است.
وي بيان كرد: بر اساس ارزيابي و نظرسنجيهاي انجام شده نمايشگاههاي بهاره، پاييزه و ضيافت از بيشترين مراجع و مخاطب در ميان ساير انواع نمايشگاه برخوردار هستند و تاكنون موفق شده اند رضايت نسبي مخاطبان خود را كسب كنند.
او مهمترين خصوصيت بارز نمايشگاه بهاره امسال نسبت به سالهاي قبل، نسبت بالاتر حضور واحدهاي توليدي در نمايشگاه دانست و گفت: بر اين اساس 60 درصد از واحدهاي مشاركت كننده در نمايشگاه، واحدهاي توليدي، صنعتي و صنفي مي باشند كه با حداقل 20 درصد زير قيمت مصرف كننده نسبت به عرضه كالاهاي خود در نمايشگاه اقدام مي كنند.
معاون سازمان صنعت خراسان رضوي افزود: به منظور رعايت قيمت منصفانه در عرضه كالاهاي نمايشگاهي، كارشناسان اين سازمان و اتحاديه هاي صنفي نسبت به قيمت گذاري كالاهاي واحدهاي توليدي و صنفي اقدام كرده اند كه در اين راستا بيش از 10 هزار قلم كالا در ايام قبل از برگزاري نمايشگاه قيمتگذاري مي شود.

* اولويت برپايي نمايشگاه كالاي بهاره؛ نفع مصرف كننده است
رئيس اتاق اصناف مشهد نيز با اشاره به حضور 800 واحد توليدي و صنفي در هزار غرفه در قالب نمايشگاه كالاي بهاره اين شهر گفت: اين واحدها مواد غذايي، منسوجات، لوازم خانگي، صنايع دستي، كيف و كفش، پوشاك را عرضه مي كنند.
محمود بنانژاد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سياست اصلي برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم كالا، عرضه كالا از توليد به مصرف با قيمت مناسب و حذف واسطه هاست تا هم توليدكننده و هم مصرف كننده از عايدات آن بهره مند شوند.
وي بيان كرد: با توجه به مشكلاتي كه در بازار وجود دارد بطور معمول برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا با مخالفتهايي از سوي واحدهاي توزيعي مواجه مي شود و حق نيز به جانب آنهاست زيرا اين صنف در طول سال متحمل پرداخت ماليات و عوارض شهري هستند و بازار داغ فروش و سود مطلوب نيز براي آنان در پايان سال و شب عيد است.
او اظهار كرد: در برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره تلاش شد نفع مصرف كننده در عرضه كالا با قيمت مناسب و نفع توليدكننده با عرضه مستقيم كالا تامين شود اما اولويت اصلي، نفع مصرف كننده مي باشد.
رئيس اتاق اصناف مشهد گفت: همه كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه از همان روز نخست نرخگذاري شده بود و اگر برخي كالاهاي مشابه قيمتهاي متفاوت داشتند دليل اين بود كه يا از نظر كيفيت متفاوت بودند و يا خود عرضه كننده براي فروش بيشتر كالاي خود را ارزانتر فروخته بود.
بنانژاد اظهار كرد: در مجموع امسال نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره در مشهد از نظر كيفي و از نظر استقبال مردم بسيار خوب بود و همه آنچه مردم در شب عيد نياز داشتند در اين نمايشگاه با قيمت مناسب فراهم شد.
وي افزود: در نمايشگاه بهاره كالا توليدات خارجي وجود نداشت و حتي در مورد برنج و چادر مشكي كه توليد خارجي آن در بازار رواج دارد سعي شده بود از توليدات مشابه داخل بهره گرفته شود.
او حضور برندهاي خارجي را در كنار آسيب زا بودن آن براي كالاهاي توليد داخل، عرضه آن را هم منفعت زا ذكر و بيان كرد: به منظور كيفي سازي كالا و ايجاد رقابت بين كالاي ايراني و خارجي بهتر است هر دو در كنار هم عرضه شود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند و بهتر به كيفيت بالاي كالاهاي ايراني پي ببرند.
رئيس اتاق اصناف مشهد گفت: 120 هزار واحد صنفي توليدي و توزيعي در مشهد فعال هستند كه از بين آنها 40 هزار واحد اقلام مربوط به شب عيد را به فروش مي رسانند.

* تمديد نمايشگاه بهاره كالا/ بازديد 200 هزار نفر
مديرعامل شركت نمايشگاه بين المللي مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: نمايشگاه فروش بهاره مشهد به دليل استقبال قالب توجه مردم و در راستاي رفاه حال شهروندان به مدت يك روز تمديد شد و امروز 21 اسفند نيز در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي مشهد از ساعت 15 تا 22 برپاست.
احسان اركاني افزود: طي هفت روز گذشته كه نمايشگاه فروش بهاره در محل نمايشگاه بين المللي مشهد برپا بود شاهد استقبال شهروندان مشهدي از اين نمايشگاه بوديم بطوري كه جاي راه رفتن در بين غرفه ها نبود.
وي با بيان اينكه هر شب بين 20 هزار تا 30 هزار نفر از نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره در مشهد ديدن كردند ادامه داد: از روز 13 اسفند جاري كه نمايشگاه برپا شد تا پايان ديروز 200 هزار نفر از اين نمايشگاه ديدن كردند.
او بيان كرد: در دو مقطع ماه رمضان و آغاز سال تحصيلي جديد در سال 95 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در مشهد برپا نشد زيرا سازمان صنعت مجوز برپايي آن را نداد اما شركت نمايشگاه بين المللي مشهد همواره متقاضي برپايي اين نمايشگاه بوده است.
مديرعامل شركت نمايشگاه بين المللي كشهد گفت: نمايشگاه عرضه مستقيم كالا با حمايت از كالاي ايراني برپا مي شود و بهترين ابزار براي آشنايي مردم با كالاي ايراني است.
اركاني افزود: حمايت از كالاي توليد داخل يكي از وظايف ملي و حتي مذهبي ماست و وقتي مي توان كالايي را در داخل كشور توليد و مصرف كرد دليل نمي شود كه با خريد كالاي مشابه خارجي ارز كشور از مملكت خارج و فرصت اشتغال را به بيگانگان داد.
وي بيان كرد: از سوي ديگر مردم هنوز با كالاهاي باكيفيت ايراني آشنايي كامل ندارند و بايد در شهرهاي مختلف نمايشگاههاي تخصصي ويژه كالاي ايراني يا نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي ايراني برپا شود تا مردم با كالاهاي باكيفيت توليد داخل آشنا شوند.
او اظهار كرد: امسال براي نخستين بار نمايشگاه كالاي ايراني، خانه ايراني و خانواده ايراني در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مشهد برپا شد و بسياري از خانواده ها از اين طريق با بسياري از كالاهاي باكيفيت داخلي بويژه در رسته لوازم خانگي آشنا شدند و از آنها استقبال كردند.
مديرعامل شركت نمايشگاه بين المللي مشهد گفت: بطور قطع فرهنگ سازي و برگزاري نمايشگاههايي براي عرضه توليدات داخل، همكاري و مشاركت همه جانبه همه دستگاههاي اجرايي و دولتي در ايجاد تسهيلات براي استفاده كارمندان و خانواده آنان از محصولات داخلي از موضوعاتي است كه به ترويج خريد و مصرف كالاي ايراني كمك مي كند.
نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره از 13 اسفند جاري طي ساعات 15 تا 22 در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مشهد داير است.
7489/1858**گزارشگر: ميترا عبداللهي **انتشاردهنده: حسين كريم زاده