۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82519443
T T
۰ نفر
پناهگاه زاگرس كرمانشاه جوابگوي نگهداري سگ هاي ولگرد نيست

كرمانشاه- ايرنا- پناهگاه زاگرس كرمانشاه به علت كمبود امكانات و نبود فضاي مناسب جوابگوي نگهداري سگ هاي ولگرد و حيوانات ناقل بيماري كرمانشاه نيست.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در سالهاي اخير پرسه سگ ها و حيوانات ناقل بيماري به ويژه در مناطق حاشيه اي شهر موجب هراس بانوان و كودكان شده بود و از سوي ديگر تهديدي جدي براي سلامت شهروندي قلمداد مي شد.
چنين نگراني هايي، موجب افزايش حيوان آزاري و حتي گسترش مرگ و مير و مسموميت آنان با غذاهاي آلوده شده بود همين امر موجب شد تا تشكل هاي مردم نهاد و دوستداران حيوانات به جمع آوري و حفاظت از اين حيوانات اقدام كنند.
از همين رو 'پناهگاه حيوانات زاگرس' در خرداد 94 با حمايت شهرداري و كمك هاي مردمي در جاده سراب نيلوفر احداث شد و با وجود مشكلات ريز و درشت توانست در جمع آوري و عقيم سازي اين حيوانات موفق عمل كند و علاوه بر نظارت هاي بهداشتي به تهيه غذايي گرم و مكاني امن براي اين حيوانات اقدام كند.
اكنون اين پناهگاه كه توانسته با پاره اي از كمك هاي مردمي پس از ماه ها به كار خود ادامه دهد براي ماندگاري نيازمند حمايت از سوي ارگان ها و واحدهاي صنفي مربوطه است.

**روزانه به 700 كيلو غذا نياز داريم
موسس پناهگاه و مديرعامل انجمن 'حمايت از حقوق حيوانات آشيان زيست زاگرس' در گفتگو با خبرنگار ايرنا گفت: خوشبختانه روز به روز بر تعداد حيوانات اين پناهگاه افزوده مي شود ولي از سوي ديگر به شدت با معضل كمبود فضا مواجه ايم.
شيلان لرستاني با اشاره به حجم كار بالاي اين پناهگاه، ادامه داد: تهيه غذا براي اين تعداد حيوان دشوار است و به همكاري و همراهي كشتارگاه هاي مرغ و مرغ فروشي ها نياز داريم.
به گفته وي، حيوانات اين پناهگاه روزانه به غذايي بيش از 700 كيلو نياز دارند.
لرستاني افزود: استاندارد نبودن كف پناهگاه معضل ديگري است كه با آن مواجه هستيم، وعده هايي از سوي شهرداري براي رفع اين مشكل داده شده كه در انتظار تحقق آن هستيم.
به گفته لرستاني، مبارزه با عادت هاي حيوان آزاري، اصلاح فرهنگ هاي غلط رفتار با حيوانات، كنترل جمعيت حيوانات شهري، كمك به بهداشت شهري در زمينه بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوانات شهري از جمله اهدافي است كه در اين پناهگاه دنبال مي شود.

**پناهگاه صاحب برق شده است
لرستاني از برق رساني به اين پناهگاه به عنوان خبري خوش ياد كرد و گفت: با حمايت معاون خدمات شهري شهرداري و سخنگوي شوراي شهر اين مكان صاحب امتياز برق شده و بخشي از كف پناهگاه بتن شده است.
به گفته وي، بتن ريزي بخش هاي ديگر در پناهگاه ضرورت دارد و از مسئولان تقاضا داريم با توجه به افزايش جمعيت اين حيوانات به گسترش فضاي پناهگاه اقدام كنند.

