۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82490419
T T
۰ نفر
منازعه پارلمان اروپا با اندونزی و مالزی بر سر روغن پالم

تهران-ایرنا-قطعنامه 15 فروردین پارلمان اروپا كه واردات هر نوع روغن پالم به بازارهای این اتحادیه را پس از سال 2020 بدون دریافت استانداردهای این اتحادیه ممنوع كرد با واكنش تند دولت و تاجران اندونزی و مالزی به عنوان نخستین تولیدكنندگان و صادركنندگان این محصول درجهان روبه رو شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پارلمان اروپا هفته گذشته از همه 27 كشور عضو این اتحادیه خواست استفاده از روغن های گیاهی به ویژه 'روغن پالم' را به دلایل مختلف از جمله مقابله با روند جنگل زدایی در جهان كاهش داده و از واردات این محصول به كشورهای خود جلوگیری كنند.
اندونزی و مالزی از بزرگترین تولیدكنندگان روغن پالم در جهان به شمار می روند.
به گزارش منابع خبری اندونزی، تاجران و صنعتگران اندونزیایی درپی این اقدام پارلمان اروپا، از دولت خود خواستند اقدامات جدی و تلافی جویانه ای علیه اتحادیه اروپا به ویژه قعطنامه تحریمی پارلمان اروپا علیه پالم كه صنعت بومی این كشور را مورد مخاطره جدی قرار داده است انجام دهد.
به نوشته 'جاركاتا گلوب'، 'فدهیل حسن' مدیر اجرایی 'انجمن تولیدكنندگان روغن پالم اندونزی (Gapki)' در نخستین واكنش از دولت این كشور خواست اقدامات فوری علیه این تصمیم پارلمان اروپا به كار بندد.
اعضای این اتحادیه در اندونزی خواستار گفت وگوهای تلافی جویانه و حتی پایان بخشیدن به مذاكرات جاری میان این كشور و 27 كشور اتحادیه اروپا برای ایجاد توافقنامه همكاری های اقتصادی (CEPA) شدند.
'فدهیل حسن' همچنین در گفت وگو با تارنمای انجمن ملی روغن پالم اندونزی گفت دولت باید گام های مشخص و متقابلی علیه تصمیم اتحادیه اروپا در قبال تحریم واردات پالم بردارد.
ویبا طرح پیشنهاد قطع واردات انواع نوشابه، هواپیما، عطر و دارو از اتحادیه اروپا توسط دولت اندونزی، آن را پاسخی درخور به تصمیم اخیر اروپایی ها دانست.
پارلمان اروپا در قطعنامه 4 آوریل 2017 (15 فروردین)، به اعضای این اتحادیه اعلام كرد روغن پالم باید با یك گواهینامه واحد و برخوردار از استانداردهای لازم بهداشتی به بازارهای اتحادیه اروپا راه یابد.
طبق این قعطنامه از سال 2020 میلادی صرفا روغن پالمی وارد بازارهای این اتحادیه می شود كه بتواند با عبور از روش های پایدار بررسی های علمی اروپا گواهینامه لازم را كسب كند.
براساس اعلام انجمن ملی روغن پالم اندونزی، اگرچه این قطعنامه غیرالزام آور است، اما به احتمال زیاد برسیاست گذاری های آتی تجاری كمیسیون اتحادیه اروپا تاثیرگذار خواهد بود.
'سیتی نوربایا' وزیر جنگلداری و محیط زیست اندونزی نیز قطعنامه پارلمان اروپا را توهین به برنامه پایدار ملی روغن پالم (ISPO) این كشور دانست.
'آمران سلیمان' وزیر كشاورزی اندونزی هم این قعطنامه را 'كمپین سیاه' علیه مهمترین صنعت ملی كشورش دانست.
'سهت سیناگا' مدیر انجمن پالایشگاه های روغن اندونزی (GIMNI) دیگر مسئولی بود كه در واكنش به این موضوع با صدور بیانه ای از دولت این كشور خواست مبارزه سختی علیه اقدامات اخیر اتحادیه اروپا آغاز كند.
وی قطعنامه اخیر پارلمان اروپا را تداوم كمپین منفی علیه صادرات پالم اندونزی از سال 1970 تاكنون دانست .كمپینی كه به گفته وی هدفش ضربه زدن به توان رقابتی اندونزی در تولید و صادرات روغن پالم در جهان است.
این مقام اندونزیایی تاكید كرد : اتحادیه اروپا با به راه انداختن تبلیغات منفی علیه روغن پالم، صنایع ملی اندونزی را هدف قرار داده و دولت اندونزی باید اقدام جسورانه ای برای پایان بخشیدن به این گونه رفتارها در اتحادیه اروپا انجام دهد.
