'سامانه توزين بار در حركت' امسال در خراسان شمالي راه اندازي مي شود

بجنورد- ايرنا- معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان شمالي از راه اندازي سامانه هوشمند توزين بار در حركت در اين استان طي امسال خبر داد.

سعيد سبحاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: راه اندازي اين سامانه براي نخستين بار در استان انجام مي شود و اين اقدام به يك شركت واگذار شده است.
وي افزود: اين سامانه براي نخستين بار در استان راه اندازي مي شود و قادر است تخلف اضافه تناژ ناوگان باري را در حال حركت شناسايي كند.
وي تصريح كرد: اين سامانه تصوير پلاك خوروي حامل اضافه تناژ را ضبط و براي پليس راه ارسال مي كند تا برخوردهاي قانوني با راننده متخلف انجام شود.
به گفته معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان شمالي اين سامانه احتمالا در محور بجنورد-شيروان راه اندازي شود.
سبحاني با بيان اينكه احتمال بروز خطا و اشتباه در اين سامانه بسيار ضعيف است خاطرنشان كرد: نبود تقابل راننده با پليس، نبود خطا و نيز مستند و مستدل بودن اطلاعات از مزاياي اين سامانه هوشمند است.
وي گفت: اكنون تخلف اضافه تناژ ناوگان باري به صورت تصادفي قابل شناسايي است و در استان دستگاه هاي باسكول ثابت در سه نقطه به صورت تصادفي اقدام به باسكول و شناسايي اين تخلف مي كنند و چهار دستگاه سيار نيز در جاده ها براي اين امر به كار گرفته مي شود اما در اين وضعيت تخلف ضافه تناژ به درستي شناسايي نمي شود.

*109 مورد تخلف اضافه تناژ در خراسان شمالي
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان شمالي گفت: طي سال گذشته، 109 مورد تخلف حمل بار با اضافه تناژ در محورهاي استان شناسايي شده است.
سبحاني اظهار كرد: حمل بار با اضافه تناژ سبب آسيب رساندن و تخريب رويه آسفالت جاده مي شود.
وي افزود: راه ها، سرمايه هاي ملي هستند كه هزينه هاي سنگيني براي ساخت آن صرف شده است از اين رو نياز به صيانت و حفاظت دارند.
سبحاني خاطرنشان كرد: حمل بار با تناژ اضافه سبب افزايش احتمال بروز حوادث جاده اي مي شود زيرا كنترل وسيله نقليه را با مشكل روبه رو مي كند از اين رو مي تواند ايمني تردد ساير رانندگان در جاده ها را با تهديد روبه رو سازد.
وي تصريح كرد: براي جلوگيري از ايجاد حادثه و به منظور ارتقاي ايمني تردد در جاده ها، با حمل اضافه بار توسط كاميون ها برخورد مي شود.
وي افزود: خوشبختانه جريمه هاي وضع شده براي تخلف اضافه تناژ مناسب بازدارنده است و راننده متخلف برحسب مواردي همچون نوع ناوگان، ميزان وزن اضافه بار و مسافت طي شده جريمه مي شود.
***همشهريان گرامي خراسان شمالي براي اطلاع از آخرين اخبار و رويدادها مي توانند به يكي از روش هاي ذيل از فعاليت هاي رسانه اي و خبري اين آگاه شوند.
مراجعه به سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي خراسان شمالي به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در كانال تلگرامي خبرگزاري جمهوري اسلامي خراسان شمالي به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو كردن آدرس صفحه اختصاصي ايرناي خراسان شمالي در اينستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنين هموطنان گرامي براي ارسال ديدگاه ها و پيشنهادهاي خود به مديريت ايرنا مي توانند در 24 ساعت به آدرس زير تلگرام كنند.
https://t.me/irnaBOJ
7185 / 6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي