۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۶:۳۰
کد خبر: 82487910
T T
۰ نفر

فرستاده هسته‌ای چین در كره جنوبی

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۶:۳۰
کد خبر: 82487910
فرستاده هسته‌ای چین در كره جنوبی

پكن - ایرنا - «وو داوی» فرستاده ویژه هسته ای چین روز دوشنبه برای یك سفر پنج روزه و گفت وگو در باره مساله هسته ای شبه جزیره كره بویژه فعالیت های تسلیحاتی كره شمالی وارد كره جنوبی شد.

به گزارش ایرنا، وی قرار است با مقام های كره جنوبی و همچنین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این كشور دیدار و گفت وگو كند.
گفت وگو در باره مساله هسته ای شبه جزیره كره و همچنین اعلام دوباره موضع چین مبنی بر مخالفت با استقرار سامانه پیشرفته ضد موشكی «تاد» آمریكا در خاك كره جنوبی از اهم موضوعات مطروحه میان طرفین خواهد بود.
وزارت امور خارجه كره جنوبی در بیانیه ای اعلام كرد كه مقام چینی با «كیم هوانگ كیون» همتای كره ای خود به طور مشروح در باره مساله هسته ای شبه جزیره كره گفت وگو می كند.
بیانیه می افزاید كه با توجه به اینكه كره شمالی احتمالا برای ششمین آزمایش هسته ای آماده می شود، راه های مقابله با این تهدید از سوی دو طرف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
چین بتازگی از طرفین ذی ربط خواسته است تا بار دیگر مذاكرات هسته ای را از سر گیرند و برای پیشبرد این برنامه حالا فرستاده هسته ای خود را راهی كره جنوبی كرده است.
چین متحد سنتی و مهم كره شمالی در منطقه شرق آسیا است اما كره جنوبی همواره نسبت به برنامه اتمی كره شمالی و آزمایش‌های موشكی آن معترض بوده است.
مقام های ارشد هسته ای كره جنوبی و چین یك بار قبل از این و در تاریخ دسامبر سال گذشته میلادی در پكن در باره مساله هسته ای شبه جزیره كره گفت وگو كرده بودند.
خبرگزاری یونهاپ از كره جنوبی نوشته است كه بی تردید «وو داوی» بر موضع كشورش مبنی بر مخالفت با ورود سامانه «تاد» به شبه جزیره كره تاكید خواهد كرد.
آمریكا و كره جنوبی تابستان سال گذشته در باره استقرار این سامانه به توافق نهایی رسیدند و بخش هایی از تجهیزات آن نیز وارد خاك كره شده است.
فرستاده هسته ای چین همچنین قرار است با «مون جائه این» نامزد پیشرو انتخابات ریاست جمهوری از حزب مخالف دمكرات و «آهین چول سو» نامزد چپگرای حزب حاكم لیبرال كوریا دیدار و گفت وگو كند.
در شرایطی كه «مون» به طور تلویحی مخالف استقرار تاد است، نامزد حزب حاكم گفته است به توافق آمریكا و كشورش در باره آرایش این سامانه احترام می گذارد.
«جوزف یون» فرستاده هسته ای آمریكا نیز ماه گذشته میلادی به كره جنوبی سفر و با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این كشور دیدار و گفت و گو كرده بود.
آساق**۲۳۱**انتشاردهنده:فرهاد راستی