۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۰۰
کد خبر: 82502649
T T
۰ نفر
دولت تدبير و اميد عمليات اجرايي طرح پاياب سد خداآفرين را شتاب داد

اردبيل - ايرنا - فرماندار بيله سوار مغان گفت: در سايه فعاليت هاي دولت تدبير و اميد و توجه ويژه مقام معظم رهبري روند عمليات اجرايي و تكميل سد خداآفرين شتاب گرفته است.

آرام حليم روز يكشنبه در جلسه بررسي واگذاري اراضي پاياب سد خدا آفرين در حوزه بيله سوار افزود: در جريان سفر دكتر روحاني رئيس جمهوري به استان اردبيل و عنايات رهبر معظم انقلاب يك ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي مهار آب هاي مرزي و شبكه‌ هاي اصلي و فرعي و زهكشي و طرح‌ هاي متناظر اين استان از صندوق توسعه ملي اختصاص يافت.
او با اشاره به اينكه 42 هزار هكتار از اراضي پاياب سد خداآفرين در حوزه شهرستان بيله سوار است گفت: عمليات اجرايي طرح پاياب سد خداآفرين با پيشرفت فيزيكي 55 درصد به سرعت در حال انجام است.
وي اظهار كرد: 62 هزار هكتار از اراضي بيله سوار و پارس آباد زيرپوشش شبكه آبياري پاياب اين سد قرار دارد كه با احتساب كشت ثانويه اين رقم به نزديك 100 هزار هكتار در يك سال زراعي مي رسد.
وي افزود: تغيير روش هاي آبياري سنتي به مدرن و گسترش شيوه هاي آبياري قطره اي و باراني در زمين هاي زير كشت شهرستان آغازي براي سرمايه گذاري و اشتغال در شهرستان خواهد بود كه با تكميل اين پروژه براي 30 هزار نفر اشتغال زايي فراهم خواهد شد.
حليم ادامه داد: در راستاي واگذاري اراضي پاياب سد خداآفرين جلسه كميته شناسايي و پالايش در اين شهرستان تشكيل و قرار شد كه افراد واجد شرايط طبق مقررات جاري با اولويت قرار دادن عشايري بودن و ساكن بودن و مد نظر قراردادن ساير فاكتورهاي مرتبط با موضوع آن اراضي به آنها واگذار شود.
او گفت: طرح پاياب سد خداآفرين يكي از ماندگارترين طرح هاي آبي كشور در راستاي اقتصاد مقاومتي و توليد و اشتغال خواهد بود كه علاوه بر اينكه توسعه اقتصادي منطقه را به همراه دارد خير و بركت را براي عشاير و روستاييان فراهم خواهد كرد.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي فرمانداري بيله سوار ، وي همچنين با اشاره به اينكه 700 پرونده در زمينه تخريب اراضي ملي و منابع طبيعي در مراجع قضايي در حال بررسي است افزود: امسال 59 پرونده تخلف ساخت و ساز آلونك در اراضي ملي تشكيل و 130 مورد پرونده آلونك هاي غيرقانوني نيز شناسايي شده است.
وي بر لزوم هماهنگي و همكاري اعضاي كميته واگذاري اراضي پاياب تاكيد كرد و گفت: اجراي طرح پاياب سد خداآفرين در راستاي مهار آبهاي مرزي و استفاده بهينه از مديريت آب در كشور و همچنين استفاده حداكثري از منابع آبي و خاكي است و مديريت بر منابع آب يكي از راهبردي ترين سياست ها براي تحقق شعار 'اقتصاد مقاومتي ، توليد و اشتغال' است.
فرماندار بيله سوار خواستار آشنا كردن عشاير با اقدامات دولت در حوزه اراضي پاياب سد خداآفرين شد و افزود: در اجراي اين پروژه ، روحيه عشايري حفظ شده و عشاير نقش اصلي را در توسعه پايدار منطقه برعهده خواهند گرفت.
بيله سوار مغان در شمال اردبيل و در نوار مرزي جمهوري آذربايجان قرار دارد.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده:عارف شيرزاد
6018/ 1257