** پذيرش بيش از 600 قلاده سگ در پناهگاه
موسس پناهگاه حيوانات زاگرس با بيان اينكه در سال گذشته 612 قلاده سگ در اين مكان پذيرش شده ادامه داد: 320 قلاده سگ واگذار و 370 قلاده سگ عقيم سازي شد.
وي از ساخت چهار قرنطينه ورودي، ساخت هشت توله سرا، ساخت اتاق عمل و اتاق ريكاوري، ساخت 300 متر مربع سايه بان و انجام 600 متر مربع ايزوبام به عنوان اقدام هاي عمراني در اين پناهگاه ياد كرد.
لرستاني خاطرنشان كرد، پس از انجام مراحل فوق، سگ هاي عقيم شده واكسينه شده و به باغداران و دامداران داوطلب واگذار مي شود.

**كيست هيداتيد بيماري مشترك انسان و حيوان
در همين راستا يك عضو هيات علمي دانشكده دامپزشكي دانشگاه رازي كرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ايرنا، اظهار كرد: پرسه حيوانات ولگرد در شهر، ممكن است بيماري هاي مشتركي به همراه داشته باشد كه مهم ترين آن، كيست هيداتيد يا اكينوكوكوزيس است كه ميزبان اصلي اين بيماري در حيواناتي همچون سگ قرار دارد.
علي قشقايي اظهار كرد: شدت يافتن اين بيماري در انسان موجب مي شود كه جز انجام عمل جراحي، راه ديگري براي خلاصي از آن پيدا نشود و گاه ابتلاي انسان به‌ سبب بلع تخم انگل از طريق مواد خوراكي به ‌ويژه سبزيجات آلوده روي مي‌دهد.

**سه اكيپ شهرداري به جمع آوري حيوانات ناقل بيماري مي پردازند
در ادامه مسئول بهداشت شهرداري كرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ايرنا، افزود: از سوي شهرداري كرمانشاه پناهگاه زاگرس در فضايي به مساحت پنج هزار متر مربع در جاده سراب نيلوفر كرمانشاه واقع شده است.
محسن عبدي افزود: سال گذشته سقف اين پناهگاه ايزوگام شده و اكنون بخش بيشتري از كف اين مكان بتن شده است.
وي با تاكيد براينكه پناهگاه در نوروز امسال به سيستم برق رساني مجهز شده افزود: براي اين امر بيش از 300 ميليون ريال هزينه شده است.
عبدي يادآور شد، سه اكيپ شهرداري در مناطق هشتگانه شهرداري، حيوانات را از سطح شهر جمع آوري مي كنند و به پناهگاه منتقل مي كنند و شهروندان نيز مي توانند پس از تماس با شماره 137 كمك رسان شهرداري در اين مقوله باشند.
به گفته عبدي، حيوانات جمع آوري شده، در قرنطينه پناهگاه نگهداري مي شوند و پس از انگل زدايي، عقيم سازي شده و به صورت رايگان به واجدين شرايط به عنوان سگ نگهبان واگذار مي شوند.
رييس شبكه دامپزشكي شهرستان كرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار ايرنا، در خصوص اقدامات انجام گرفته در پناهگاه زاگرس اظهار داشت: متولي اين پناهگاه شهرداري است و دامپزشكي نيز در بحث هاي بهداشتي آن همكاري دارد.
دكتر تورج كرميان با بيان اينكه واكسيناسيون اين حيوانات عليه بيماري هاري توسط دامپزشكي و به صورت رايگان انجام مي گيرد، افزود: ضدعفوني و سمپاشي اين مكان براي گندزدايي و بهداشتي كردن محيط نيز از ديگر اقدامات دامپزشكي است.
رييس شبكه دامپزشكي شهرستان كرمانشاه خاطرنشان كرد: حيوانات نگهداري شده در اين پناهگاه در صورت درخواست افراد براي نگهداري با تعهد و شرايط خاصي به آنها واگذار مي شود.
كرميان خاطرنشان كرد: علاوه بر نظارت هاي دامپزشكي حداقل 2 تا 3 بار در ماه، دامپزشك طرف قرارداد با دامپزشكي نيز در اين پناهگاه حضور دارد.
وي همچنين بيان داشت: تاكنون بيماري خاصي در اين پناهگاه مشاهده نشده و سال گذشته نيز 970 قلاده سگ عليه بيماري هاري در اين مكان واكسينه شدند.
8066/7460 خبرنگار:زهره كريم زاده ** انتشار دهنده:علي مولوي