۸ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82475879
T T
۰ نفر

استفاده از نور براي كنترل انحناي پلاستيك

۸ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82475879
استفاده از نور براي كنترل انحناي پلاستيك

تهران - ايرنا - محققان دانشگاه كاروليناي شمالي روشي را ابداع كردند كه در آن با استفاده از نور، صفحات دوبعدي پلاستيكي خم مي شوند تا به ساختارهاي سه‌بعدي كروي لوله اي و مقعر تبديل شوند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، مهمترين ويژگي شيوه جديد اين است كه به جاي تاخوردن ساختارهاي پلاستيكي دوبعدي در امتداد خطوط مستقيم و ايجاد ساختارهاي چندوجهي سه‌بعدي، صفحات پلاستيكي خم مي‌شوند و ساختارهاي منحني شكلي ايجاد مي‌كنند.
اين محققان در سال 2011 ميلادي توانستند با استفاده از يك چاپگر جوهري ساده نقش‌هايي را روي صفحات پلاستيكي چاپ كنند و پس از تابش اشعه فرابنفش روي پلاستيك آن را به شكل يك ساختار سه‌بعدي خم كنند. محققان با تغيير ضخامت و الگوي طرح‌هاي چاپ شده روي پلاستيك توانستند نحوه خم شدن آن را كنترل كنند.
اما اكنون محققان از همين رويكرد براي دستيابي به نتيجه ديگري بهر ه مي‌برند. درواقع محققان با كنترل تعداد خطوط چاپ شده و ميزان جوهر پخش شده روي پلاستيك مي توانند تعداد ساختارهاي منحني را كنترل كنند. در تمام اين ساختارها از ميزان مشابهي جوهر استفاده مي‌شود و تنها عامل تعيين كننده شكل ساختارها، محل چاپ جوهر روي پلاستيك است. محققان براي پيش بيني شكل نهايي ساختارهاي سه‌بعدي كه با استفاده از اين شيوه ايجاد مي‌شوند، يك نرم‌افزار كامپيوتري توسعه داده‌اند.
پيش از اين روش‌هاي مختلفي براي خم كردن مواد نرم ابداع شده است؛ اما اين اولين بار است كه گروهي از محققان توانسته‌اند همان نتايج را با استفاده از ترموپلاستيك كه يك ماده سخت و محكم است، به دست آورند. ساختارهايي كه با استفاده از اين شيوه توليد مي‌شوند، بر خلاف مواد نرم، پس از قطع تابش پرتو فرابنفش نيز شكل خود را حفظ مي‌كنند.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر