۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82494457
T T
۰ نفر

ابوزیدآباد، كویر اسرارآمیز منطقه مركزی كشور

۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82494457
ابوزیدآباد، كویر اسرارآمیز منطقه مركزی كشور

كاشان - ایرنا - كویر ابوزیدآباد در شمال استان اصفهان، خطه ای شگفت انگیز و اسرارآمیز است كه می تواند سفر و تجربه ای منحصر بفرد برای هر گردشگری بوجود آورد.

بسیاری از مردم دنیا شیفته منظره های بكر كویر هستند و در سال های اخیر بیابان گردی و كویر نوردی به یكی از ظرفیت های ممتاز گردشگری در ایران چهار فصل تبدیل شده است و علاقه مندان داخلی و بین المللی فراوانی را به سمت خود كشیده است.
یكی از این مكان ها كویر ابوزید آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان است كه به گفته كویرنوردان ویژگی های اسرار آمیزی در مقایسه با سایر كویرهای ایران دارد.
كویر ابوزیدآباد را می توان از آن جا اسرار آمیز برشمرد كه در دل این كویر ناگهان به كوهستانی بر می خوریم كه منطقه ای بكر با حیات وحش و گونه های گیاهی منحصر به فرد است؛ در آن منطقه ای وجود دارد كه عمق آب به سطح زمین كمتر از نیم متر است، آن هم آبی شیرین و گوارا كه نخلستانی را نیز در خود جای داده است.
در حاشیه این كویر هم تپه های شنی ادامه دار وجود دارد كه به ریگ جنی معروف است و می توان آن را مشابه ریگ جن معروف در كشور برشمرد كه مقیاسی كمتر از آن را داراست.

**پناهگاه حیات وحش یخاب
این پناهگاه حیات وحش در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد واقع است و یكی از جاذبه های منحصر به فرد كویر ابوزید آباد به شمار می رود.
پوشش گیاهی بسیار مناسب، منابع آبی فراوان، ارتفاعات هزار و 800 متری و وجود چشم اندازهای بسیار زیبا و منحصر به فرد از جمله ویژگی های پناهگاه حیات وحش یخاب است كه این ویژگی ها سبب شده است كه این منطقه زیستگاه گونه های جانوری همچون كل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، كفتار، گربه شنی، كاراكال و خرگوش باشد.
این منطقه همچنین زیستگاه پرندگانی همچون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، كبك، تیهو، باقرقره و دودوك و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، مار جعفری، تیر مار، شتر مار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جكوی دم پهن كایزرلینگ، آگامای استپی و آگامای سروزغی دم سیاه است.
نام منطقه برگرفته از نام چشمه یخاب در دل ارتفاعات یخاب است كه در تابستان های گرم هم آبی خنك از آن می جوشد.
منطقهٔ شكار ممنوع یخاب علاوه بر ارتفاعات یخاب، كوه های لطیف و ملك صدرا را در خود جای داده است و در اطراف آن مناطق دشتی، بیابانی، كویری و تپه های وسیعی را می توان دید كه به گفته كویرنوردان شاخص كشور تنها منطقه ای در كشور است كه می توان تلفیق كویر و كوهستان را در یكجا مشاهده كرد.

**سیازگه پهنه ای گسترده در دامن ریگزار
سیازگه پهنه ای گسترده در دامن ریگزارهای شمال ابوزیدآباد است كه در محاصره تپه های شنی و بكر و زیبا قرار دارد و در تلاقی با ناهمواری ریگزار صحنه ای بسیار جذاب می نمایاند.
تپه های شنی جلوه زیبایی به این پهنه طبیعت داده وآسمان صاف و پرستاره شب كه دامنی انبوه از ستارگان را در برابر چشم تماشاگران آسمان می گستراند، از قابلیت های منحصر به فرد این منطقه است.
سیازگه تا شهر ابوزیدآباد كمتر از 10 كیلومتر فاصله دارد و این مساله یكی از نكات مثبت در زمینه رونق گردشگری سیازگه است.

**قلعه كرشاهی یك بنای با ارزش تاریخی
این قلعه به عنوان بنای با ارزش تاریخی در دل كویر ابوزید آباد قرار دارد كه از شاهكارهای معماری دوران مشروطه(قاجار) است و در قسمت شمال شهر ابوزیدآباد واقع در جنوب بند ریگ، و در نزدیكی ارتفاعات كوه یخاب قرار دارد.
مساحت قلعه بیش از چهار هزار متر مربع است و گفته می ‌شود كه شالوده آن در زمان قبل از اسلام ساخته شده است.
در مجاورت قلعه سكونتگاهی وجود دارد كه به ده كرشاهی معروف است تا چند سال پیش هم ساكنانی داشت كه از آب قنات موجود در این محل كشاورزی می كردند.
قلعه كرشاهی با خشت خام احداث شده ودارای پنج برج بزرگ دیده بانی است.
این قلعه دارای غرفه ‌ها و اتاقك های تو در تو بوده و دور تا دور آن را خندقی بزرگ با روش مهندسی زیبا بنا كرده اند تا از نفوذ دشمن به آن جلوگیری شود.
حیاط بزرگ میانی قلعه كه در میان آن، انبار حوض بزرگی وجود دارد و اتاق‌ های شاه‌ نشین زمستانی و تابستانی، انبار، اصطبل‌های طویل و بزرگ و برج‌ های ستبر و بلند را جانمایی كرده با تركیب و در هم‌گسیختگی فضاهای مختلف، طراحی منحصر به فرد این قلعه را به رخ می ‌كشاند.

**منطقه چاه عروس
زیباترین وبكرترین منطقه ابوزیدآباد مكانی است بنام چاه عروس كه از فاصله 10 كیلومتری تا 45 كیلومتری ابوزیدآباد را در قسمت شمال در برگرفته و مجموع تپه های شنی بسیار زیبا حتی تا ارتفاع 100 متر آراسته شده است و به گفته صاحبنظران یكی از زیباترین و بكرترین مناطق كویری كشور محسوب می شود.
ارتفاع آب از سطح زمین در این منطقه به كمتر از نیم متر می رسد كه به راحتی می توان با كندن گودالی با دست به آب شیرین و گوارا دسترسی پیدا كرد.
در حاشیه این منطقه نخلستان خرمایی را می بینیم كه تعدادی كشاورز سخت كوش به پرورش خرمای دیمی مشغول شده اند.
اهالی منطقه می گویند علت نامگذاری این منطقه این است كه در قدیم یك ایل بختیاری از این دیار در حال كوچ بوده كه عروس زیبای این ایل به نكاح داماد ایل دیگر درمی آید وداماد ایل سوم كه خواهان وصلت با عروس بوده به قصد درگیری با ایل دوم درآمده كه بالاخره شرط می گذارند تا توسط دو داماد چاه آبی در مكان كویر حفر شود هر كدام دارای آب شیرین بودند عروس به عقد آن داماد درآید كه پس از حفر چاه داماد دوم به آب شیرین دست می یابد ومراسم عروسی وبزم در كویر برپا می شود وبدین سان این منطقه بنام چاه عروس شهرت یافته است.
بیابان ‌ها و كویرهای ایران، از مهمترین منابع موجود در حوزه صنعت گردشگری است كه با كمترین هزینه و سرمایه گذاری، از قابلیت بهره برداری بسیار زیادی برای بخش‌های تورگردانی كشور برخوردار است.
تنوع منحصربه فرد كویر ابوزیدآباد، ساختار پوشش گیاهی، چشم اندازها و همچنین اثرات كم نظیرفرسایش بادی و آبی در آن یكی از بهترین فرصت‌های طبیعی و توریستی برای این منطقه پدید آورده است. در كنار پوشش گیاهی جذاب، حیات ویژه جانوری با توجه به تنوع آب و هوایی آن، گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و خزندگان خاص این سرزمین كه در خود جای داده است می تواند به عنوان یكی از هیجان انگیزترین و رویایی‌ترین اماكن دیدنی برای طبیعت‌ گردان به شمار ‌آید.
شهر ابوزیدآباد یكی از شهرهای توابع شهرستان آران و بیدگل است كه در 30 كیلومتری شمال شرق این شهرستان واقع شده است.
مركز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش كیلومتری شهرستان كاشان و 215 كیلومتری مركز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 / 6022 خبرنگار: حسین منصوری فر - انتشار دهنده : عمادی
۰ نفر