۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82508220
T T
۰ نفر
هشدار مدیرعامل فرابورس درباره انتشار اوراق در بازار غیررسمی

تهران- ایرنا- مدیرعامل فرابورس درباره گسترش انتشار اوراق مالی در بازار غیررسمی هشدار داد و گفت: افزایش انتشار این اوراق به ایجاد یك بازار در سایه و فاقد نظارت منجر می شود.

«امیر هامونی» امروز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره انتشار انواع اوراق مالی بیان داشت: پارسال در بازارهای ابزار نوین فرابورس شامل بازار بدهی، بازار صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (یی.تی.اف-ETF) و اوراق تسهیلات مسكن، در مجموع 280 هزار میلیارد ریال انواع اوراق تامین مالی منتشر شد.
به گفته وی، «این اوراق در مجموع 60 درصد از ارزش كل معاملات فرابورس را تشكیل داد».
هامونی توضیح داد: نگران كننده است اوراقی داریم كه نه در بانك معامله می شود نه در بورس، بلكه در كوچه دست به دست می چرخد. در واقع این اوراق، بازار غیررسمی دارد.
این مسوول یادآوری كرد: بیشتر این اوراق، در گذشته منتشر شده است كه به نكول (ناتوانی در اجرای تعهدات) و مشكل برخورد كرده و در نتیجه در بورس معامله نشده اند.
وی ادامه داد: این اوراق مالی در تارنماها و مكان هایی كه هیچ نظارتی بر آنها نیست در حال معامله است.
هامونی تاكید كرد حجم این اوراق غیررسمی در حال افزایش است و افزود: سیاستگذاران مالی وظیفه دارند انتشار اوراق را نظام مند كنند.
مدیرعامل فرابورس اضافه كرد: باید مراقب بود بازار غیررسمی، بزرگ نشود؛ زیرا نرخ اوراق، غیرشفاف می شود.
به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته انتقادهایی نسبت به انتشار گسترده اوراق بدهی در بازار سرمایه مطرح شده است و برخی معتقدند بخشی از علت كاهش ارزش سهام و معاملات بازار سرمایه، ناشی از عرضه این اوراق و سود بالای آنهاست.
از سوی دیگر بعضی كارشناسان می گویند عرضه این اوراق در بازار سرمایه، باعث شفاف سازی معاملات اوراق شده است و در صورت اصرار برای خروج این اوراق از بازار سرمایه، امكان نظارت بر میزان سود این اوراق از بین می رود كه برای نظام مالی كشور خطرناك است.
به گفته «شاپور محمدی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تاكنون 14 میلیارد و 500 میلیون دلار انواع اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه كشور منتشر شده است.
بر اساس گزارش ها، نزدیك به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار از اوراق منتشر شده به اسناد خزانه اسلامی (بابت تسویه بدهی های دولت) تعلق دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1961* مصاحبه: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر