۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 82505634
T T
۰ نفر
جريان هاي سياسي عرب و كرد در عراق به بمباران تركيه در سنجار اعتراض كردند

بغداد-ايرنا- ساعاتي بعد از اعلام حمله هوايي تركيه به منطقه 'سنجار' از توابع استان نينوا در شمال عراق، جريان هاي سياسي عرب و كرد در داخل عراق به اين اقدام آنكارا اعتراض كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'آرام شيخ محمد' نايب رييس پارلمان و عضو فراكسيون كردها در پارلمان عراق در بيانيه اي خواستار مداخله فوري دولت بغداد و فراخوان سفير تركيه به وزارت خارجه و تسليم يادداشت اعتراض آميز به وي شد.
آرام شيخ محمد گفت كه تجاوز هوايي تركيه به شمال عراق توجيه ناپذير و نقض آشكار حاكميت ملي عراق است و بايد بغداد در اين مسئله سريعا مداخله كند.
در مقابل 'علي اديب' از فراكسيون دولت قانون در پارلمان عراق، از دولت 'حيدر العبادي' خواست كه موضوع را به محافل بين المللي بكشاند و گفت كه بايد دولت عراق رسما در قبال تجاوز تركيه به اراضي عراق به سازمان ملل شكايت كند.
اديب افزود: حمله هوايي تركيه به شمال عراق، دامن زدن به تنش ها بين بغداد و آنكارا و نقض حاكميت ملي عراق است و بايد بغداد در برابر آن موضع بگيرد.
شوراي استان نينوا نيز اعلام كرد كه تجاوز هوايي تركيه به سنجار در غرب اين استان، در راستاي طرح هاي سياسي آنكارا و هم پيمانانش در داخل عراق صورت گرفته است.
'داوود جندي' در بيانيه اش با اشاره به اينكه سنجار يكي از امكان سنتي حضور اقليت ايزدي است گفت كه تركيه با هدف قراردادن ايزدي ها، وحدت و يكپارچگي كردها را در عراق هدف قرار داده است.
كميسيون حقوق بشر در پارلمان عراق نيز به آنكارا هشدار داده است كه اين تجاوز نظامي بهانه اي براي مانع تراشي در برابر پيروزي هاي نيروهاي مسلح عراق عليه گروه هاي تروريستي داعش نباشد.
'عبدالرحيم الشمري' در بيانيه اش تاكيد كرد كه اين كميسيون حقوق بشر پارلمان عراق اين تجاوز نظامي تركيه را كه منجر به كشته شدن تعدادي از شهروندان و افرادي از نيروهاي امنيتي عراق شد، محكوم مي كند.
الشمري خاطرنشان كرد: كه حضور نظاميان تركيه در پادگان بعشيقه درشمال عراق (در طول دو سال اخير)، به نيروهاي تركيه جسارت داده است تا در موارد متعدد حاكميت عراق را بر اراضي اش نقض كنند.
در مقابل يكي از سركرده هاي حزب كارگران كرد تركيه كه آنكارا هدف از حمله هوايي خود را بمباران مواضع عناصر اين حزب در شمال عراق و سوريه بر شمرده، گفته است كه حمله هوايي تركيه، اهانتي آشكار به عراق است.
'كاوه شيخ موسي' در گفت وگو با خبرگزاري عراقي 'المعلومه' گفته است كه اگر 'مسعود بارزاني' رهبر حزب دمكرات كردستان عراق، به نيروهاي تركيه اجازه ورود به پادگان بعشيقه و استقرار در آنجا را نمي داد، آنكارا امروز جرات اين كار را پيدا نمي كرد.
اين درحاليست كه يك منبع در نيروهاي پيشمرگ عراق گفت كه حمله هوايي بامداد امروز سه شنبه جنگنده هاي تركيه منجر به قتل 5 عنصر از نيروهاي پيشمرگان كرد شده است.
اين منبع به سايت هاي خبري عراق گفته است كه به دليل همجواري مواضع پيشمرگ ها با جنگجوهاي حزب كارگران كرد تركيه، حمله منجر به قتل 5 عنصر از نيروهاي پيشمرگ شد اما از تلفات دربين عناصر حزب كارگران كرد تركيه اطلاع ندارد.
ستاد ارتش تركيه در بيانيه اي اعلام كرد كه جنگنده هاي اين كشور حوالي ساعت 2 بامداد به وقت محلي، مواضع عناصر حزب كارگران كرد تركيه را در سنجار و منطقه 'قرتشوك' در شمال سوريه هدف قرار دادند.
انتظار مي رود با توجه به اعتراضات گسترده در داخل عراق به اين حمله هوايي تركيه، وزارت خارجه عراق ناچار به فراخواندن سفير تركيه شود.
دولت عراق هنوز در قبال اين حمله موضع آشكاري نگرفته است.
كميسيون حقوق بشر در پارلمان عراق نيز، آمريكايي ها را در قبال اين حمله مسوول دانسته و خواستار بيان موضع آمريكايي ها نسبت به اين حمله هوايي تركيه شده است.
رييس اين كميسيون در بيانيه اش تصريح كرد كه آمريكا به عنوان رهبر ائتلاف بين المللي بايد موضع خود را در برابر اين تعرض نظامي تركيه بيان و به مسووليت هاي خود در قبال عراق عمل كند.
هنوز آمار دقيقي از تلفات انساني و مادي اين حمله نظامي تركيه در شمال عراق و سوريه گزارش رسمي منتشر نشده است.
خاورم *4*353*1770*انتشاردهنده: 1577* حسن حسين زاده