۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۳۹
کد خبر: 82499231
T T
۰ نفر
استاندارگيلان: تمام تلاش خود را براي برقراري روابط موثر با همسايگان به كار بسته ايم

رشت - ايرنا - استاندار گيلان گفت: تمام تلاش خود را براي برقراري روابط اقتصادي و سياسي موثر با كشورهاي همسايه به كار بسته ايم.

به گزارش روابط عمومي استانداري گيلان به ايرنا، محمدعلي نجفي روز چهارشنبه در نشست مشترك هيات هاي بلندپايه استان هاي گيلان و ژامبيل قزاقستان كه به رياست استانداران دو استان در رشت برگزار شد، اظهار كرد: با توجه به روابط مناسب و فرصت‌هاي موجود بين دو كشور بنا داريم به نحو احسن استفاده لازم را از اين نشست به عمل آوريم.
وي آبزي پروري و توليدات دريايي را يكي از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و تبادل اقتصادي بين دو استان ذكر و خاطرنشان كرد: در حوزه‌ كشاورزي باتوجه به عرصه‌ زمين‌هاي موجود و ظرفيت توليدي بالاي 2 كشور و مؤسسه‌هاي تحقيقاتي بزرگ و مطرح كه در گيلان وجود دارد، مي‌توان تفاهم‌نامه هاي خوبي امضاء كرد.
استاندار گيلان به ظرفيت‌هاي بسيار موثر استان در حوزه صنعت، اقتصاد، كشاورزي، گردشگري اشاره كرد و گفت: برنج و چاي گيلان در كشور و دنيا از نظر كمي و كيفي در سطح بسيار بالايي است و در بخش آبزي پروري نيز حرفي براي گفتن داريم كه در اين خصوص به پرورش ماهيان خاوياري و صيد آن در درياي خزر با رعايت قوانين برداشت، اقدام مي كنيم .
نجفي همچنين به صادرات گسترده كيوي و مركبات به روسيه اشاره و تصريح كرد: در اين خصوص مي‌توانيم خدمات خوبي به قزاقستان ارائه كنيم.
وي توليد مرغ در استان گيلان را 2 الي 2.5 برابر تقاضاي جمعيت استان دانست و افزود: مابقي آن به استان‌هاي مجاور و كشورهاي اروپايي صادر مي‌شود كه مي‌توانيم دراين خصوص نيز به توافق خوبي برسيم.
نجفي از زراعت چوب، وجود كارخانجات بزرگ توليد كننده فولاد خام، ميله گرد و مواد ساختماني مشابه و كارخانجات توليد سيمان مرغوب كه برخي از آنها بين كشورهاي منطقه پيشتاز هستند، به عنوان ظرفيت‌هاي خوب استان جهت صادرات به قزاقستان ياد كرد.
وي به رتبه دو استان در بخش توليدات صنايع سلولزي اشاره و خاطرنشان كرد: باتوجه به افتتاح اخير چند كارخانه توليدات صنايع سلولزي در گيلان كه باتوجه به اهميت آن با حضور رئيس جمهوري صورت گرفت، در آينده به رتبه يك كشوري نيز خواهيم رسيد.
به گفته نجفي، باتوجه به وجود حدوداً 1200 پزشك متخصص و فوق تخصص و بيمارستان‌هاي تخصصي، خصوصي و دولتي با كيفيت بالا در استان، شرايط بسيار خوبي براي پذيرش بيماران توريست و گردشگر خارجي وجود دارد.
وي با اشاره به توانمندي هاي استان در بخش كشاورزي تصريح كرد: 400 هزار هكتار از اراضي استان، عرصه كشاورزي است و محصولات اين استان بي نظير است.
وي گيلان را استان برتر كشور در توليد برنج معرفي كرد و افزود: 730 هزار تن برنج سفيد در گيلان توليد مي شود كه از لحاظ كمي رتبه دوم برنج كشور و از لحاظ كيفيت برترين استان هستيم .
نجفي همچنين از تحصيل 145 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاه هاي استان خبر داد و گفت: راه آهن گيلان كه تكميل كننده كريدور شمال - جنوب است، ماه آينده افتتاح مي شود.
وي با اشاره به كشت 30 درصد چاي كشور در استان گيلان اذعان كرد: اين استان توليد كننده حدود 31 هزار تن چاي در سال است و تنها توليد كننده چاي كشور مي باشد.
نجفي گفت: ظرفيت مناطق آزاد انزلي و آكتائو نيز ‌مي‌توانند يكي از مهمترين راه‌هاي ارتباطي بين دو كشور باشد.
وي منطقه آزاد انزلي را كه تنها منطقه آزاد شمال كشور است، ظرفيت خوبي براي تحقق اهداف اقتصادي دو كشور دانست و افزود: باتوجه به ظرفيت فعلي بندر آستارا و انزلي و راه آهن تهران- قزوين- رشت كه در ماه هاي آينده تكميل و به بهره‌برداري نهايي خواهد رسيد، برقراري كريدور شمال و جنوب محقق شده و شرايط خوبي براي تبادلات بين‌المللي ايجاد خواهد كرد.
استاندار گيلان در بخش علمي نيز شرايط استان را براي پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف بسيار خوب عنوان كرد.
هيات رسمي 25 نفره استان ژامبيل قزاقستان در سفر يك روزه به گيلان، از مركز آموزش فني و حرفه اي شهيد انصاري رشت ، انيستيتو ماهيان خاوياري و مراكز تحقيقاتي كشاورزي، منطقه آزاد انزلي و چند طرح صنعتي بازديد مي كنند.
7294/2007