۱۲ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82478893
T T
۰ نفر
مدیرعامل ایران ایر: برخی، موفقیت خرید ایرباس های نو را تخریب می كنند

تهران- ایرنا- مدیرعامل ایران ایر تاكید كرد «سومین ایرباس پسابرجامی تاكنون در هیچ كشوری پرواز نداشته است و خرید 100هواپیما از ایرباس كار كوچكی نیست اما برخی برای تخریب آن گام بر می دارند.

«فرهاد پرورش» امروز -شنبه- در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ادعای برخی رسانه ها در مورد دست دوم بودن، ایرباس جدید ایران ایر را كذب خواند و افزود: طبق قراردادی كه بین ایران ایر و ایرباس منعقد شده این هواپیمای نو پس از انجام پروازهای آزمایشی در تولوز فرانسه به خلبانان و كارشناسان هما تحویل شده تا عازم میهن اسلامی شود.
وی با بیان اینكه برای آماده سازی و تحویل سومین ایرباس ، ایران ایر بیش از یك سال با كارشناسان ایرباس برای نصب علایم داخل كابین درحال مذاكره بود،گفت: خرید هواپیمای نو مقدمات زیادی دارد و باید تمام مسایل مربوط به پشتیبانی های فنی آن به صورت دقیق مشخص شود تا منافع ملی ما به خطر نیفتد.
مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی یادآورشد: پیش از این هواپیماهای دست دوم زیادی وارد كشور می شد، اما هیچ كس در مورد پشتیبانی های فنی و تامین قطعات آن حرفی نمی زد، در حالی كه هیچیك از این هواپیماها از پشتیبانی های فنی و گارانتی سازندگان برخوردار نبودند.
پرورش تاكید كرد: با این حال طبق اسناد موجود این هواپیما فقط 11 ساعت پرواز آزمایشی انجام داده و به صورت كاملا نو در فرانسه تحویل ایران ایر شده و طبق برنامه های پروازی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دور دوم تعطیلات نوروزی از این هواپیما در مسیرهای داخلی استفاده خواهد كرد و نخستین سفر آن نیز به مشهد مقدس خواهد بود.
به گزارش ایرنا، پیش از این مدیرعامل ایران ایر تصریح كرده بود: سومین هواپیمای ایرباس كه پنجم فروردین ماه وارد ناوگان هوایی ایران شد، تا پیش از تحویل به هواپیمایی جمهوری اسلامی تنها 11 ساعت آن هم برای موارد آموزشی و هماهنگی پرواز داشته و كمپانی ایرباس سند این هواپیمای نو را روز جمعه ( چهارم فروردین 96 ) به نام ایران ایر صادر كردهاست.
به گفته وی، قرارداد با ایرباس یك قرارداد مستقیم و بین‌المللی است و ما هیچ پول اضافه‌ای در بازار رقابتی موجود برای این هواپیماها پرداخت نكرده‌ایم. این قرارداد با كسب مجوزهای لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد منعقد شده و هیچ نقطه ابهامی ندارد.
پرورش گفت: اگر وضعیت گذشته ادامه پیدا می‌كرد تا چند سال آینده ایران هواپیمایی برای استفاده نداشت و مجبور بودیم به صورت اجاره‌ای خطوط هوایی را اداره می‌كردیم، اما با خرید‌ این هواپیماها و طبق قراردادهای كه منعقد شده به سمت نوسازی ناوگان ایران ایر گام های اساسی برداشته ایم.
مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان این كه قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از ایرباس كار كوچكی نیست كه برخی‌ها برای تخریب آن گام بر می‌دارند، افزود: برخی رسانه ها در روزهای گذشته به قصد حاشیه سازی برای سومین ایرباس پسابرجامی ایران، به نقل از پایگاه فلایت گلوبال نوشتند كه این هواپیما سه سال پیش به شركت اویانكا به شركت هواپیمایی ملی كلمبیا تحویل داده شده بود، اما در این خطوط هوایی به كار گرفته نشد.
با لغو تحریم های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از برجام قرارداد خرید 100 فروند هواپیما با ایرباس، 80 فروند هواپیما با بوئینگ و 20 فروند هواپیمای ای تی آر را نهایی كرد تا به تدریج این هواپیماها وارد ناوگان هوایی ایران ایر شود.
طبق برنامه ریزی های انجام شده شركت ایرباس قرار است تا پایان سال 2017 چهار فروند از هواپیماهای مدل320 و در سال 2018 پنج فروند هواپیمای دیگر را به ایران ایر تحویل و شركت بوئینگ نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده را در سال 2018 تحویل ایران ایر خواهد كرد.
قرارداد شركت هواپیمایی ایران ایر با شركت ای تی آر یكی از شركت های زیر مجموعه ایرباس به طور تقریبی نهایی شده و نمایندگان این شركت بزودی به تهران سفر می كنند تا پس از اطمینان از پشتیبانی های فنی آنها، ورود چند فروند از این هواپیماها به ناوگان هوایی ایران ایر تسهیل شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1579* خبرنگار: ایرج منصوری * انتشار : امیر كاردان راد
۰ نفر