۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۷
کد خبر: 82520888
T T
۰ نفر
سرمايه گذاري هدفمند ، روحي تازه در كالبد بافت تاريخي دزفول

دزفول - ايرنا - افزون بر 200 هكتار بافت قديم دزفول با بناها و آثار معماري منحصر بفرد ، دزفول را به شهر آجر معروف كرده است. بافت تاريخي دزفول با سرمايه گذاري هدفمند مي تواند بيش از پيش در رونق گردشگري در اين شهرستان موثر باشد.

به گزارش ايرنا شهر دزفول از جمله مراكز مهم شهري و تاريخي استان خوزستان است كه با پيشينه تاريخي چندهزار ساله از قديمي ترين شهرهاي كشور محسوب مي شود. اين شهر داراي بافت قديم، مساجد و ساير مراكز تاريخي است كه در نوع خود داراي ارزش هاي بسياري براي نشان دادن فرهنگ ، آداب و رسوم قديمي منطقه است.
در اين ميان بافت آجري دزفول به عنوان يك سرمايه ملي داراي آثار بسياري است كه برخي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
به گفته 'معصومه جهاني' عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول ،تلاش هايي در سال هاي اخير بافت تاريخي دزفول را مجددا در كانون توجه محققان و گردشگران قرار داده است.
وي افزود:امكان بهره گيري از اين بافت در توسعه صنعت گردشگري منطقه شمال خوزستان به خوبي مهياست زيرا بافت تاريخي دزفول يكي از ارزشمندترين بافت‌هاي تاريخي كشور است و قرن‌ها است كه هويت معماري اصيل ايراني را در خود جاي داده است و داراي ده‌ها اثر ثبت ملي از جمله ساباط ، خانه، حمام، مسجد و گذرهاي تاريخي است كه تاكنون از اين ظرفيت استفاده شايسته اي نشده است.
اين عضو انجمن دزپارس با بيان اينكه ناكارآمد بودن و بي توجهي به بافت هاي تاريخي بر عملكرد، كيفيت و امنيت شهر تاثير اساسي دارد گفت: براي ارتقاء كيفيت زندگي و رفاه شهروندان، نوسازي و بهسازي بافت هاي قديمي و فراموش شده شهري ضروري است.
وي گفت:علاوه بر موضوع كيفيت و امنيت، امروزه مكان ها و بافت هاي تاريخي محيطي براي آرامش، بازسازي و حفظ هويت و فرهنگ منطقه و فرار از زندگي ماشيني و مدرن مي باشند كه افراد بسياري را به سوي خود جلب مي كنند. بنابراين لزوم سرمايه گذاري و زنده سازي اين مناطق ارزشمند، بسيار ضروري به نظر مي رسد. سرمايه گذاري در اين مناطق نه تنها موجب بهبود كيفيت منطقه در راستاي زيبا سازي شهري مي شود بلكه به لحاظ توريستي و جذب جهانگرد و ايرانگرد مي تواند مورد تاكيد برخي از سازمان ها از جمله سازمان ميراث فرهنگي باشد.
عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول گفت:تبديل خانه هاي آجري دزفول با معماري خاص و حمام هاي قديمي به مراكز گردشگري و فرهنگي علاوه بر معرفي فرهنگ بومي منطقه در جذب سرمايه و ايجاد اشتغال نيز موثر است . لذا به منظور معرفي شهر دزفول در سطح ملي و جهاني، نياز به سرمايه گذاري است تا بتوان بسياري از مناطق قديمي و رها شده را احيا و مرمت كرد.
به گفته اين دوستدار ميراث فرهنگي ،سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين موارد مي تواند كمك فراواني در جهت بهبود شرايط اقتصادي شهر دزفول ، جلب نظر مردم به مناطق قديمي، افزايش روحيه فراغت و تفريح داشته باشد. تجربه نشان داده ميزان سود حاصل از سرمايه گذاري در اين بخش ها، بسيار قابل توجه است و سود حاصل از اين سرمايه گذاري ها خود به اقتصاد منطقه كمك فراواني مي كند. به همين دليل در بسياري از شهر ها و حتي كشورها بيشترين سرمايه گذاري ها در مراكز تاريخي صورت مي گيرد.
