به گزارش ایرنا متن اطلاعیه اداره كل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشره در روز شنبه دوم اردیبهشت ماه جاری به این شرح است:
مطابق ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری ، انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی و همچنین استفاده از وسایل و سایر امكانات وزارتخانهها و ادارات، شركتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی كه از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده میكنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امكانات مزبورممنوع اعلام شده است.
بر این اساس فهرست مهمترین مؤسسات مطبوعاتی، روزنامه ها و خبرگزاری های مشمول این ممنوعیت به شرح زیر اعلام می شود:
* مؤسسات مطبوعاتی (كلیه رسانه های مؤسسه)
اطلاعات، ایران، خراسان، كیهان، همشهری
* روزنامه ها
اصفهان زیبا، تهران تایمز، حمایت، جام جم، شهرآرا، شهروند، فرهیختگان، قدس، هگمتانه
* خبرگزاری ها
آنا، ایبنا، ایرنا، ایسنا، ایكنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم، حوزه، خانه ملّت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر، میزان
همچنین هفته نامه ها، ماهنامه ها و پایگاه های خبری مشابه نیز مشمول این قاعده هستند. آخرین وضعیت رسانه ها (و از جمله نام صاحب امتیاز آنان) همواره با مراجعه به سامانه جامع رسانه های كشور (e-rasaneh.ir ) قابل دسترسی است.
***
ماده 68- انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری كه جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت كارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امكانات وزارتخانهها و ادارات، شركتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی كه از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده میكنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امكانات مزبور ممنوع بوده و مرتكب، مجرم شناخته میشود.
تبصره 1- مؤسسات و نهادهایی كه دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق میباشند.
تبصره 2- ادارات و سازمانها و ارگانهای دولتی و نهادها و اعضای آنها با ذكر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچیك از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاكارد بدهند.
همچنین در خصوص فعالیت تبلیغاتی رسانهها در قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده است:
ماده 74- كلیه رسانههای دیداری و شنیداری و مكتوب و الكترونیك و سایر شبكههای مجازی، حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج كنند و یا مطالبی بنویسند كه دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد. در صورت وقوع این تخلف، نامزدهای مزبور حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار، به وسیله وزارت كشور به رسانه مزبور بدهند و رسانه مزبور مكلف به نشر فوری آن در اولین زمان ممكن است. در صورتی كه رسانه مزبور قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی اطلاعرسانی نكند یا منتشر نشود، مدیرمسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله هم طرازی كه قبل از ممنوعیت تبلیغات چاپ میشود، ارسال نماید و آن نشریه مكلف به درج آن در اولین چاپ نشریه است.
ماده 75- در صورت درخواست كتبی و رسمی اشخاص حقیقی و حقوقی، چاپخانه آگهی تبلیغاتی انتخاباتی را چاپ خواهد نمود.
ماده 76- ذیل آگهیهای تبلیغاتی چاپی باید نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ درج شده باشد.
ماده 77- مسئولان چاپخانهها موظفند چهار نسخه از هر یك از اوراق تبلیغاتی انتخاباتی را بلافاصله پس از چاپ همراه با یك نسخه از درخواست رسمی تقاضاكنندگان جهت ضبط در پرونده سریعاً به وزارت كشور و شورای نگهبان ارسال دارند.
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران روز 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر كشور و همزمان با پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد. نامنویسیِ داوطلبان از روز 22 فروردین به مدت پنج روز انجام شد و 6 نامزد تایید صلاحیت شده از 8 تا 27 اردیبهشت برای تبلیغات انتخاباتی فرصت دارند.
فراهنگ* 1355* 1823 دریافت: علی اكبر قزوینیان * انتشار: طاهره نبی اللهی
اطلاعیه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد:
اسامی رسانه هایی كه از تبلیغات انتخاباتی منع شدهاند منتشرشد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۳۱
کد خبر:
82502282
تهران- ایرنا- اداره كل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی در اطلاعیهای مهمترین رسانههای دارای منع قانونی تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام كرد كه مشمول رسانههای دولتی و وابسته به بودجه عمومی هستند.