۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82476465
T T
۰ نفر

12 برنامه اولويت دار ايميدرو اعلام شد

۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82476465
12 برنامه اولويت دار ايميدرو اعلام شد

تهران- ايرنا- سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) امسال 12 برنامه اولويت دار را پيگيري مي كند كه همه آنها به شركت هاي زير پوشش ايميدرو ابلاغ شده است.

به گزارش سه شنبه تارنماي ايميدرو، رييس هيات عامل اين سازمان اعلام كرد: «افزايش توليد با توجه به فرصت پديد آمده در رشد قيمت هاي جهاني»، «تحقق كامل منابع مالي متعهد شده در قراردادهاي استخراج- فروش از طرف مشاركت كنندگان»، «قرارگيري طرح هاي قابل افتتاح امسال در اولويت تخصيص منابع داخلي سازمان» و «تدوين بسته هاي تامين مالي پايدار براي همه طرح هاي توسعه اي در دست اجرا با هدف به حداقل رسيدن وابستگي آنها به منابع داخلي ايميدرو» از اولويت ها و سياست هاي ايميدرو در تدوين برنامه هاي امسال است.
مهدي كرباسيان ادامه داد: «افزايش انضباط مالي سازمان و رشد عملكرد دريافت مطالبات در سال 1396»، «محدودسازي تعهدهاي مالي جديد در بخش توسعه منوط به تكميل مطالعات و اخذ مصوبه كميته سرمايه گذاري»، «اقدام لازم براي تامين منابع مالي مورد نياز فعاليت هاي اكتشافي از محل منابع بخش خصوصي» و «برنامه ريزي اجراي قانون برنامه ششم تا 2 ماه پس از ابلاغ قانون و پيوست هاي آن»، از ديگر برنامه هاي اولويت دار به شمار مي رود.
به گفته وي، «ارتقاي وضعيت ايمني، محيط زيست و كيفيت در واحدهاي عملياتي»، «افزايش نظارت سازمان بر عملكرد شركت هاي صدر اصل 44، طرح هاي واگذار شده و نيز وظايف ستادي واگذار شده»، «ساماندهي و توسعه فعاليت هاي توانمندسازي بخش هايي مانند صندوق بيمه، آموزش و پژوهش» و نيز «ارتقاي كيفيت و توسعه منابع انساني» از ديگر برنامه هاي اصلي ايميدرو در سال آينده است.
رييس هيات عامل ايميدرو تاكيد كرد اين برنامه ها به شركت هاي زير پوشش ايميدرو ابلاغ شده است.
كرباسيان گفت: اين برنامه ها همسو با راهبردهاي سازماني ايميدرو شامل «توسعه اكتشافات معادن در مناطق و بخش هاي پرريسك»، «توسعه معادن، زنجيره پايين دستي آن و زيرساخت هاي مربوط در مناطق محروم»، «توسعه زنجيره ارزش فلزات اساسي داراي مزيت رقابتي و معادن با فناوري ويژه و نوين»، «ارتقاي بهره وري، افزايش رقابت پذيري و ارتقاي هم افزايي بخش معدن و صنايع معدني»، «توسعه دانش، پژوهش كاربردي و فناوري هاي نوين در بخش معدن و صنايع معدني»، «توسعه سرمايه گذاري بخش خصوصي در معادن و صنايع معدني و زيرساخت هاي مربوطه،» «بازاريابي راهبردي و توسعه بازار» و «توسعه منابع انساني بخش معدن و صنايع معدني» است.
به گزارش ايرنا، ايميدرو در دوره جديد فعاليت خود كه از شهريورماه 1392 آغاز شد، با وجود محدوديت منابع مالي تلاش كرد همه طرح هاي نيمه تمام يا متوقف شده را با مشاركت بخش خصوصي، تكميل و راه اندازي كند كه بسياري از اين اهداف تحقق يافت.
سال 1393 موضوع فعاليت اكتشافي براي شناسايي و استخراج عناصر نادرخاكي از سوي سازمان ايميدرو آغاز شد و در مراحل ابتدايي 300 هزار تن ماده معدني شناسايي شد كه امروز با توسعه فعاليت ها، ميزان ذخيره در اين بخش به يك ميليون و 200 هزار تن رسيده است.
همچنين طرح هاي گندله سازي و كنسانتره سنگ آهن بتدريج در حال افتتاح و بهره برداري است و پيش بيني مي شود تا پايان 1396 با تكميل تدريجي زنجيره فولاد، خام فروشي مواد معدني به حداقل برسد.
با تكميل تدريجي زنجيره فولاد از معدن تا شمش، همه سنگ آهن استخراج شده از معادن كشور در داخل به مصرف مي رسد.
اين، در شرايطي است كه براساس آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران، ارزش صادرات بخش معدن وصنايع معدني در دوره 10 ماهه 1395 (منتهي به دي ماه) پنج ميليارد و 400 ميليون دلار ثبت شد كه 15.3 درصد از كل صادرات ايران را در اين مدت شامل مي شود.
سال 1394، ميزان تجارت خارجي بخش معدن و صنايع معدني به رقم 11 ميليارد و 500 ميليون دلار رسيد كه هفت ميليارد و 50 هزار دلار به صادرات و چهار ميليارد و 440 ميليون دلار به واردات مربوط مي شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز چهارم فروردين ماه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: سهم بخش معدن از توليد ناخالص داخلي در چارچوب ششمين برنامه توسعه كشور از 1.1 درصد كنوني به 1.5 درصد ارتقا مي يابد.
وي اضافه كرد: سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت كاهش ريسك و مخاطره سرمايه گذاري براي مردم (بخش خصوصي) در بخش معدن است و بر اطلاعات پايه زمين شناسي براي رونق بخشيدن به فعاليت معدني تمركز دارد.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*9186*1961* تنظيم: هما همت خواه* انتشار: مريم مسعود