۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82503190
T T
۰ نفر

400 هكتار رويشگاه ريواس در تربت حيدريه

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82503190
400 هكتار رويشگاه ريواس در تربت حيدريه

تربت حيدريه- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي تربت حيدريه گفت: 400 هكتار از رويشگاه گياه خودروي ريواس در اين شهرستان توسط كشاورزان حفاظت مي شود.

محمد كريمي فرزقي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پارسال حدود 166تن ريواس از اراضي مزبور برداشت شد كه با توجه به بارش هاي بهاري امسال پيش بيني مي شود اين مقدار در سال جاري افزايش يابد.
وي با بيان اينكه گياه ريواس اغلب در ارتفاعات مناطق سردسير مي رويد اظهار كرد: روستاهاي كامه، بكاول، سريشا و صنوبر در بخش مركزي، نسر و سربالا در بخش رخ، رودخانه، برس و كدكن در بخش كدكن و روستا هاي رودمعجن (دشت دربي)، حصار و رزگ در بخش بايگ از جمله مناطق مساعد براي رشد ريواس هستند.
وي گفت: ريواس گياهي خودرو است اما توسط افراد محلي حفاظت مي شود.
اين گياه علاوه بر مصرف تازه خوري، در غذاهاي ايراني و تهيه سالاد و شربت نيز كاربرد دارد و براي رفع تشنگي و آسان كردن هضم غذا سودمند است.
ريواس همچنين در طب سنتي براي دفع برخي باكتريهاي مضر استفاده مي ‌شود و داراي برخي عناصر مانند پتاسيم و كلسيم مي باشد و از نظر ويتامينها نيز تا حدودي غني است.
79 درصد نيروي كار تربت حيدريه در گستره 90 هزار هكتاري زمينهاي كشاورزي و باغي اين شهرستان به كشاورزي اشتغال دارند.
بخش كشاورزي تربت حيدريه با توليد 37 نوع محصول زراعي و 31 نوع محصول باغي به ترتيب رتبه هاي پنجم و سوم را از اين نظر در خراسان رضوي دارد.
يكي از شاخص ترين محصولات اين شهرستان كه در ايران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است زعفران مي باشد كه كشت آن در سطح هشت هزار هكتار با توليد سالانه 34 تن صورت مي گيرد.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121 / 6053 خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم