۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۰۸
کد خبر: 82513831
T T
۰ نفر

مرزهای بی دفاع تركیه را خریدار اس 400 كرد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۰۸
کد خبر: 82513831
مرزهای بی دفاع تركیه را خریدار اس 400 كرد

مسكو - ایرنا - آنكارا كه از دو سال پیش با خروج سامانه های پاتریوت آمریكا و آلمان از جنوب تركیه با مشكل بی دفاعی مرزهای این كشور مواجه شده، خرید سامانه های پدافند موشكی اس-400 روسی را در اولویت قرار داده است.

به گزارش ایرنا، خرید مجموعه های پدافند موشكی اس-400 برای تركیه اهمیت فراوانی یافته است و در سفر دو ماه پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه به مسكو و مذاكرات وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در مركز توجه دو طرف قرار داشت.
از سوی دیگر تركیه بر سر دو راهی انتخاب بین اتحادیه اروپا یا چرخش به شرق و توسعه روابط با كشورهای روسیه، چین و عضویت در سازمان همكاری شانگهای قرار گرفته است.
روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا روز سه شنبه در مطلبی در این زمینه نوشت: اردوغان با برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی كه در نتیجه اختیارات وی در مقام رئیس جمهوری تركیه افزایش یافته به كشورهای اروپایی نخست آلمان پیام داد كه در آینده نزدیك ممكن است، انتخاب دیگری بین اتحادیه اروپا و چرخش به شرق و توسعه روابط با كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای انجام دهد.
روزنامه روسی نوشت: در این شرایط، خرید اس-400 از روسیه برای تركیه جالب تر شده و آنكارا برای این منظور با مسكو مذاكره می كند.
تركیه از سال 1952 عضو سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) است و از آن زمان تاكنون سامانه های پدافند هوایی ناتو از این كشور دفاع می كند. اما در دوره ریاست جمهوری اردوغان وضعیت در حال تغییر است.
نزاویسیمایا گازتا نوشت: تركیه سال 2015 برنامه خرید سامانه های پدافند هوایی و مجموعه های موشكی تاكتیكی را اعلام كرد و در این راستا خرید project T-LORAMIDS از چین را در دستور كار قرار داد.
اما شركت چینی فروشنده این جنگ افزار با توجه به تحویل مجموعه های موشكی به كره شمالی و چند كشور دیگر در فهرست تحریم ناتو قرار گرفته بود و تركیه هم معامله را لغو كرد.
همزمان با این اقدام در سال 2015 آمریكا و آلمان بدون اطلاع قبلی سامانه های پاتریوت را از جنوب تركیه خارج كرده و مشكل دفاع از این منطقه برای آنكارا مطرح شد.
آنكارا اقدام واشنگتن و برلین را غیردوستانه خواند و این مساله بر روابط متقابل سایه انداخت.
روزنامه روسی در باره مذاكرات روسیه و تركیه برای فروش اس-400 به این كشور نوشت: اگر این معامله انجام گیرد یك رویداد سیاسی مهمی خواهد بود. زیرا كرملین جز چین به هیچ كشوری سامانه پدافند موشكی اس-400 نفروخته است.
این اقدام برای روسیه دو دستاورد مهم خواهد داشت، نخست حركت بسیار قدرتمند تبلیغی علیه ناتو خواهد بود و دوم اینكه شرایط برای همكاری راهبردی با تركیه در عرصه فنی-نظامی را فراهم می كند كه چالش مهم و حتی یك تهدید برای غرب محسوب می شود.
سرگئی چمزوف رئیس شركت فناوری های پیشرفته روسیه (روس تخ) نیز به تازگی در این باره اعلام كرد كه تركیه خریدار جدی سامانه پدافند موشكی اس-400 است.
سرگئی چمزوف در گفت وگو با شبكه تلویزیونی روسیه 24 گفت: تركیه آمادگی دارد در صورت دریافت وام از روسیه، سامانه های پدافند موشكی اس-400 خریداری كند.
وی افزود: وزارت دارایی روسیه با تركیه مذاكره می كند و براساس امضای موافقت نامه مربوطه در مورد میزان وام پرداختی به این كشور تصمیم گیری خواهد شد و پس از آن برای تحویل اس400 به آنكارا قرارداد امضا می شود.
الكساندر فومین رئیس سازمان همكاری های فنی نظامی روسیه نیز چندی پیش با اشاره به این موضوع از قرار گرفتن آن در دستور كار نشست كمیسیون مشترك دولتی همكاری های روسیه و تركیه خبر داد.
فكری ایشیك وزیر دفاع تركیه نیز چندی پیش از مذاكره با روسیه برای خرید احتمالی سامانه پدافند موشكی اس400 خبر داده بود.
به گزارش رسانه ها، وزیر دفاع تركیه همچنین اعلام كرده كه موضع روسیه در این باره تا كنون مثبت بوده است.
اما به عقیده كارشناسان و تحلیلگران نظامی با توجه به عضویت تركیه در ناتو به ویژه حضور گسترده و همیشگی نظامیان آمریكایی در پایگاه هوایی اینجرلیك، مهمترین مساله احتمال دستیابی غرب به فناوری جنگ افزار پیشرفته اس-400 است كه براساس گزارش ها از نوع پاتریوت ساخت آمریكا هم برتر است.
اس 400 با توان شلیك همزمان 72 موشك و نابودی اهداف تاكتیكی و بالستیكی از پنج تا 60 كیلومتر فاصله و دو تا 27 كیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود كه توان نابود سازی اهداف آئرودینامیكی را در فاصله 3 تا 250 كیلومتری با ارتفاع از 100 متر تا 27 كیلومتر را دارد.
این سامانه متحرك زمین به هوا كه در طول هشت دقیقه از حركت به حالت استقرار و آماده باش شلیك می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افكن و جنگنده های شكاری، موشك های بالستیك تاكتیكی و تاكتیكی-عملیاتی، موشك های بالستیك میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته كاربرد دارد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا