۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۲۸
کد خبر: 82485442
T T
۰ نفر

ساخت نانوكامپوزيت ضدگلوله در دانشگاه اميركبير

۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۲۸
کد خبر: 82485442
ساخت نانوكامپوزيت ضدگلوله در دانشگاه اميركبير

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه صنعتي اميركبير توانستند نانوكامپوزيت STF را بسازند كه از اين نمونه نانوكامپوزيت مي توان در ساخت جليقه هاي ضد گلوله استفاده كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از دانشگاه اميركبير، فارغ التحصيل مهندسي كامپوزيت از اين دانشگاه اظهار داشت: امروزه نانوكامپوزيت ها در ساخت قطعات سبك در بسياري از كاربردهاي مهندسي در صنايع مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند.
آرزو فارسي، خواص ضربه اي را از مزاياي اين نانوكامپوزيت ها برشمرد و افزود: نانوكامپوزيت ها را مي توان براي استفاده در بسياري از اجزاي سازه ها مانند خودرو، سازه هاي هوايي و دريايي به كار برد.
وي خاطرنشان كرد: بنابراين با توجه به كاربرد گسترده اين مواد در ساخت اجزاي مختلف و با توجه به اين نكته كه بسياري از سازه ها طي دوره كاربري تحت بار ذره اي قرار مي گيرند شناخت خواص ذره اي اين مواد از سرعت كم تا زياد، امري لازم و ضروري به شمار مي رود.
اين محقق جوان با بيان اينكه با تعيين خواص ضربه اي مواد كامپوزيتي و بهره گيري از آنها در طراحي، عملكرد سازه هاي كامپوزيتي در شرايط بارگذاري ضربه اي تعيين مي شود، عنوان كرد: از طرفي مزيت بزرگ استفاده از الياف اشباع شده از STF در كامپوزيت ها محافظت در مقابل اشياي نوك تيز خارجي مانند چاقو و به طور كلي سوراخ شدگي است.
وي گفت: در واقع STF خلل و فرج بين رشته هاي الياف را پر مي كند و آرايش الياف را حفظ خواهد كرد كه همين موضوع باعث افزايش استقامت رشته هاي الياف مي شود.
به گفته فارغ التحصيل رشته مهندسي كامپوزيت از دانشگاه اميركبير، عملكرد STF با نانو ذرات سراميكي2 SIO در نانوكامپوزيت ها چنين است كه در زمان برخورد ضربه، بيشتر انرژي ضربه توسط ذرات سراميكي كه گاهي با ترك خوردن و يا حتي شكستن ذرات همراه است گرفته شده و مابقي آن نيز توسط لايه الياف گرفته مي شود.
وي ادامه داد: در اين پروژه از دو روش اولتراسونيك ( Ultrasonic) و همزمن مكانيكي براي ساخت STF (پراكنده ساختن ذرات نانو سيليكا در پلي اتيلن گليكول) استفاده شد و براساس نتايج آزمايش ها، نمونه هاي ساخته شده با روش اولتراسونيك، عملكرد بسيار مناسب تري در مقابل ضربه سرعت پايين از خود نشان مي دهند.
فارسي اضافه كرد: نمونه هاي ساخته شده با روش اول، جذب انرژي بالاتر و عمق نفوذ پائين تري را در آزمون ضربه سرعت پائين در مقايسه با نمونه هاي روش دوم از خود نشان مي دهند و در اين نمونه ها همچنين افزايش درصد نانوسيليكا در پلي اتيلن گليكول و افزايش جرم كلي STF باعث بهبود عملكرد نمونه در مقابل ضربه سرعت پائين مي شود.
وي يادآور شد: در همين راستا تحقيقاتي انجام داده ايم تا بتوانيم با ساخت نانو كامپوزيت هاي STF گام برداريم و در مواردي از آن استفاده كنيم.
به گفته اين محقق جوان، با اينكه مي توان از اين كامپوزيت ها در تجهيزات بالستيك استفاده كرد ولي در اين پروژه، تمركز روي طراحي و ساخت جليقه هاي ضد گلوله منعطف بوده است.
وي تصريح كرد: اين موضوع در كشورهاي ديگر به كار گرفته شده است و چين و هند در ساخت نانو كامپوزيت گام برداشته اند و ايران هم به اندازه اين كشورها در ساخت نانوكامپوزيت ها پيشرفت داشته است.
اين طرح تحقيقاتي از سوي ستاد ويژه توسعه فناوري نانو معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تاييد شده است.
علمي**1055**1440
دريافت كننده : زينب كارگر **انتشار:گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر