۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82464031
T T
۰ نفر
ترویج كشاورزی صنعتی راهكار توسعه منطقه مغان است

اردبیل - ایرنا - سرپرست معاونت عمرانی استانداری اردبیل گفت: رویكرد كشاورزی صنعتی باید در منطقه مغان توسعه یابد و برای توسعه صنعت كشاورزی نگاه ویژه به ظرفیت های محلی و استانی در دستور كار قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا جعفر فهیمی روز سه شنبه در جریان بررسی مسائل و مشكلات عمرانی بیله سوار مغان افزود: سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی به ویژه در اراضی پایاب سدخدا آفرین یكی از فاكتورهای مهم توسعه و اشتغال در این منطقه است.
او در زمینه طرح پایاب سد خدا آفرین به عنوان فرصت توسعه منطقه اظهار كرد: این طرح عظیم 62 هزار هكتار از اراضی منطقه بیله سوار و پارس آباد را زیر پوشش قرار می دهد و برای 26 هزار نفر اشتغال زایی می كند و با تكمیل آن یك میلیون و 400 هزارتن محصولات كشاورزی استان افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینكه ناحیه دوم عمرانی این طرح با 55 درصد پیشرفت در حوزه شهرستان بیله سوار قرار دارد افزود: ناحیه سوم عمرانی این طرح با 6درصد پیشرفت كاری و ناحیه چهارم نیز با عقد قرارداد و مطالعات در دستور كار جهاد كشاورزی و آب منطقه ای اردبیل و شركت های فعال در آن منطقه است.
فهیمی بهسازی و توسعه الگوی كشت محصولات با ارزش افزوده بالا و زهكشی 3400هكتار از اراضی شهرستان بیله سوار را نمونه شاخصی از اقدامات جهاد كشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی در شهرستان دانست و افزود: برای تكمیل زهكشی این اراضی 74 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و این طرح با پیشرفت 40 درصدی در حال اجرا است.
او طرح تبدیل یك هزار هكتار از اراضی دیم به سامانه آبیاری مدرن را توسط تعاونی قزل سنبل جعفرآباد از جمله اقدامات مهم جهاد كشاورزی در شهرستان بیله سوار ذكر كرد و افزود: با مشاركت 129 نفر از بهره برداران كه 85 درصد سهم توسط دولت ارائه می شود و 15 درصد توسط آورده شخصی بهره برداران حدود 160 میلیارد ریال برای توسعه این تعاونی هزینه خواهد شد.
فهیمی اظهار كرد: راهكارها و حمایت های لازم از شهرداری بیله سوار می شود تا این سازمان در كنار ارائه خدمات شهری به توسعه درآمد پایدار شهری و ارائه خدمات مطلوب تر و توسعه شهری بیانجامد.
وی همچنین در بازدید از كتابخانه مركزی بیله سوار با اشاره به اینكه این طرح 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد افزود: اعتبارات لازم برای تكمیل آن از طریق راه و شهرسازی از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین و تكمیل شود.
فهیمی در بازدید از تصفیه خانه شهر بیله سوار نیز با اشاره به اینكه این طرح با پیشرفت فیزیكی 95درصدی هنوز راه اندازی نشده گفت: برای تكمیل آن نیاز به 10 میلیارد ریال اعتبار است كه از طریق مكاتبه با مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور مشكلات تصفیه خانه بیله سوار مطرح می شود.
وی بیان كرد: مشكل مطالعه آب و فاضلاب شهر جعفرآباد تكمیل شده و اعتبار برای توسعه مخزن ذخیره و فرسودگی شبكه آب و فاضلاب شهری شهرستان در نظر گرفته خواهد شد.
فهیمی در ادامه با اشاره به اینكه گامهای مهمی در راستای تامین آب شرب روستایی در 170 روستای شهرستان توسط دولت در حال انجام است گفت: فاز اول طرح آبرسانی به 22 روستای خلیفه لو امسال به بهره برداری رسید و 540 میلیارد ریال برای توسعه این طرح در روستاها نیاز است و با بررسی طرح جامع مطالعه آب های مرزی سه شهرستان بیله سوار ، پارس آباد و گرمی اعتبارات لازم برای تامین كمبود آب روستاهای شهرستان ها و راه اندازی تصفیه خانه های آب و فاضلاب روستایی در سال آینده فراهم می شود.
بازدید از ساختمان كتابخانه عمومی بیله سوار ، بازدید از تصفیه خانه بیله سوار و خیابان طالقانی ، بازدید از پایانه مرزی بیله سوار و محوطه در حال احداث فاز دوم ، بازدید از كمربندی بیله سوار و همچنین بررسی مشكلات در حوزه امور آب منطقه ای ، آب و فاضلاب شهری و روستایی ، راه و شهرسازی و بهبود جاده های مواصلاتی و جاده های بین مزارع ، بررسی مشكلات شهرداری بیله سوار از جمله مسائل مطرح شده در سفر سرپرست معاونت استانداری اردبیل و هیات همراه به شهرستان بیله سوار بود.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257