۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82483900
T T
۰ نفر

آنتی‌بیوتیك بر مغز نوزاد اثر ماندگار دارد

۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82483900
آنتی‌بیوتیك بر مغز نوزاد اثر ماندگار دارد

تهران- ایرنا- مطالعات جدید نشان می‌دهد استفاده از آنتی‌ بیوتیك قبل و بعد از تولد، بر مغز نوزاد اثر ماندگار دارد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری نیچر، محققان با بررسی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند استفاده از دوزهای پایین پنی سیلین قبل و بعد از تولد، منجر به تغییر سد خونی و شیمی مغز می‌شود. این تغییر به مرور زمان و با رشد موش، سبب اختلال رفتارهای اجتماعی و حالت‌های تهاجمی در حیوان می‌شود.
مطالعات قبلی در انسان و حیوان نشان داده بود میكروب‌های ساكن درناحیه شكم زمینه ساز تغییرات مختلف در مغز است. مطالعات صورت گرفته در سال 2014 میلادی نشان داد مصرف دو وعده ماست در روز به مدت چهار هفته، سبب تغییر شیمی مغز زنان مورد مطالعه شد. مطالعات دیگری نیز كه ژانویه امسال در نیوزیلند روی 871 كودك صورت گرفت، نشان داد استفاده از آنتی بیوتیك در سال‌های اول زندگی زمینه ساز مشكلات رفتاری و افسردگی در كودكان 7 تا 11 ساله می‌شود.
هنوز علت تغییر باكتری‌های شكمی به واسطه مصرف آنتی بیوتیك و چگونگی ارتباط آن با مغز مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند آنتی بیوتیك با تغییر سیستم ایمنی بدن و نحوه سوخت و ساز، بر سیگنال‌های شیمیایی و مغز تاثیر می‌گذارد. میكروب‌های ناحیه شكمی بر بسیاری از انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله GABA، سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین تاثیر می‌گذارد، از طرفی میكروب‌های شكمی سبب تولید زنجیره كوتاه اسیدهای چرب مانند بوتیرات، پروپیونات و استات می‌شوند كه در تعادل انرژی و سوخت و ساز نقش دارند. این میكروب ها همچنین سیتوكین را تحت تاثیر قرار می‌دهد كه سیگنال‌های شیمیایی مورد استفاده توسط سیستم ایمنی هستند.

***تاثیر آنتی بیوتیك بر مغز
محققان دانشگاه مك مستر در كانادا مطالعات جدید را برای بررسی اثر بالینی آنتی بیوتیك بر نوزاد آغاز كردند. در این مطالعه 72 موش در دوره جنینی از طریق مادر و پس از تولد از طریق شیر، دوزهای پایین آنتی بیوتیك دریافت كردند. پس از گذشت شش هفته از تولد، رشد مغز موش ها از طریق آزمون‌های رفتاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد موش‌هایی كه آنتی بیوتیك دریافت كرده بودند، كمتر اجتماعی بودند و رفتارهای تهاجمی بیشتری داشتند. از طرفی مطالعه گروه دیگر موش‌ها نشان داد استفاده همزمان از باكتری های پروبیوتیك و رامنوسوس لاكتوباسیلوس، تا حدی اثرات جانبی آنتی بیوتیك ها را كاهش می‌دهد. گرچه نتایج این مطالعه را نمی‌توان به طور مستقیم به انسان تعمیم داد؛ ولی بررسی اثرات مخرب آنتی بیوتیك بر سیستم عصبی نوزدان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نتایج این پژوهش در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259
مترجم: سپیده كاشانی*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر