۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82465546
T T
۰ نفر
'ال نينو' با خشكسالي در راه آسيا؛ جنوب و جنوب شرق شاهد بيشترين تاثير

تهران- ايرنا- مراكز هواشناسي معتبر جهان پيش بيني كردند: كشورهاي آسيايي به ويژه در جنوب و جنوب شرق اين منطقه از ماه ژوئيه سال جاري ميلادي (تير96) به علت غلبه پديده ال نينو به مدت شش ماه با اختلالات آب و هوايي گسترده از جمله خشكسالي هاي شديد روبه رو هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا دفتر 'تحولات آب و هوايي ال نينو' استراليا اعلام كرد كه بررسي شش مدل از هشت مدل جوي حاكي است كه پديده ال نينو از ماه ژوئيه سال جاري در آسيا به ويژه برخي مناطق آن مانند جنوب شرق آسيا گسترده مي شود و البته مي تواند بر آب و هواي سراسر جهان تاثير داشته باشد.
'ال‌نينو يا ال‌نينيو' واژه اسپانيايي به معني 'پسربچه' و يكي از چرخه‌هاي مشهور آب و هوايي جهان است كه هر 2 تا 7 سال يك‌بار سبب ايجاد ناهنجاري‌هاي بزرگ در آب و هواي سراسر كره زمين مي‌شود از جمله اين ناهنجاري‌ها مي‌توان به وقوع سيلاب‌هاي ناگهاني، خشكسالي، قحطي و اپيدمي اشاره كرد.
اين رخداد اقليمي كلان در اثر رها شدن انرژي انباشته در بزرگترين حوزه اقيانوسي جهان يعني جنوب اقيانوس آرام رخ مي‌دهد.
طبق گزارش مركز تحولات اب و هوايي استراليا ، مركز اين تغييرات در كمربند جنوب شرق آسياست كه شاهد گرمترين هوا در منطقه خواهد بود و به احتمال زياد شش ماه تداوم خواهد داشت.
كمتر از يك سال گذشته و پس از پايان يكي از قوي ترين پديده هاي ال نينو در جهان، هواشناسان پيش بيني كردند كه احتمالا اين شرايط دوباره باز مي گردد. اين رخداد سال گذشته آثار مخرب بسياري مانند خشك شدن مزارع برنج در سراسر آسياي جنوب شرقي، تخريب كامل مزارع كاكائو در غنا و مزارع نيشكر در تايلند به جاي گذاشت.
طبق اين گزارش ، پديده 'ال نينو' سبب گرمتر و خشك تر شدن آب و هواي جنوب شرق آسيا به ويژه در سوماتراي اندونزي و مالزي در فاصله ماههاي ژوئيه تا اوت خواهد شد كه اين شرايط تا پايان سال ادامه خواهد يافت. البته كل آسيا از اين واقعه متاثر مي شود اما شدت اين تغييرات آب و هوايي در برخي مناطق آسيا مانند جنوب، مركز و جنوب شرق آسيا بيشتر درك مي شود.
در سال 2009 پديده ال نينو شديدترين آثار خشكسالي را در هند به جاي گذشت، مزارع گندم در استراليا را كاملا نابود كرد و خسارات بسيار زيادي به كشاورزي در سراسر آسيا وارد ساخت، به همين دليل قيمت مواد غذايي در اين منطقه بسيار بالا رفت.
يكي از مسئولان بانك ANZ ملبورن استراليا در مورد آثار اقتصادي اين پديده آب و هوايي مي گويد: ال نينو اگرچه يك شرايط آب و هوايي مي باشد اما بر كشورهايي كه ويژگي اصلي اقتصادي آنها كشاورزي است، آثار سوء اقتصادي نيز به جاي خواهد گذاشت. به همين دليل در بسياري از كشورهاي جنوب شرق آسيا مزارع برنج، گندم، ذرت و نخل به احتمال زياد از خشكسالي مصون نخواهند بود.
مركز هواشناسي جهاني آمريكا نيز پيش بيني كرد: در جنوب آسيا ، هند، و در جنوب شرق آسيا علاوه بر مالزي و اندونزي ، استراليا از جمله كشورهايي هستند كه با بيشترين تاثير ناشي از تغييرات آب و هوايي حاصل از ال نينو مواجه مي شوند. البته در مركز آسيا كشورهايي مانند ژاپن احتمالا آثار كمتري از آن را شاهد خواهند بود.
طبق اين گزارش براساس مدل هاي متعدد نقشه هاي هواشناسي، هند، با بيشترين خشكسالي ،در سال جاري روبه خواهد شد.
آساق ** مريم شفيعي** انتشاردهنده:1577** حسن حسين زاده
۰ نفر