۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۴۶
کد خبر: 82464637
T T
۰ نفر
شش هزار و 661 پروژه عمرانی ظرف سه سال اخیر در خراسان رضوی اجرا شد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم شش هزار و 661 پروژه عمرانی و توسعه ای در سطح این استان اجرا و بهره برداری شده است.

محمد مقدوری روز سه شنبه در نشست خبری افزود: این پروژه ها با وجود تنگناهای مالی در حوزه های بهداشتی، حمل و نقل، آب، فرهنگی، صنعت، گردشگری، كشاورزی و خدماتی در مناسبتهای مختلف شامل هفته دولت، دهه فجر و سفرهای رئیس جمهوری در سطح خراسان رضوی مورد بهره برداری قرار گرفتند.
وی مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها را 90 هزار و 240 میلیارد ریال اعلام و بیان كرد: در این میان پروژه هایی كه به صورت متفرقه در طول سال مورد بهره برداری قرار گرفته در این آمار محاسبه نشده اند.
معاون استاندار خراسان ضوی ادامه داد: از این میزان طرح و پروژه فقط امسال طی سه مرحله یعنی هفته دولت، دهه فجر و دو سفر اخیر رئیس جمهوری دو هزار و 398 مورد در مجموع با اعتبار 37 هزار و 650 میلیارد ریال تكمیل و بهره برداری شد.
وی گفت: همچنین از هزار و 800 پروژه نیمه تمام باقیمانده از قبل 900 مورد تا انتهای پارسال به انجام رسید و مقرر شد از 950 پروژه دیگر 500 مورد آن تا پایان فعالیت دولت یازدهم تكمیل و آماده بهره برداری شود.
مقدوری افزود: در حوزه اعتبارات عمرانی امسال شرایط نسبت به پارسال از وضعیت بهتری برخوردار است چنانكه میزان تخصیص اعتبارات عمرانی استان پارسال 32 درصد بود اما امسال به 56 درصد رسیده است.

* توسعه شبكه برق مشهد
معاون استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: در حوزه نیروی برق طی سه سال اخیر توفیقات خوبی در استان نسبت به گذشته داشتیم چنانكه از 32 طرح بزرگ انتقال و توزیع برق با پیش بینی اعتبارات دو هزار و 900 میلیارد ریال كه برخی نیمه تمام بود و برخی ضرورت اجرا داشت 28 مورد به انجام رسیده است.
وی افزود: بقیه طرحها نیز تا انتهای اردیبهشت ماه آتی بهره برداری می شوند.
مقدوری ادامه داد: در نتیجه این اقدامات شرایط شبكه برق مشهد از نظر شاخصهای این حوزه همچون تلفات نیروی كمتر از هفت درصدی كه در كشور 10.5 درصد است در ردیف كشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.
وی متوسط خاموشی برق را در سطح خراسان رضوی را در سال جاری بین 90 تا 100دقیقه اعلام و بیان كرد: در حوزه اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی برق همچون هوشمندسازی شبكه شهر مشهد، كاهش تلفات نیرو، طرحهای دانش بنیان و نصب پنلهای خورشیدی هم اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفت.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: اجرای طرح توسعه نیروگاه توس نیز در قالب سه مرحله با ظرفیت 500 مگاوات از پارسال آغاز شده و تاكنون 12 درصد پیشرفت بیشتر از برنامه زمانبندی دارد. یك واحد این طرح سال 96 بهره برداری می شود.
وی افزود: فاینانس زیرساختهای توسعه شبكه برق مشهد نیز با اعتبار سه هزار میلیارد ریالی نهایی شده است.

* گازرسانی هر 2 روز به یك روستا
مقدوری در ادامه همچنین گفت: امسال در حوزه گازرسانی هر دو روز یك روستا در خراسان رضوی از مزایای شبكه گاز برخوردار شده است. بر اساس هدفگذاری برای تامین گاز روستاهای بالای 20 خانوار استان طی امسال 200 روستا گازرسانی شد.
وی افزود: امسال در بخش سرمایه ای تاكنون دو هزار میلیارد ریال در بخش گاز هزینه و سرمایه گذاری شده است. هدفگذاری انجام شده برای سال 96 گازرسانی هر روز یك روستا است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: هم اكنون از سه هزار و 350 روستای بالای 20 خانوار جمعیت در این استان هزار و 400 مورد گازدار شده اند.
وی گفت: ضریب كنونی نفوذ گاز در بخش روستاهای واجد شرایط استان 72 درصد است در حالی كه این شاخص در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 56 درصد بود. این ضریب تا انتهای فعالیت دولت یازدهم به 78 درصد می رسد.
مقدوری افزود: از پارسال عملیات گازرسانی به 720 روستا هدفگذاری و از این تعداد 670 روستا نهایی شد. امسال 200 مورد از این روستاها از مزایای شبكه گازرسانی برخوردار شدند.

