۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82504771
T T
۰ نفر

امارات در پی تسلط بر جزیره راهبردی 'سقطری' در جنوب یمن

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82504771
امارات در پی تسلط بر جزیره راهبردی 'سقطری' در جنوب یمن

تهران- ایرنا- منابع آگاه یمنی از طرح دولت امارات برای سیطره بر جزیره «سقطری» بزرگترین و مهمترین جزیره واقع در اقیانوس هند در دهانهٔ خلیج عدن خبر دادند.

به نوشته روز دوشنبه پایگاه خبری مصری البدیل، اختلاف های امارات و عربستان در جنوب یمن علنی شده و اكنون منابع یمنی از تحركات امارات در جزیره راهبردی سقطری برای تسلط بر این جزیره خبر دادند.
منابع یمنی كه نامشان ذكر نشده، گزارش دادند كه امارات از طریق نمایندگان متعدد خود كه ماموریت‌های مختلف دارند، اكنون در جزیره مستقر شده و شمار زیادی از مقامات مسئول، شخصیت‌های بانفوذ و شیوخ قبایل را به شیوه‌های مختلف از جمله دادن پول و باج، با خود همراه ساخته است.
امارات یكی از كشورهای عضو ائتلاف ضد یمن به سركردگی عربستان و آمریكا است كه در طول دوسال گذشته در تجاوز به یمن مشاركت داشته است.
عربستان و امارات در یك سال گذشته در جنوب یمن دچار اختلاف های اساسی با عربستان و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن شده اند.
امارات در ابتدای تجاوز ائتلاف بین المللی به یمن سواحل جنوبی این كشور را به كنترل این ائتلاف درآورد و جزیره سقطری را اجاره كرد اما تحركات كنونی این كشور در این جزیره از جمله ایجاد خطوط مخابراتی اماراتی در آن، شروع پروازها از ابوظبی به این جزیره و اعطای تابعیت اماراتی به اهالی آن از جمله این تحركات است كه اهالی آن آن را بیش از تنها اجاره آن می دانند.
ناظران معتقدند كه تحركات امارات در جنوب یمن از جزیره سقطری تا تنگه باب المندب عادی نیست و علاوه بر ورود تجهیزات نظامی اماراتی به این جزیره، ابوظبی یك پایگاه نظامی در جزیره 'میون' در باب المندب و در غرب در سواحل سومالی شرف به خلیج عدن و باب المندب ایجاد كرده كه اینها اتفاقی نیست و با حمایت های آمریكا صورت می گیرد و اكنون خلیج عدن و دریای عربی تحت سیطره امارات قرار گرفته و ازجزیره سقطری در جنوب تا سواحل جنوبی و شمالی و شرقی میون در شمال باب المندب تا ساحل شاخ آفریقا و غرب سومالی در كنترل این كشور قرار گرفته است.
از نظر این ناظران، آمریكا این اجازه را به امارات داده تا وارد این مربع استراتژیك را داده است.
خاورم**9366**1144
مترجم:صغری رحیمی* انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر