۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82516645
T T
۰ نفر
توسعه گردشگري قنات جهاني قصبه نيازمند استفاده از ظرفيتهاي مردمي است

گناباد-ايرنا- معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: در اجراي طرح گردشگري قنات جهاني قصبه گناباد بايد از ظرفيتها و توان تشكل هاي مردمي حداكثر استفاده برده شود.

به گزارش ايرنا محمد حسن طالبيان روز پنجشنبه در كميته گردشگري شهرستان گناباد با محوريت قنات جهاني قصبه افزود: مردم در اجراي بهينه امور واگذار شده به آنان نقش آفرين بوده اند بنابراين بايد با پرهيز از رويكرد دولتي، مديريت و طرح جامع اين قنات تاريخي به بخش مردمي سپرده شود.
وي ادامه داد: در تدوين طرح جامع گردشگري قنات جهاني قصبه گناباد بايد حريم و كاربري اين قنات حفظ و با اجرا و توسعه طرحهاي آبخيزداري و آبخوان داري به مسائل معيشتي مردم و مالكان و سهامداران اين قنات توجه شود.
وي تاكيد كرد: ايجاد و توسعه اماكن تاريخي و سنتي و ظرفيتهاي بوم گردي در محدوده قنات قصبه ديگر ضرورت طرح توسعه گردشگري اين قنات است.
معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور ضمن تاكيد بر تدوين طرح هاي جامع گردشگري شهرستان گناباد با محوريت قنات جهاني قصبه گفت: اين قنات با توجه به قابليتهاي تاريخي و فرهنگي خود يك افتخار مهم براي كشورمان در سطح ملي و بين المللي است.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان رضوي نيز گفت: محوطه هاي تاريخي شهرستان هاي نيشابور، گناباد، سبزوار، فريمان، كاشمر و طرقبه و شانديز در حدود 2 سال گذشته به عنوان نقاط ويژه تاريخي مشخص و با همكاري ادارات كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و راه و شهرسازي مرمت آثار تاريخي آن ها مورد توجه قرار گرفت.
محمد مقدوري افزود: طرح هاي توسعه گردشگري اين شهرهاي تاريخي با مشاركت مردم و مسئولان ذيربط بعد از تدوين به مرحله اجرا گذارده شده و از ظرفيت آنها براي افزايش جذب گردشگر داخلي و خارجي به استان استفاده مي شود.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي هم خواستار توجه بيشتر به مقوله استحكام سازي، تعيين تكليف نظام مديريتي قنات جهاني قصبه و توسعه زيرساختهاي گردشگري و جلب سرمايه گذار بخش خصوصي براي توسعه گردشگري آن شد.
حسين زارع صفت از قنات جهاني قصبه به عنوان محور توسعه گردشگري گناباد و استان خراسان رضوي ياد كرد و گفت: توسعه اين طرح نيازمند افزايش تعامل و همدلي مسئولان مربوطه و مشاركت مردم است.
معاون شركت آب منطقه اي خراسان رضوي هم خواستار ايجاد موزه آب در محوطه تاريخي قنات قصبه گناباد براي معرفي هر چه بهتر ظرفيتهاي اين قنات و توسعه كمي و كيفي گردشگري در منطقه شد.
محمد علايي گفت: از 33 كيلومتر طول سازه قنات قصبه گناباد 31 كيلومتر آن سالم است و رفع مشكل بقيه آن نيازمند همكاري بخش خصوصي و تعامل مسئولان ذيربط است.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: تمدن كاريزي و حفر قنوات در استان با ايجاد چاه‌هاي عميق و نيمه عميق به حاشيه رفته است.
محمدرضا اوراني افزود: اعتبار سرانه استحكام بخشي هر يك از قنوات در استان خراسان رضوي در طول سال 27 ميليون ريال است و در شهرستان گناباد با برخورداي از 600 رشته قنات با 10 ميليارد ريال مي توان اقدام به مقاوم سازي سازه ها كرد.
فرماندار گناباد هم با اشاره ظرفيتهاي قنات جهاني قصبه براي جلب گردشگر در اين منطقه گفت: تعداد گردشگران و مسافران نوروزي اين شهرستان بعد از ثبت اين اثر در فهرست آثار جهاني يونسكو افزايش يافته به طوري كه در تعطيلات نوروزي امسال 250 هزار نفر به اين شهر سفر كردند در حالي كه در مدت مشابه سال 1394 اين ميزان 95 هزار نفر بود.
محمد علي نبي پور كمبود زيرساختها و اماكن اقامتي را از تنگناهاي توسعه گردشگري اين شهرستان دانست و خواستار توجه بيشتر مسئولان و دست اندركاران مربوطه به اختصاص اعتبار مناسب براي توسعه كيفي اين بخش شد.
در اين نشست با حضور مسئولان ملي و استان خراسان رضوي تدوين طرح جامع گردشگري قنات جهاني قصبه گناباد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
قنات قصبه گناباد تيرماه سال گذشته به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوي در فهرست آثارجهاني، در سازمان يونسكو به ثبت رسيد.
قنات قصبه گناباد با سابقه بيش از 2 هزار و 500 سال به عنوان قديمي ترين و عظيم ترين قنات كشور شاهكار تمدن تاريخ بشر در تامين آب است و امروزه در چشم انداز توسعه گردشگري منطقه جايگاه ويژه اي دارد.
قنات قصبه گناباد با توجه به موقعيت خاص و پيشينه تاريخي خود به يكي از مكانهاي گردشگري منطقه جنوب خراسان رضوي تبديل شده و همه ساله بازديد كنندگان بسيار از نقاط مختلف كشور و حتي ديگر كشورها را به سوي خود جذب مي كند.
در مجموع شش هزار و 780 رشته قنات در استان خراسان رضوي وجود دارد كه 600 رشته قنات در شهرستان گناباد قرار دارد.
شهرستان گناباد در فاصله 287 كيلومتري مشهد و جنوب استان خراسان رضوي واقع است.
2095/6012 خبرنگار: عليرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني