۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۰۸
کد خبر: 82488011
T T
۰ نفر
یادی از شهید صیاد شیرازی؛ امیر سرفراز ارتش ایران

تهران- ایرنا- شهید سپهبد علی صیاد شیرازی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود كه با مدیریت راهبردی و درایت خویش توانست از خاك وطن در برابر گروهك های تروریستی و خرابكار دفاع كند و در نهایت دشمنان راه حق، وجود وی را بر نتافتند و او را هدف تیر كین خویش قرار دادند و به شهادت رساندند.

امیر سپهبد علی صیاد شیرازی از فرماندهان برجسته در 21 فروردین 1378 خورشیدی به وسیله گروهك منافقان به شهادت رسید. دلاورمردی كه در جبهه های حق علیه باطل با جانفشانی های فراوان نام خویش را در تاریخ دفاع مقدس ماندگار ساخت.

وی فعالیت های سیاسی گسترده ای را در جهت حفظ آرمان های نظام جمهوری اسلامی انجام داد كه سازماندهی نیروهای انقلابی و مبارزه با ضد انقلاب در كردستان برخی از فعالیت های مهم او به شمار می رود.

علی صیاد شیرازی برای خاتمه دادن به غائله كردستان به عنوان فرماندهی عملیات مشترك ارتش و سپاه علیه ضدانقلاب در سوم اردیبهشت 1359 خورشیدی وارد این شهر شد و با ارایه طرح هایی با عنوان «بستن مرزها» و «محاصره سنندج»، پس از 20 روز محاصره، این شهر را در 23 اردیبهشت همان سال آزاد كرد و پس از آن ستاد مشترك ارتش و سپاه را در سنندج تشكیل داد و در این ستاد طرح های آزادسازی شهرهای دیگر كردستان را نیز به اجرا درآورد.

پس از تحقق و اجرای موفق این طرح‌ها، شهید صیادشیرازی با 2 درجه ارتقاء با عنوان سرهنگ تمامی به فرماندهی عملیات غرب كشور منصوب شد. وی با آغاز جنگ تحمیلی، عملیات های بسیاری را برعهده گرفت و پیروزی های فراوانی را در تاریخ دفاع مقدس رقم زد كه هركدام از آنها در پیشبرد اهداف مهم جنگ تحمیلی موثر بوده است.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی به گفت وگو با سرتیپ جانباز «رضا صبوری زاده» هم رزم شهید صیاد شیرازی، فرمانده گردان 174 تیپ 3 لشكر 21 حمزه سید الشهدا و فرمانده تیپ مستقل در نیروی زمینی در دوران دفاع مقدس پرداخت.

صبوری زاده با بیان اینكه شهید صیاد شیرازی ایمان و اخلاص به پروردگار و میهن اسلامی را سرلوحه كارهای خویش قرار می داد، گفت: او در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری داشت زیرا اگر افرادی چون شهید صیاد شیرازی و فرماندهان دیگر نبودند به یقین شرایط تغییر نمی كرد و این افراد با كمك به جوانان انقلابی، آنان را در مسیر دستیابی به هدفشان یاری رساندند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس، شهید صیاد شیرازی را فرماندهی شجاع در مبارزه با منافقان دانست و اظهار داشت: وی در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی از داوطلبانی بود كه برای مبارزه با منافقان به كردستان رفت. با شروع جنگ تحمیلی و محاصره برخی شهرهای كشور، امام خمینی(ره) پیامی به نیروهای مسلح صادر كردند كه حصر آبادان باید شكسته شود. به همین منظور عملیات ثامن الائمه برای شكستن این حصر از طرف نیروهای ارتش جمهوری اسلامی با موفقیت اجرا شد. پس از این مهم فرماندهانی چون «ولی الله فلاحی، موسی نامجو و محمد جهان آرا، جواد فكوری و یوسف كلاهدوز» به منظور رساندن پیام این موفقیت به امام(ره) با هواپیما به طرف تهران پرواز كردند اما در میان راه هواپیمای آنان سقوط كرد. با شهادت سرلشگر ولی الله فلاحی، امام خمینی(ره) سرهنگ صیاد شیرازی را به فرماندهی نیروی زمینی برگزیدند.

وی برخورداری شهید صیاد شیرازی از ویژگی هایی همچون شجاعت، درایت و تعهد كامل را دلیلی بر انتخاب او از طرف امام(ره) به فرماندهی نیروی زمینی دانست و یادآور شد: این فرمانده پس از آنكه این سمت را بر عهده گرفت در نخستین اقدام دانشگاه جنگ ارتش و مراتب آموزش عالی را تعطیل كرد و استادان را به منطقه جنگی در قرارگاه كربلا آورد و از دانش آنان برای طراحی عملیات های بزرگ بهره برد و اینگونه با كمك این استادان مجرب توانست به طراحی عملیات هایی چون «طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس و ...» بپردازد. این فرمانده برای نخستین بار موفق شد تعامل خوبی را میان ارتش و سپاه برقرار سازد و از نیروهای بسیجی در كنار نیروهای نظامی استفاده كرد. نخستین عملیاتی كه به فرماندهی شهید صیاد شیرازی با موفقیت اجرا شد، طریق القدس نام داشت كه با مدیریت و تدبیر مناسب او، 2 لشكر عراق از میان رفت و سه هزار و 500 تن از نیروهای عراقی كشته شدند.

صبوری زاده در ادامه افزود: شهید صیاد شیرازی در عملیات فتح المبین، نقش بارز و موثری ایفا كرد. او در كنار دیگر همرزمان خویش با درایت به رویارویی با دشمن پرداخت و همواره با مدیریت قوی در كنار رزمندگان حضور داشت. همچنین وی در تصرف جاده اهواز- خرمشهر و پاكسازی شلمچه از وجود دشمن موفق عمل كرد. این شهید والامقام با حمایت از پاسداران این مرز وبوم و آموزش تخصص‌های لازم، بستر اصلی تشكیل قطب نیرومند دیگری به نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را فراهم ساخت.

این فرمانده جنگ تحمیلی عملیات مرصاد را از جمله عملیات های موفق شهید صیاد شیرازی دانست و اظهار داشت: وی در این نبرد با فعال كردن هوانیروز و سازما‌ندهی نیروها به همراه فرماندهان سپاه به رویارویی با منافقان برخاست و نقش مهمی را در پیروزی نهایی ایفا كرد. وی پس از جنگ تحمیلی در مقام معاونت بازرسی رییس ستاد كل نیروهای مسلح به فعالیت پرداخت و پس از آنكه به فرمان آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب به جانشینی ستاد كل نیروهای مسلح منصوب شد برای وی تقاضای درجه سرلشكری شد و هنوز این درجه به او ابلاغ نشده بود كه به وسیله فردی كه پوشش رفتگر داشت در نزدیكی منزل خویش با اصابت سه گلوله به شهادت رسید. به دنبال این حادثه گروهك تروریستی منافقین مسوولیت این جنایت را بر عهده گرفت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینكه رفتار شهید صیاد شیرازی می تواند الگوی خوبی برای همگان به ویژه جوانان باشد، گفت: عقیده، ایمان، شجاعت و شهادت وی الگوی مناسبی برای تمامی قشرها است. با امید آنكه همگان خلوص نیت، صداقت، شجاعت، شهامت و شهادت را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند تا بتوانند در راه خدمت به وطن و مبارزه با دشمن نقش موثری را ایفا كنند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**2002**9131