۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۴۳
کد خبر: 82488062
T T
۰ نفر
عامل انسانی یكی از دلایل بروز تصادف آزاد راه شوشتری مشهد/پلیس مقصر نبود

تهران-ایرنا- معاون حقوقی پلیس راهور نیروی انتظامی در توضیح علل تصادف زنجیره ای آزادراه شوشتری مشهد، گفت: با توجه به ادله، مدارك و مستندات موجود، در این حادثه از ناحیه پلیس هیچ قصور و كوتاهی صورت نگرفته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس راهور، سرهنگ محمد ترحمی در خصوص نظر شتابزده بازپرس پرونده حادثه آزاد راه شهید شوشتری مشهد، افزود: براساس ماده 17 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی،نظر كارشناسان تصادفات و پلیس راهنمایی و رانندگی در حكم نظر كارشناسان رسمی است؛ ساز و كار رفع ابهام یا اعتراض به نظر كارشناسان تصادفات براساس قانون آیین دادرسی مشخص شده است.
وی ادامه داد: براساس ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات، گزارشی كه كارشناس پلیس راهنمایی و رانندگی تنظیم می كند قابل وثوق و مادامی كه خلاف آن اثبات نشده دارای اعتبار است.

**نظر كارشناس تصادفات برای مراجع قضائی دارای اعتبار است
معاون حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اینكه بررسی سوانح بر عهده كارشناس تصادفات است، گفت: نظر كارشناسان تصادفات برای مراجع قضائی علم آور است، با توجه به تخصصی بودن سوانح رانندگی، تنها كارشناس مربوطه قادر به اعلام نظر در این خصوص است.
سرهنگ ترحمی اضافه كرد: تصادف زنجیره ای آزاد راه شهید شوشتری مشهد نیز از این امر مستثنی نیست و باید براساس نظر كارشناسان تصادفات، رسیدگی لازم انجام شود؛ با توجه به اهمیت موضوع، تیم های كارشناسی پلیس راه و راهور ناجا در بعد از ظهر روز حادثه و نیز روز بعد از آن به محل اعزام و صحنه تصادف را مورد بازبینی قرار دادند.

**عامل انسانی یكی از دلایل بروز تصادف آزاد راه شوشتری
سرهنگ ترحمی با ابراز تأثر از فوت كودك 7 ساله در این حادثه، گفت: متأسفانه عامل انسانی در بروز حادثه آزاد راه شهید شوشتری خراسان رضوی دخیل بوده است؛ عدم توجه به جلو، رعایت فاصله طولی و سرعت مطمئنه از علل بروز این حادثه به شمار می آید.
وی با اشاره به مه گرفتگی روز حادثه، گفت: این موقعیت جوی از صبح در آن محل پایدار بوده است؛ مه گرفتگی در 10 كیلومتری آزاده راه شهید شوشتری دارای سابقه است و با توجه به وضعیت فیزیكی و شرایط جوی محل، پدیده 'مه' یك پدیده غالب در آن معبر است؛ هرچند در روزهای زیادی از سال شاهد مه گرفتگی در این معبر و معابر دیگری نظیر محورهای شمالی كشور،جاده فیروزكوه، كیاسر، گردنه حیران هستیم.