قطعنامه اتحادیه اروپا علیه واردات پالم در نشست اخیر وزیران 'شورای كشورهای تولید كننده پالم (CPOPC)' در جاكارتا نیز در دستور كار قرارگرفت.
اعضای این شورا ضمن ابراز نگرانی از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا مقرر كردند یك هیات مشترك از مسئولان مالزی و اندونزی دردیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا این موضوع را مورد پیگیری و بررسی قرار دهند.
روغن پالم یكی از بزرگترین بخش های صادرات غیرنفتی اندونزی با 18.23 میلیارد دلار صادرات است كه این رقم برابر با 13.8 درصد از كل صادرات 131.3 میلیارد دلاری پرجمعیت ترین كشور مسلمان جهان در سال 2016 بوده است.
براساس آمارهای اعلام شده وزارت جنگلداری اندونزی، 119 میلیون هكتار از مزارع این كشور تحت كشت درخت نخل قرار دارد كه سالانه 30 میلیون تن روغن پالم و كرنل از آنها به دست می آید.
درحال حاضر 4.8 میلیون نفر از خرده مالكان در كنار هزاران نفر از كاركنان فعال در بخش تولید و پالایش صنایع پالم در اندونزی مشغول به فعالیت هستند.
اتحادیه اروپا،پس از هند، دومین واردكننده بزرگ روغن پالم در جهان از اندونزی است.
این اتحادیه در سال گذشته میلادی 4.3 میلیون تن روغن پالم و كرنل از اندونزی وارد كرد كه این رقم معادل 17 درصد از كل صادرات 25.1 میلیون تنی پالم اندونزی را تشكیل می داد.
مقامات اندونزی در مواضعی تقابل جویانه اعلام كردند كه در چارچوب برنامه ملی روغن پالم، با رویكردهای ایجاد محدودیت در توان رقابتی اندونزی در جهان برای ارائه این محصول مقابله خواهند كرد.
به نوشته جاكارتا پست، گروه دیده بان جنگل اندونزی نیز موضع دولت این كشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت كه روند توسعه برنامه ملی روغن پالم آهسته است و در سال گذشته 800 مزرعه در انتظار ثبت ملی كاشت نخل بوده اند.
'ماه سیو كئونگ' وزیر صنایع و كالاهای كشاورزی مالزی نیز در واكنش به قطعنامه پارلمان اروپا، گفت كه یك اقدام برای مالزی همكاری با قانونگذاران اروپایی است كه می تواند باعث مطرح شدن نگرانی های مالزی شود.
وی گفت: مالزی با این قطعنامه كه پیامدهای منفی برای واردات روغن پالم به اتحادیه اروپا و اثر تخریب كننده ای بر اقتصاد كشورهای تولید كننده این محصول دارد، به شدت مخالف است.
وی گفت: منصفانه نیست كه محصولات دیگر وارداتی اتحادیه اروپا شامل این اقدامات نشود، و این اتحادیه روغن پالم را به تنهایی برگزیند.
به نوشته تارنمای روزنامه 'استار'، 'ماه سیو كئونگ' تاكید كرد كه مالزی به همراه سایر كشورهای تولیدكننده روغن پالم علیه قطعنامه پارلمان اروپا كه می تواند تهدیدی برای این صنعت باشد، موضع گیری می كند.
اتحادیه اروپا سال گذشته با واردات 10 میلیارد رینیگت (حدود دو میلیارد و 300 میلیون دلار) روغن پالم بزرگترین بازار روغن پالم و سایر محصولات جانبی آن از مالزی بود.
روغن نخل یا پالم نوعی روغن گیاهی است كه از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود. این روغن در صنایع مختلف خوراكی و غیرخوراكی مورد استفاده قرار می گیرد، اما استفاده از آن برای تولید سوخت گیاهی در سال های اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن شده‌ است.
بسیاری از مراكز علمی- بهداشتی معتبر دنیا استفاده از روغن پالم در صنایع مواد غذایی را عامل بروز بیماری های خطرناكی مانند انواع سرطان ها دانسته و خواستار جلوگیری از استفاده آن در این صنایع شدند.
وزارت كشاورزی آمریكا میزان روغن پالم تولید شده در سال 2016-17 را معادل 62.7 میلیون متریك تن اعلام كرد.
طبق این گزارش اندونزی با 34 میلیون متریك تن در صدر كشورهای تولیدكننده این روغن در جهان قرار گرفته است. پس از آن مالزی با بیش از 19 میلیون متریك تن قرار دارد. طبق این گزارش تایلند، كلمبیا و نیجریه از دیگر تولیدكنندگان اصلی روغن پالم در جهان هستند.
آساق** مریم شفیعی**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی