۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82521411
T T
۰ نفر
واكنش وزیر خارجه پیشین فرانسه به پیروزی مكرون: فرانسه بازگشت

تهران- ایرنا - 'برنارد كوشنر' وزیر امور خارجه پیشین فرانسه در واكنش به پیروزی 'امانوئل مكرون' در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به سی ان ان گفت: فرانسه بازگشت.

به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی سی ان ان امروز دوشنبه در مصاحبه با وزیر امور خارجه دوران ریاست جمهوری 'نیكلا ساركوزی' از وی پرسید امروز با چهره جدید فرانسه و با وجهه جدید سیاست فرانسه مواجهیم، آیا به امانوئل مكرون و وعده های انتخاباتی وی باور دارید؟
كوشنر77ساله پاسخ داد: ابتدا از سیمای وی بگویم، وی فردی خوش چهره است. مكرون با 39 سال سن، جوان ترین رئیس جمهوری در انقلاب پنجم فرانسه است. بله وی امروز رئیس جمهوری فرانسه است و به او تبریك می گویم.
وزیر امور خارجه سال های 2007 تا 2010 فرانسه، پیروزی مكرون را پایانی بر ناامیدی و ترس از وعدهای 'مارین لوپن' دانست و گفت: در واقع یك پیروزی شگفت انگیز بسیاری خوبی بود.
كوشنر به سی ان ان گفت: یك ماه پیش، همگی به خاطر ایده های خانم لوپن و وعده های افراط گرایانه ناامید بودند و اكنون او (مكرون) آمد و نیاز به حمایت اكثریت در پارلمان دارد كه كار دشواری است.
سی ان ان از كوشنر پرسید: آیا پیروزی مكرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یك موفقیت است؟
كوشنر پاسخ داد: یك موفقیت خارق العاده است، فرانسه بازگشت.
درهمین حال 'پیر ویمونت' (Pierre Vimont) از موسسه 'كارنگی' و دیپمات سابق اتحادیه اروپا سخنان وزیر امور خارجه پیشین فرانسه را مورد تصدیق قرار داد.
سی ان ان با اشاره به اظهارات كوشنر از ویمونت پرسید: وزیرخارجه سابق فرانسه می گوید فرانسه بازگشته است، آیا با پیروزی مكرون بواقع فرانسه بازگشته است .
ویمونت در پاسخ گفت: قطعا این حرف درست است، زمانی كه شما به بروكسل و نهادهای اروپایی مستقر در آن نگاه می كنید و كشورهای عضو اتحادیه اروپایی با بیم و هراس عمیقی به فرانسه می نگرند، اكنون با نتیجه آرا روز گذشته، بله فرانسه بازگشته است.
این سیاستمدار سابق اتحادیه اروپا افزود با این حال فرانسه نیازمند تغییرات بسیاری است.
به گزارش ایرنا، امانوئل مكرون نامزد مستقل ریاست جمهوری فرانسه درانتخابات روزگذشته برابر با 17 اردیبهشت ماه با كسب65.1درصد آرا در مقابل 34.9 درصد آرا 'مارین لوپن' نامزد جبهه ملی، در این انتخابات پیروز شد.
دور نخست این انتخابات فرانسه سوم اردیبهشت ماه گذشته بین 11 نامزد از احزاب و جناح های مختلف سیاسی برگزار شد.
شبكه خبری سی ان ان روز گذشته (یكشنبه) در تحلیلی پیرامون انتخابات فرانسه گزارش داد مكرون و لوپن دارای دو دیدگاه متضاد با یكدیگر بوده و در صورت پیروزی لوپن فرانسه به سوی دیگری خواهد رفت.
«دامنیك توماس» (Dominic Thomas) استاد دانشگاه كالیفرنیا لس آنجلس در دراین باره به سی ان ان گفته بود: پیروزی مكرون ادامه حیات اتحادیه اروپا خواهد بود.
اتحادیه اروپا تاكنون برگزاری انتخابات عمومی در سطح اروپا و با توجه به قدرت گرفتن پوپولیست ها در این قاره را به نگرانی دنبال كرده چراكه نگران است با برسركار آمدن جریان های عوام گرا در اروپا، آینده این اتحادیه با خطر از هم فروپاشیدن مواجه شود.
این نگرانی از زمان نتیجه مثبت همه پرسی برگزیت در تابستان سال گذشته در انگلیس آغاز شد و در دیگر انتخابات همچون انتخابات ریاست جمهوری اتریش كه نتیجه نهایی آن در دسامبر 2016 مشخص شد و انتخابات عمومی هلند در هفتم ماه مارس برابر با 17 اسفندماه 1395، وجود داشت.
اروپام **1302**
مترجم: بهروز وفاداری ** انتشار: زهرا هژبری
۰ نفر