۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۵۲
کد خبر: 82462082
T T
۰ نفر
پیمانكاران سابق سیا زیر ذره بین مقام های آمریكایی

تهران - ایرنا - مقام های آمریكایی كه در مورد افشای اسناد محرمانه سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) تحقیق می كنند، محور توجهات خود را به پیمانكاران سابق سیا معطوف كرده اند.

به گزارش روز یكشنبه خبرگزاری فرانسه از واشنگتن،‌ پیمانكاران سابق سیا ممكن است به دلیل از دست دادن شغل شان رنجیده خاطر شده باشند و این احتمال می رود كه افشای اسناد سیا، كار آنها باشد.
سایت ویكی لیكس به تازگی با انتشار حدود 9 هزار سند محرمانه سازمان سیا، به جاسوسان ارشد آمریكایی ضربه مهلكی وارد كرد.
براساس اعلام ویكی لیكس، اسناد فاش شده بخشی از اسناد كلی سیا در مورد برنامه های مرتبط با حملات سایبری این نهاد بوده است.
ویكی لیكس پیشتر اعلام كرده بود كه به این گنجینه اطلاعاتی از طریق چرخه مخفی پیمانكاران سیا دست یافته است.
در همین حال، جولیان آسانژ موسس ویكی لیكس از سیا انتقاد كرده و این نهاد را به دلیل از دست رفتن اطلاعاتش، سر به هوا نامیده است.
برخی منابع ناشناس گفته اند كه سابقه دشمنی در میان پیمانكارانی كه برای سازمان جاسوسی آمریكا كار می كنند، ممكن است برخی از همكاران ‌آنها را به خصوص در پی از دست دادن شغل شان، دمغ كرده باشند.
از اینرو، افشاگری از سوی پیمانكاران، مساله عجیبی نیست، چنانچه برخی اسنادی كه در سال های اخیر فاش شده، به كارشناسانی نسبت داده شده است كه به استخدام این جامعه اطلاعاتی درآمده اند.
آژانس امنیت ملی آمریكا كه نهاد جاسوسی خواهر سیا است، در سال 2013 زمانی كه ادوارد اسنودن مقاطعه كار سابقش اسنادی را فاش كرد، به لرزه درآمد.
اسناد فاش شده در آن زمان نشان داد كه این نهاد به چه نحو اطلاعات را از سیستم های ارتباطاتی آمریكا جمع آوری می كند و متحدان آمریكا را معرض جاسوسی قرار می دهد.
اوایل سال گذشته، یك گروه هكر مخفیانه موسوم به 'دلالان سایه' مجموعه ای از ابزار مخصوص هك به سرقت رفته آژانس امنیت ملی آمریكا را به فروش آنلاین گذاشت.
همچنین این آژانس اواخر سال 2016، كشف كرد كه 'هارولد مارتین' یك پیمانكار دیگر، اسناد و مدارك بسیاری از جمله ابزارهای حساس مخصوص هك را به منزل شخصی اش منتقل كرده است.
با این حال، افشاگری های اصلی جملگی از سوی پیمانكاران روی نداده است.
به طور مثال، 'چلسی منینگ' كه به واسطه افشای صدها هزار اسناد مربوط به ارتباطات دیپلماتیك در سال 2010، ویكی لیكس را جهانی كرد، در آن زمان تحلیل گر اطلاعاتی ارتش آمریكا بود.
اروپام**9109**1908
مترجم: نیره مجیدی راد* انتشار دهنده : افشار دارابی