از سويي حبيب اله آصفي معاون استاندار و فرماندار دزفول چندي پيش در همايش آجر و آجركاري در هنر و معماري ايران با ابراز نگراني از روند تخريب بافت قديم دزفول گفت :در حاليكه روند تخريب بافت قديم دزفول شتاب گرفته اعتبار و بودجه اي براي حفاظت از اين بافت ارزشمند تاريخي وجود ندارد.
وي با تاكيد بر حفظ خانه هاي تاريخي اين بافت و نيز شناسايي و معرفي آنها افزود:بافت قديم دزفول با وجود بناهاي منحصربفرد و معماري زيبا ظرفيت ثبت ملي را دارد.
معاون امور عمراني فرمانداري دزفول نيز گفت:با تخصيص اعتبار لازم توسعه زير ساخت هاي گردشگري در اين شهرستان بزودي وارد گام اجرايي مي شود.
عبدالحسين پورركني از اختصاص 6 ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارات سازمان همياري شهرداري ها و دهياري هاي كشور به چهار روستاي دزفول خبر داد و گفت: اين اعتبار در راستاي توسعه زير ساخت هاي گردشگري در مناطق روستايي دزفول هزينه مي شود.
وي اظهار كرد:دزفول در زمينه گردشگري از ظرفيت هاي بي شماري برخوردار است كه با ايجاد زير ساخت هاي لازم مي توان سفر گردشگران داخلي و خارجي به اين منطقه را شتاب بخشيد.
حجت اله آريايي سرپرست اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري دزفول نيز با اشاره به استقبال گردشگران از بافت تاريخي دزفول گفت:افزون بر 600 هزار گردشگر نوروزي در سفر به دزفول از بافت قديم اين شهر ديدن كردند.
وي افزود:اين گردشگران از 28 محله تاريخي دزفول در محدوده 200 هكتاري بافت تاريخي اين شهر ديدن كردند.
مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري دزفول نيز گفت:با مرمت خانه هاي تاريخي با همكاري ميراث فرهنگي مسير گردشگري زيبايي ويژه گردشگران در بافت قديم دزفول ايجاد شده است.
مسعود شامديل افزود:سازمان نوسازي شهرداري دزفول با اعتبار و نظارت اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان در سالهاي اخير در راستاي احياي ابنيه و گذرهاي تاريخي نسبت به مرمت و بهسازي گذر تاريخي سهيل و گلباد در محله مقدميان اقدام كرده است .
وي با اشاره به اينكه مرمت خانه تاريخي فيروزي و نيز خانه و ساباط عزيزپور پارسال انجام شده است افزود:حذف موارد الحاقي ،مرمت بدنه بيروني خانه هاي سعادت بخش و
الياسي ،اصلاح فاضلاب و كفپوش گذاري كوچه هاي سهيل و گلباد با اعتباري افزون بر 300 ميليون ريال انجام شد.
وي با بيان اينكه اعتبار مرمت خانه سعادت و كفپوش گذاري از سوي اداره ميراث فرهنگي و مرمت خانه الياسي نيز از سوي سازمان نوسازي شهرداري دزفول تامين شده است گفت:وجود اماكن تاريخي و ثبت ملي ،خانه و ساباط صنيعي،خانه سعادت بخش ،خانه الياسي،خانه و ساباط عزيزپور،خانه فيروزي در اين گذرها موجب ايجاد مسير گردشگري بسيار زيبايي در محله لوريان بافت قديم شده است.
در بافت قديم دزفول با 200 هكتار وسعت بين 200 تا 300 اثر تاريخي وجود دارد.
دزفول با آثار تاريخي و باستاني متعدد از ظرفيت بالايي در زمينه گردشگري برخوردار است.
6068