۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82511658
T T
۰ نفر

صادرات 74 میلیون دلاری تعاونیهای خراسان رضوی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82511658
صادرات 74 میلیون دلاری تعاونیهای خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تعاونیهای این استان ظرف یك سال اخیر با صادرات 74 میلیون دلاری تولیدات خود گامی بلند در مسیر رونق اقتصاد این خطه برداشته اند.

محمود احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 60 میلیون دلار از این حجم صادرات مربوط به تعاونیهای مرزنشین است كه علاوه بر ممانعت از مهاجرت روستاییان به شهرها موجب ارتقا معیشت و سطح زندگی ساكنان آن مناطق نیز شده است.
وی مقصد صادرات تولیدات تعاونیهای خراسان رضوی را كشورهای آمریكای لاتین، حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و افغانستان ذكر و بیان كرد: با توجه به توافقات صورت گرفته كشورهای آمریكای لاتین مهمترین مقصد صادرات تعاونیهای این استان هستند.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیشتر تولیدات تعاونیها را شامل مواد خوراكی، محصولات كشاورزی و صنایع غیرفلزی ذكر و بیان كرد: این كالاها به لحاظ كیفیت توانسته نظر مشتریان بین المللی را جلب كند.

* ایجاد حدود 6 هزار شغل توسط شركتهای تعاونیها
وی ادامه داد: تا پایان سال 1395 تعداد هشت هزار و 721 تعاونی در خراسان رضوی ثبت شد. تعاونیهای استان علاوه بر موفقیت در حوزه صادرات توانسته اند پنج هزار و 900 شغل جدید به صورت مستقیم ایجاد كنند.
احمدی به ظرفیتهای گوناگون خراسان رضوی برای ایجاد تعاونی اشاره و بیان كرد: این استان در ثبت تعاونی رتبه دوم كشور را دارد كه بیش از 80 درصد آنها فعالیت مداوم دارند.
وی گفت: از مجموع تعاونیهای فعال در خراسان رضوی 30.4 درصد آنها در بخش صنایع، 34 درصد در بخش كشاورزی و 35.6 درصد در بخش خدمات فعالیت دارند. خراسان رضوی در مورد فعالیت تعاونیها در بخش كشاورزی بالاتر از میانگین كشوری قرار دارد.
مدیركل تعاون كار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در ماه نخست امسال نیز 124 تعاونی در استان به ثبت رسید.
خبرنگار: حسین عباسی **انتشاردهنده: حسن كریم زاده
7495/1858
۰ نفر