رونمایی دو دستاورد سازمان انرژی اتمی و بهره برداری سه مركز مهم هسته ای با حضور رییس جمهوری

تهران-ایرنا- حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز یكشنبه و در مراسم یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای كه با حضور نمایندگان و سفرای كشورهای خارجی برگزار شد دو دستاورد مهم سازمان انرژی اتمی را رونمایی و سه مركز مهم هسته ای را افتتاح كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، طراحی و ساخت سانتریفیوژ سنگ و طراحی، ساخت و تست پمپ كندانس دمای بالا RG مورد نیاز واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، دو دستاورد مهم سازمان انرژی اتمی هستند كه در این مراسم رونمایی شد.
سانتریفیوژ سنگ از آن دسته سانتریفیوژها است كه در حوزه نفت و اكتشافات، به منظور ارزیابی میادین نفتی، نمونه سنگی از این میدان موردنظر نمونه برداری شده و با حركت دورانی، پارامترهایی از جمله تراوایی نسبی و فشار مویینگی سیال درون نمونه را اندازه گیری می كند و از این طرق ویژگی های نفتی میدان را تخمین می زند.
طراحی، ساخت و تست پمپ كندانس دمای بالا RG مورد نیاز واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر با كارفرمایی مدیریت بومی سازی شركت تولید و توسعه انرژی اتمی است كه ساخت این نوع پمپ كندانس دمای بالا برای اولین بار در داخل كشور و با هزینه یك چهارم قیمت نمونه خارجی انجام گرفت.
همچنین در این مراسم، سه مركز تولید و توسعه رادیوداروهای سیكلوترون در استان البرز، مركز بومی پرتودهی صنعتی در قزوین و پروژه خردایش و پرعیارسازی سنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند روز یكشنبه با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدیو كنفرانس بهره برداری شد.
مركز پژوهش و تولید رادیوداروهای سیكلوترون كه از مهم ترین پروژه های ملی سازمان انرژی اتمی محسوب می شود، با همكاری طرف های اروپایی و مطابق الزامات GMP طراحی و ساخته شده است.
این مركز شامل 750 متر مربع فضای اداری، HVAC و تاسیسات و 350 متر مربع فضای كلین روم است.
مهم ترین محصول این مركز، رادیوداروی FDG است كه جهت تصویربرداری پت مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز بیش از 10 بیمارستان را تامین كند.
دیگر محصول مهم و استراتژیك این مركز، ژنراتور ژرمانیوم-گالیوم (پارس گالوژن) است كه با تولید آن، ایران به عنوان پنجمین كشور تولید كننده جهانی و تنها تولید كننده آسیایی این محصول شناخته شده است.
مركز بومی پرتودهی صنعتی در قزوین با اولین شتاب دهنده بومی و ارایه چهار باریكه خروجی متفاوت در راستای افقی و عمودی با انرژی های 5 و 10 مگا الكترون و حداكثر توان 100 كیلووات ، آماده ارایه خدمات در كاربردهای مختلف بوده و علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم 50 نفر ، نقش زیادی در افزایش تولید واحدهای نیازمند به خدمات پرتودهی و در نتیجه اشتغال غیر مستقیم خواهد داشت.
پروژه خردایش و پرعیارسازی سنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند یزد یكی از مراكزی بود كه با توسط رئیس جمهوری به بهره برداری رسید، به منظور افزایش راندمان كارخانه تولید كیك زرد اردكان و كاهش هزینه های حمل ماده معدنی از معدن به كارخانه فرآوری، لازم است تا سنگ معدن استخراج شده از معادن زیرزمینی و روباز مجتمع ساغند خردایش، دانه بندی و پرعیارسازی گردد. به این منظور پروژه خردایش و پرعیارسازی (رادیومتریك سورتینگ) مجتمع معدنی ساغند طراحی، ساخت و اجرا شد.
روحانی همچنین در حاشیه این مراسم از نمایشگاه دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای بازدید كرد و با توضیح مهندسان، مدیران و متخصصان صنعت هسته ای كشور در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت های دانشمندان كشورمان در حوزه های مختلف انرژی اتمی قرار گرفت.
اتصال ماشین سانتریفیوژ IR8 به خط خوراك جهت تزریق گاز UF6، طراحی و ساخت یاتاقان مغناطیسی فعال، طراحی و ساخت موتور الكتریكی سانتریفیوژ اولترا با سرعت ٨٠ هزار دور در دقیقه، طراحی و ساخت اولترا سانتریفیوژ سنگ، طراحی و ساخت اولترا سانتریفیوژ آزمایشگاهی، آماده سازی اولین پایلوت تحقیقاتی جداسازی ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو، واحد خردایش و پرعیارسازی كانسنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند، طراحی و ساخت سیستم گمانه نگاری دیجیتال اسپكترال گاما برای تعیین پرتوزدایی در لایه های زمین، بهره برداری از مركز تولید و توسعه رادیو داروهای سیكلوترون در استان البرز، تولید و توسعه رادیو داروها، سامانه لیزری ضد حساسه و ردیاب الكترونیك، طراحی و ساخت دستگاه طیف سنجی جرمی با روش شمایش گاما، تجهیزات مربوط به نگهداری آب سنگین، ارتقا كیفیت و خلوص آب سنگین تولید شده در پسابرجام، طراحی و ساخت مجتمع مجازی سوخت صفحه ای جدید راكتورهای تحقیقاتی و طراحی و تولید نسل اول تابلوهای بومی تغذیه و كنترل زنجیره های غنی سازی از جمله دستاوردهای سازمان انرژی اتمی كشور در سال ٩٥ است كه در این نمایشگاه مورد بازدید رئیس جمهوری قرار گرفت.
سیام*9254**1336 خبرنگار: سجاد خسروانیان**انتشار: مهرنوش خانزائی
۰ نفر