۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۲۰:۴۲
کد خبر: 82490952
T T
۰ نفر
بنياد ايران شناسي نقش مهمي در جبران بحران هويتي جوانان دارد

سمنان-ايرنا- استاندار سمنان با تاكيد بر آگاه سازي مردم استان از فعاليت‌هاي بنياد ايران‌شناسي شعبه سمنان، گفت: اين بنياد نقش مهم و بسزايي در جبران بحران هويتي جوانان دارد.

به گزارش ايرنا، محمدرضا خباز روز چهارشنبه در ديدار با هيات امناي شعبه استاني بنياد ايران شناسي در سالن غدير افزود: مهم ترين و جدي ترين بحراني كه اكنون در كشور وجود دارد بحران هويت در جوانان و نسل جوان است و بنياد ايران شناسي مي تواند با فعاليت هاي خود تا حدود زيادي اين بحران را جبران تا جوانان نسبت به گذشته و ريشه تاريخ كشور افتخار كنند.
وي با ارزشمند دانستن كار اين بنياد به ويژه در اين استان در همه بخش ها، اظهارداشت: ايجاد و راه اندازي اين بنياد در استان سمنان با اهداف و توانمندي بالا، ضروري بوده و بايد تلاش شود تا با اطلاع رساني و شناساندن فعاليت هاي آن به مردم، از كمك و حمايت آنان در رسيدن به اهداف و برنامه ها برخوردار شود.
خباز بيان كرد: از مدت ها پيش افرادي از كشورهاي خارجي با سفر به سمنان و حضور در تپه هاي ميرك بر روي تمدن 63 هزار ساله استان در حال تحقيق و مطالعه هستند و اين در حالي است كه هنوز قدمت استان براي ما روشن نشده و بنياد بايد تلاش خود را به كار گيرد عقب افتادگي سمنان در اين بخش جبران شود.
وي از سمنان به عنوان استاني فرهيخته و داراي ريشه تاريخي ياد كرد و گفت: توانمندي و ظرفيت هاي فراواني در اين استان وجود دارد كه بايد مورد پژوهش و از آن استفاده كرد و در اختيار پژوهشگران قرار داد.
استاندار سمنان ادامه داد : با ترسيم و تبيين برنامه ها و فعاليت هاي بنياد در جامعه، مي توان از كمك خيران و اقشار مختلف بهره مند شد.
سرپرست بنياد ايران شناسي شعبه استان سمنان تهيه بانك اطلاعاتي مشاهير و مفاخر و زنان مشاهير و مفاخر استان، تهيه شناسنامه فرهنگي و اجتماعي استان، جمع آوري كتاب قديمي و اسناد موجود در خانواده ها در استان و ايجاد و تجهيز كتابخانه و مركز اسناد از جمله طرح‌هاي در دست اقدام در چارچوب برنامه هاي مصوب اين بنياد برشمرد.
حسن شادپور پور افزود: شناسايي ظرفيتها و توانمندي هاي استان در بخش هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي،تاريخي، گردشگري، علمي و پژوهشي و پر كردن فضاي خالي موجود در اين بخش هاز اهداف اين بنياد در سمنان است.
بنياد ايران شناسي، موسسه اي علمي و پژوهشي و داراي شخصيت حقوقي با تابعيت ايراني و وابسته به نهاد رياست جمهوري است. فعاليت هاي بنياد در چهارچوب ضوابط و مقررات عمومي جمهوري ايران و قوانين و مقررات پژوهشي مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالي انجام مي پذيرد و مدت آن پس از طي تشريفات قانوني مربوط نامحدود است.
منظور از ايران شناسي به عنوان قلمرو اصلي و اساسي فعاليت ها، مطالعات و تحقيقات بنياد، كليه مباحث و مسائل مربوط به جلوه هاي گوناگون فرهنگ و تمدن ايراني در معناي وسيع كلمه است و از آنجا كه درباره تاريخ ، زبان ، تمدن ، فرهنگ و گزارش آنها در هنر و معماري و صنعت و شيوه زندگاني فردي و اجتماعي و چگونگي تفكر و اخلاق و آداب و رسوم و كيش هاي ايران باستان در دو سده گذشته تحقيقات نسبتاً مفصلي توسط دانشمندان انجام گرفته است. بنياد ايران شناسي براي شناختن و شناساندن اين جلوه ها در تمدن و فرهنگ ايران اسلامي و تاريخ آن كوشش بيشتر و به سامان تر و گسترده تري به كار خواهد برد.
ايجاد محيط مناسب براي مطالعه و بهره گيري فرهيختگان ، دانش پژوهان و دانشجويان علاقه مند به مباحث ايران شناسي،سازماندهي و هماهنگ كردن پژوهش هاي علمي در زمينه ايران شناسي به منظور بهره گيري از آنها در بنياد و بكارگيري روش هاي مناسب و نو در اين زمينه و يافتن شيوه هاي نو در پژوهش هاي بين رشته اي و پيشنهاد آنها به موسسه هاي علاقمند به مطالعه ايران شناسي در ايران و ديگر نقاط جهان،بالا بردن سطح آگاهي گروه هاي اجتماعي و فرهنگي مردم ايران از پيشينه تاريخي، تمدن و فرهنگ ايران وتقويت حس ميهن دوستي و آرمان خواهي آنها و تحكيم اركان هويت ملي و مقاومت در برابر جلوه هاي گوناگون پنهان و آشكار هجوم فرهنگي بيگانه از اهداف بيناد ايران شناسي است.
به گزارش ايرنا، شعبه بنياد ايران شناسي استان سمنان در خرداد ماه سال 95 فعاليت خود را در خانه تاريخي تدين سمنان آغاز كرد.
بنياد ايران‌شناسي در حال حاضر در 16 استان كشور، شعبه دارد .
7470/6026/
خبرنگار: عليرضا عربي **انتشار دهنده: جانعلي فتحي