**بی توجهی رانندگان به مه گرفتگی و عدم رعایت سرعت مطمئنه از دیگر دلایل بروز حادثه
معاون حقوقی پلیس راهور گفت: در روز حادثه، از ساعت 12:10 تا 12:40 دقیقه، در سه تصادف اول و نیز 14:30 دقیقه در تصادف چهارم، معبر دارای مه از نوع رقیق بوده كه البته غلظت آن در موارد مختلف تفاوت داشته اما راننده قادر به رویت فاصله 100 تا 150 متری و نیز در بعضی نقاط حدوداً 300 متری خود بوده است.
سرهنگ ترحمی ادامه داد: طبق ماده 129 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان باید هنگام بارندگی، مه، كولاك و یا مانند آنها از سرعت وسیله نقلیه تا حدی كه برحسب مورد برای پرهیز از خطر یا تصادف ضرورت دارد، بكاهند و با سرعت مطمئنه حركت كنند.
به گفته این مقام انتظامی، طبق ماده 130 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی كه 50 متر مقابل رانندگان، به وضوح قابل رویت نبود، آنها بایستی با سرعت مطمئنه حركت كنند یعنی سرعت وسیله نقلیه را كند كرده تا تصادفی رخ ندهد.
وی اضافه كرد: همچنین طبق ماده 173 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان بایستی فاصله طولی مناسبی با وسایل نقلیه جلویی خود داشته باشند؛ در صورتی كه رانندگان عواملی نظیر مه گرفتگی، رعایت سرعت مطمئنه، فاصله طولی با خودرو جلویی و... را رعایت می كردند، قطعاً این حادثه رخ نمی داد.
سرهنگ ترحمی یاد آور شد: در روز حادثه، از میان 78 هزار وسیله نقلیه ای كه در آزاد راه شهید شوشتری تردد كردند، تصادف برای 43 وسیله نقلیه رخ داده كه البته در این سانحه 23 راننده (پنج صدم درصد) مقصر و 20 راننده دیگر، قربانی عدم رعایت مقررات از سوی رانندگان دیگر شدند كه وقوع این تصادف، خاطره بدی از سفرهای نوروزی را در اذهان شهروندان باقی گذاشت.

**لزوم مهارت رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا به دیدگاه های پلیس در خصوص این حادثه اشاره كرد و گفت: رانندگان باید آمادگی لازم برای رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی داشته باشند لذا بایستی مهارت رانندگی خود را با توجه به شرایط جوی افزایش دهند تا شاهد این گونه حوادث نباشیم.
سرهنگ ترحمی ادامه داد: با توجه به پایدار بودن مه گرفتگی در آزاد راه شهید شوشتری در روزحادثه، تمهیدات لازم از سوی پلیس برای اطلاع رسانی شهروندان و مسافران نوروزی انجام شد، از سوی دیگر گشت های پلیس نیز به دو برابر افزایش یافتند.
این مقام انتظامی با اشاره به نصب سیستم تابلوهای متغیر خبری (V.M.S) در دو طرف جاده مربوطه گفت: در این تابلوها علامت رانندگی در شرایط مه گرفتگی با سرعت 40 كیلومتر در ساعت، تنظیم و ثابت شده بود؛ اما متاسفانه بی توجهی راننده یك دستگاه اتوبوس به علائم هشداری و نیز رانندگی با سرعت 97 كیلومتر به برخورد با 5 دستگاه خودرو و نیز مجروح شدن تعدادی از مسافران و سرنشینان آنها منجر شد.
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: با توجه به ثبت سرعت این اتوبوس در سامانه 'سپهتن'، طبیعی است این خودرو با چنین شرایط جوی و نیز لغزندگی جاده قادر به توقف نخواهد بود و به بروز حادثه و خسارت به خودروهای دیگر منجر می شود.

**تصویر برداری و سلفی گرفتن از مهمترین دلایل بروز حادثه
سرهنگ ترحمی علت بروز تصادف دوم و سوم روز حادثه را تصویر برداری و عكاسی تعدادی از شهروندان از سانحه اول عنوان كرد و گفت: سلفی گرفتن و عدم توجه به حقوق دیگران از مهمترین معضل این حادثه به شمار می آید كه باعث برخورد 11 و 23 دستگاه خودرو در دو تصادف دیگر شدند؛ در بازسازی صحنه تصادف با حضور بازپرس پرونده علل وقوع حادثه از سوی كارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی احصاء شد.
سرهنگ ترحمی، با بیان اینكه در بررسی صحنه حادثه ' عامل انسانی' از علل بروز این سانحه مشخص شده است به حضور بسیار پررنگ پلیس و مدیریت مطلوب آن قبل، حین و بعد از حادثه اشاره كرد.
نظر بازپرس پرونده حادثه آزاد راه شوشتری، جزمی و قطعی نیست
معاون حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص اظهار نظر شتابزده بازپرس پرونده، گفت: نظر بازپرس در خصوص این حادثه، یك نظر ظنی است، جزمی و قطعی نیست .
وی ادامه داد: پلیس این حق را قائل است كه در مراجع قضائی حاضر شود و توضیحات خود را در خصوص حادثه ارائه دهد.

**لزوم ' نهاد راهبر' در كشور برای مدیریت ایمنی تصادفات
این مقام انتظامی به عدم وجود 'نهاد راهبر' در كشور، اشاره كرد و گفت: نهاد راهبر، نهادی است كه همه مجموعه های راه، امداد و نجات، پلیس و دستگاه های مرتبط با مهار تصادفات و پیشگیری از وقوع و بررسی سوانح به صورت متمركز، مدیریت و با تخصیص بودجه های متناسب با نیازها، نیازمندی ها را رفع می كند در حالی كه چنین نهادی در كشور وجود ندارد.
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا نیاز به نهاد راهبر برای مدیریت ایمنی تصادفات را ضروری دانست و گفت: همه دستگاه های مسئول علاوه بر بهره گیری از تمام تجهیزات و امكانات بایستی ظرفیت های اطلاع رسانی و آموزش را در امر كاهش تصادفات، همسو كنند.
سرهنگ ترحمی با بیان اینكه باید از مراجع قضائی برای كاهش تصادفات استمداد كنیم، گفت: هنگامی كه مراجع قضائی به حادثه آزاد راه شهید شوشتری، ورود پیدا كردند باید به نكته فقدان نهاد راهبر در ایمنی حمل و نقل كشور اشاره می كردند.
وی با بیان اینكه ای كاش تلاش ها و زحمات مأموران راهنمایی و رانندگی در امداد رسانی به حادثه دیدگان، مورد توجه قرار می گرفت، گفت: در بررسی دقیق و موشكافانه فیلم های تصادف كه از سوی صدا و سیمای خراسان رضوی و نیز مردم گرفته شده بود، صحنه های بسیار زیبایی از تلاش مأموران پلیس راهور، عوامل اورژانس، ستاد تسهیلات امداد و نجات خراسان رضوی و... به مصدومان و مجروحان حادثه را شاهد بودیم.
سرهنگ ترحمی به ماموریت سنگین و گسترده پلیس راهنمایی و رانندگی در طول سال اعم از طرح نوروزی،تابستانی، اربعین، زمستانی و... برای تسهیل در امر آمد و شد و جلوگیری از بروز ترافیك و سوانح رانندگی اشاره كرد و گفت: در نوروز امسال همچون سال های قبل، پلیس راهنمایی و رانندگی دوشادوش دیگر همكاران خود مشغول تامین امنیت و ایجاد تسهیل ترافیكی برای شهروندان بودند؛ همكارانم، نوروزبانان بی نوروز بودند تا بتوانند خدمات خوبی را به شهروندان ارائه دهند.