* ساخت 330 كیلومتر بزرگراه و آزادراه
وی همچنن اقدامات دولت در حوزه حمل و نقل را قابل دفاع توصیف و بیان كرد: طی سه سال اخیر 160 كیلومتر بزرگراه و 166 كیلومتر راه اصلی در خراسان رضوی ساخته شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: 128 كیلومتر راه بین شهری و 633 كیلومتر راه روستایی آسفالته از دیگر اقدامات دولت در حوزه جاده ای این استان است.
وی ادامه داد: در حوزه ریلی نیز 77 كیلومتر از مسیر راه آهن خواف - هرات تا نقطه صفر مرزی تمام و 17 كیلومتر مسیر از مرز به سمت هرات ریل گذاری شده است.
او گفت: ارتقا سامانه كنترل الكترونیكی مسیر ریلی مشهد - تهران نیز اجرا و برقی كردن راه آهن این مسیر هم امسال آغاز شد. تاكنون خرید تجهیزات و عملیات اجرایی بخشهای برقی این طرح شروع شده اما به دلیل برخی مباحث در حوزه فاینانس عملیات زیرسازی آن با تاخیر مواجه است.
مقدوری افزود: قطار سریع السیر مشهد - تهران نیز با اعتبار بسیار سنگینی كه نیاز دارد هیچگاه در دستور كار دولت نبوده است اما پروژه برقی كردن این مسیر ادامه دارد و نخستین پروژه دارای اولویت كشور در حوزه ریلی است.
وی در ادامه گفت: همچنین اجرای خط سوم قطار شهری مشهد از پارسال آغاز و بهره برداری مرحله نخست خط دوم آن انجام شد. اجرای قطار مشهد - گلبهار هم با اعتباری مناسب سرعت خوبی یافته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: قطار مشهد - گلبهار در سال 92 ردیف اعتباری 150 میلیارد ریالی داشت اما پارسال این میزان 500 میلیارد ریال و امسال 900 میلیارد ریال شد.

* هر شش ماه یك پروژه بزرگ آبی بهره برداری شد
وی همچنین گفت: طی فعالیت دولت یازدهم هر شش ماه یك پروژه بزرگ آبی در خراسان رضوی بهره برداری شده كه سه سد بار، قره تیكان و چهچهه و نیز خط انتقال آب از سد ارداك به مشهد از جمله مهمترین آنها است.
مقدوری افزود: مخزن یك میلیون مترمكعبی ذخیره آب سد دوستی، دو تصفیه خانه بزرگ فاضلاب مشهد كه 263 میلیون مترمكعب به ظرفیت تصفیه افزود، از دیگر پروژه های بهره برداری شده هستند.

* ایجاد 3200 تخت بیمارستانی
وی از دیگر شاخصهای توسعه را در چارچوب فعالیت دولت یازدهم توجه به حوزه سلامت عنوان و بیان كرد: 653 تخت بیمارستانی تا قبل از سفر اخیر رئیس جمهوری در خراسان رضوی طی فعالیت دولت ایجاد شده و 2 هزار و 500 تخت نیز در دست اجرا بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: طی سفر اخیر رئیس جمهوری به مشهد 610 تخت دیگر و نیز امروز با حضور وزیر بهداشت 64 تخت دیگر در فریمان بهره برداری شد و بیمارستان كودكان اكبر هم طی روزهای آتی راه اندازی می شود.
وی آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 540 تختخوابی شرق واقع در حاشیه شهر مشهد را كه در سفر رئیس جمهوری كلنگ آن زده شد از دیگر طرحها عنوان و بیان كرد: اهدا زمین پنج هكتاری این بیمارستان از سوی آستان قدس رضوی كمك ارزشمندی نمود.

* اقدامات قابل توجه در حوزه آموزش، مسكن مهر و حاشیه شهر
مقدوری اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزشی را هم قابل توجه توصیف و بیان كرد: 24 پروژه آموزشی با چهار هزار و 253 كلاس درس و مجموع مساحت 552 هزار مترمربع بخشی از این تلاشها است.
وی در زمینه طرح مسكن مهر هم گفت: از 120 هزار واحد آغاز شده در استان امروز 90 هزار واحد به انجام رسیده و 22 هزار واحد آن طی سال 96 تكمیل و تحویل می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اقدامات در حوزه حاشیه شهر مشهد را نیز گسترده توصیف و بیان كرد: همه دستگاهها و بخشهای مختلف به این حوزه وارد شده اند و عملكرد ارزشمندی به جای گذاشته اند و همچنان هم با جدیت در این حوزه كار می شود.
وی به كمكهای دولت به شهرها و شهرداریها نیز اشاره و بیان كرد: فقط امسال پنج هزار و 520 میلیارد ریال به شهرداریهای خراسان اختصاص یافت كه از این میزان چهار هزار و 860 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

* رشد شش درصدی جمعیت شهری
مقدوری همچنین سرعت روند تغییرات جمعیتی را محسوس توصیف و بیان كرد: جمعیت شهری خراسان در سرشماری سال 1390 تعداد چهار میلیون و 310 هزار نفر بود كه امسال با شش درصد رشد به چهار میلیون 585 هزار نفر رسیده است.
وی افزود: این شرایط حاكی از ضرورت توجه ویژه به مناطق روستایی و شهرهای كوچك است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در این مدت از 73 شهر استان 9 شهر با كاهش جمعیت مواجه بوده كه باجگیران با 44 درصد بیشترین و گناباد با یك درصد كمترین كاهش را داشته اند. شهرهای گلمكان و رضویه در اطراف مشهد به ترتبی با 37 و 31 درصد بیشترین رشد جمعیت را داشته اند.
وی گفت: این وضعیت نشان می دهد اگر مشهد و حاشیه آن هوشمندانه و با برنامه مدیریت نشود دچار شرایط بسیار دشوارتری خواهیم شد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
1906/1858
۰ نفر