**هیچ قصوری از سوی پلیس در این حادثه صورت نگرفته است
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا به اظهار نظر بازپرس پرونده مبنی بر عدم اطلاع رسانی از سوی پلیس برای جلوگیری از بروز حادثه اشاره كرد و گفت: به اعتقاد وی، عدم اطلاع رسانی به عنوان یكی از دلایل تقصیر پلیس بیان شد در صورتی كه مستندات مربوط به اقدامات انجام شده در اختیار وی قرار گرفت.
این مقام انتظامی ادامه داد: بازپرس پرونده در اظهارات خود به عدم نصب علائم در آزاد راه مزبور اشاره كرده بود در حالی كه نصب علائم بر عهده پلیس نیست؛ از سوی دیگر چه علائمی باید در جاده نصب می شد كه این كار انجام نشده است؟
وی به احصاء معایب جاده ها از سوی كارشناسان تصادفات و راهور اشاره كرد و گفت: در بازسازی صحنه تصادف، تمام طول آزاد راه با حضور بازپرس پرونده و نیز صدا و سیمای استان مورد بازبینی قرار گرفت كه نقصی مشاهده نشد.
سرهنگ ترحمی با اعلام اینكه در حادثه آزادراه شهید شوشتری از ناحیه پلیس هیچ قصور و كوتاهی صورت نگرفته است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به صورت شبانه روز و با به كارگیری تجهیزات، امكانات و نیروی انسانی آماده خدمت رسانی به شهروندان بودند كه به آن افتخار می كند.
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: همان گونه كه قانون برای همه شهروندان رعایت می شود، پلیس نیز همچون آحاد جامعه باید از این حق برخوردار باشد كه مطابق قانون با آن رفتار شود؛ به گونه ای كه پلیس ملزم به رعایت حقوق شهروندان است،هموطنان نیز باید حقوق و تكالیف خود را رعایت كنند.
وی با بیان اینكه كاهش 10 درصدی حوادث رانندگی در نوروز امسال، دستمزد و اجری است كه از سوی خداوند به پلیس اعطاء شده است، گفت: در این ایام، شاهد كاهش حوادث رانندگی در خراسان رضوی بودیم و پلیس خصوصاً مجموعه پلیس راه و راهور استان به صورت شبانه روزی در ایجاد امنیت و تسهیل آمد و شد مسافران نوروزی تلاش می كردند.
سرهنگ ترحمی خاطرنشان كرد: در تصادفات زنجیره ای، مهارت و توجه شهروندان به قانون در پیشگیری از بروز سوانح رانندگی بسیار مهم است.

**لزوم تقویت زیرساخت های ارتباطی ITS در كاهش تصادفات
این مقام انتظامی به تفاوت رانندگی در شرایط عادی با مه اشاره كرد و گفت: در كشورهای اروپایی علاوه بر استفاده از تجهیزات، پخش پیام های رادیویی، پروتكل هایی را به رانندگان مبنی بر كم كردن سرعت و رعایت فاصله طولی را القاء می كنند متاسفانه زیرساخت های ارتباطی ITS( سیستم هوشمند حمل و نقل) در كشور قوی نیست و باید تقویت شود.
وی تصریح كرد: كشور ما در ابتدای راه كنترل هوشمند ترافیك قرار دارد و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم به تمام اهداف خود در این راستا دست پیدا كنیم كه این امر نیازمند آن است تا بسترهای لازم از سوی دولت ایجاد شود.

**فقدان آتش نشانی جاده ای در محورهای مواصلاتی
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا به بهره گیری از توان امداد و نجات جاده ای تاكید كرد و گفت: در كشور آتش نشانی جاده ای وجود ندارد، در صورت وقوع آتش سوزی در كیلومتر 50 هر كدام از محورهای مواصلاتی، هیچ كس قادر به مهار آن نبوده و شاهد خسارات مالی و جانی بسیاری خواهیم بود.
وی تصریح كرد: كاهش سوانح رانندگی نیازمند همسویی و بسیج امكانات، تجهیزات و تعامل تنگاتنگ كلیه دستگاه های مسئول است.
سرهنگ ترحمی در پاسخ به این سوال كه آیا پلیس ادله قانونی خود را به دادگاه ارسال كرده است، گفت: پلیس كلیه دلایل قانونی خود مبنی بر رفع سهل انگاری و قصور در این حادثه را تشریح كرده است؛ همچنین در بازسازی صحنه كه با حضور بازپرس پرونده انجام شد، كلیه معایب و اتهامات مطروحه نیز برای وی تشریح شد.
وی بیان كرد: همچنین كلیه شرح وظایف و اقداماتی كه پلیس قبل، حین و بعد از حادثه انجام داده بود به همراه مستندات و مدارك به مرجع قضائی اعلام شد.
معاون حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینكه پاسخگویی به مردم و افكار عمومی از مهمترین وظایف پلیس به شمار می آید، گفت: آماده هرگونه اطلاع رسانی در این رابطه هستیم، هرچند به آحاد جامعه ثابت شده كه پلیس خصوصاً راهور از خدمتگزاران صدیق ملت به شمار می آید.
اجتمام9105**1569
تنظیم:معصومه نیكنام ** انتشار: علی حبیبی

آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej