۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82522538
T T
۰ نفر
اصولگرایان در میزگرد ایرنا تاثیر وعده های غیرمنطقی در میزان مشاركت انتخاباتی را تبیین كردند

خرم آباد - ایرنا - فعالان سیاسی اصولگرای لرستان درمیزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز خرم آباد با تشریح اهمیت حضور گسترده مردم در انتخابات اظهار داشتند: طرح وعده های رویایی و غیر معقول باعث دلسردی مردم و تاثیر گذاری منفی در میزان مشاركت انتخاباتی می شود.

آنان با تاكید براینكه محتوای برنامه های نامزدها باید منطقی، معقول و قابل تحقق باشند، تصریح كردند: برخی از نامزدها با وعده های غیرمنطقی و با هدف كسب آرای بیشتر قشر ضعیف جامعه را هدف وعده های دروغین قرار می دهند.
شركت كنندگان در این میزگرد بر لزوم اقدام رسانه ها برای تحلیل و بررسی كارشناسی برنامه های ارائه شده توسط نامزدهای انتخابات تاكید كردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز لرستان به عنوان تایید و تاكید بر نقش رسانه ها در شفاف سازی برنامه و عملكرد نامزدهای انتخاباتی اقدام به برگزاری سلسله میزگردهای خبری - تشریحی با هدف تبیین و بررسی فضای انتخابات رئیس جمهوری و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا كرده كه متن حاضر به عنوان گزارشی از مطالب مطروحه در میزگرد خبری چهار تن از فعالان سیاسی اصولگرا ارائه شده است.
پیشتر نیز میزگرد خبری - تحلیلی انتخابات با حضور فعالان سیاسی اصلاح طلب استان لرستان انجام و گزارش آن منتشر شده است.

** وعده های غیرمعقول باعث دلسردی مردم از حضور در انتخابات می شود
عضو شورای اصولگرایان لرستان در این میزگرد خبری، انتخابات را سرنوشت سازترین واقعه هر كشور دانست و گفت: مشاركت در این رویداد سیاسی علاوه بر پشتوانه شرعی مورد تاكید بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است.
غلامرضا عسگریان افزود: دولت در صورت كسب حداكثر آرا در انتخابات با فراغ بال بیشتر می تواند فعالیت كند و اقدامات و فعالیت های آن ابتر نمی مانند.
وی با تاكید بر اینكه وعده های غیرمعقول باعث دلسردی مردم از حضور در انتخابات می شود، اظهار كرد: این وعده ها سیاست خارجی را نیز دچار مشكل می كنند.
وی با بیان اینكه كشور به همه مردم تعلق دارد، افزود: در انتخابات مردم به واقعیت ها و نه به شعارها توجه دارند و درصورت نبود پشتوانه مردمی اهداف نظام میسر نمی شوند.
عضو شورای اصولگرایان لرستان رضایتمندی داخلی و سیاست خارجی را در عملكرد دولت ها بسیار مهم دانست و گفت: كشور مربوط به همه مردم در مناطق مختلف است و وعده های نامزدها باید برای تمام اقشار جامعه منطقی و معقول باشند ولی متاسفانه برخی از نامزدها با وعده های غیرمنطقی و با هدف كسب آرای بیشتر قشر ضعیف جامعه را هدف قرار می دهند.

** تبیین اثرگذاری رای مردم بر توسعه كشور از راه های افزایش مشاركت مردم در انتخابات
وی با تاكید بر اهمیت تبیین اثرگذاری رای مردم بر توسعه كشور اظهار كرد: در صورتی كه مردم به صداقت دولت معتقد باشند در امر توسعه در جوانب مختلف با دولت همكاری می كنند.
عسگریان با بیان اینكه پشتوانه مردمی برای اجرای لوایح و برنامه های دولت ضروری است، افزود: یكی از معضلات كنونی جامعه بی اعتمادی مردم نسبت به اثرگذاری رای خود در برنامه های دولت است.
وی بیان كرد: بدون حضور مردم امكان اجرای هیچگونه برنامه ای در كشور وجود ندارد و یك دولتمرد باید در نخستین گام مردم را از خودش مطمئن كند.
عضو شورای اصولگرایان لرستان افزود: وعده برنامه های حتی كوچكتر و عملی نسبت به رویا پردازی تاثیر بیشتری بر اعتماد سازی مردم دارد.

** فضای مناظره بیشتر به دادگاه شبیه شده است
وی حضور 2 نفر از یك دولت در انتخابات و مناظره های آنها را بی معنی دانست و گفت: در تبلیغات دوره قبل سخنی از جنگ آمریكا و ایران نبود و ادعا شد در صورت توافق برجام آفتاب تابان نمایان می شود و مردم نیازی به 450 هزار ریال یارانه نخواهند داشت.
عسگریان افزود: در این مناظره ها امكان ورود به بیان مسائل چالشی نیست و این فضا بیشتر به دادگاه شبیه شده است.
وی اظهار كرد: در جریان برگزاری انتخابات برخی افراد آخرین دقایق برای رای دادن به یك نامزد تصمیم می گیرند البته این افراد بیشتر از روی احساس و تحت تاثیر دیگران رای می دهند.

** شاخص های مقام معظم رهبری مسیر را برای انتخاب اصلح هموار كرده است
وی درخصوص ویژگی های انتخاب اصلح گفت: انتخاب اصلح ایده آل ترین انتخاب است لذا افراد باید برای این انتخاب شاخص هایی را مد نظر داشته باشند.
عضو شورای اصولگرایان لرستان افزود: شاخص های مطرح شده از جانب مقام معظم رهبری بهترین مسیر برای انتخاب اصلح است.
وی درخصوص وضعیت احزاب در ایران اظهار كرد: در احزاب مسائل شرعی با منافع شخصی در تعارض هستند لذا افراد در تضاد قرار می گیرند و این دلیل موفق نبودن احزاب در ایران است.

** مردم با رای خود عملكرد دولت را ارزیابی می كنند
كارشناس مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصولگرا نیز در این میزگرد گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دین، متكی بر آرای مردم و برگرفته از ارزش های الهی است و در این نظام انتخابات مانند هر نظام مردمی از جایگاه عقلی، شرعی و قانونی و لزوم رفتار اجتماعی برخوردار است.
علی چراغیان با بیان اینكه انتخابات از عرصه های مهم مشاركت سیاسی در نظام های دارای توسعه سیاسی است، افزود: انتخابات ابزار تعیین و كنار گذاشتن مدیران و كارگزاران است و این اقدام با توجه به شرایط موجود انجام می شود.
وی گفت: در ایران نظام مردم سالار وجود دارد و بحث انتخابات با توجه به این امر دنبال می شود؛ در راس این نظام مردم سالار دینی ولایت فقیه است و ارزش های شیعی را ترغیب می كند.
وی به موقعیت مهم و راهبردی ایران در منطقه و دنیا اشاره كرد و افزود: انتخابات نگاه به وضع موجود و وضع مطلوب است و مردم با حضور در انتخابات و رای خود عملكرد دولت را ارزیابی می كنند.
این كارشناس مسائل سیاسی اظهار كرد: انتخاباتی كه اصولی و مبتنی بر آموزه های اسلامی و عقلانی و به دور از احساس در جامعه از نقش ممتازی برخوردار است.

** رعایت عدالت اجتماعی باعث اعتماد مردم به نظام می شود
چراغیان گفت: در راستای مشاركت حداكثری مردم در انتخابات وعده ها باید عملی و اجرایی و متناسب با قانون و ظرفیت های كشور باشند و اولویت ها و نیازهای جامعه در آنها دیده شوند.
وی افزود: وعده های نامزدها باید مبتنی بر عدالت اجتماعی و كاهش فاصله طبقاتی باشند چراكه نظام اسلامی حامی مستضعفان است و باید در راستای رفع فقر در جامعه گام بر دارد.
این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینكه اشرافی گری در زندگی مسئولان و طبقات خاص در كوتاه مدت و میان مدت به جامعه ضربه می زند، اظهار كرد: عدالت اجتماعی و عدل از برنامه ها و دستورات اسلام است.
وی افزود: رعایت عدالت اجتماعی و كاهش فاصله طبقاتی جامعه باعث اعتماد مردم به نظام می شود.

** تبیین اثرگذاری رای مردم برای توسعه كشور ضروری است
چراغیان تبیین اثرگذاری رای مردم را به اندازه انتخابات مهم و ضروری خواند و گفت: این كار از وظایف رسانه ها و نخبگان كشور است و موجب كیفی شدن انتخابات می شود.
وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا، قوای مجریه و مقننه با رای مردم انتخاب می شوند و به همین دلیل انتخابات و رای مردم تاثیر بسزایی در توسعه كشور دارد.

** فرهنگ سیاسی مبتنی بر برنامه باید جایگزین حزب محوری شود
این كارشناسی مسائل سیاسی بیان كرد: فرهنگ سازی و فرهنگ سیاسی مبتنی بر برنامه و توسعه محور باید جایگزین طایفه محوری و جریان حزب محوری شود.
وی افزود: احزاب باید بر اساس برنامه ها، واقعیت ها، ارزش های جامعه و منافع عمومی تلاش كنند و فرهنگ سیاسی مبتنی بر منافع خاص نباشد.
جراغیان مطالبه گری را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: حركت جامعه باید به سمت تعالی و پیشرفت باشد لذا فرهنگ مطالبه گری باید برای حذف افراد منفعت طلب در جامعه نهادینه شود.
وی افزود: رای آگاهانه مبتنی بر برنامه و براساس عقلانیت در امر انتخابات مهم است.

** انتخاب اصلح باعث شایسته سالاری می شود
این فعال سیاسی اصولگرا اظهار كرد: انتخاب اصلح كارگشا و موثر در عمل و اجراست چراكه با رای دادن، به اشخاص قدرت داده می شود و باید مطمئن شویم از این قدرت به بهترین وجه استفاده می شود.
وی شایسته سالاری را از پیامدهای انتخاب اصلح دانست و افزود: حذف طایفه گرایی و باندگرایی، كاهش فساد، ساماندهی امور و بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی از دیگر پیامدهای انتخاب اصلح می باشند.

** احزاب ایران باید آسیب شناسی شوند
چراغیان با بیان اینكه اجزاب می توانند هدایتگر یا ویرانگر باشند، گفت: احزاب مولود قرن 19 هستند و باید در ایران آسیب شناسی شوند چرا كه شرایط امروز متفاوت شده است.
وی افزود: عملكرد حزبی باید برمبنای عقل، عدل، انصاف و روشنگری باشد و احزاب باید بر مبنای تقوا و انصاف برنامه دهند و پس از به دست گرفتن قدرت به فكر مردم باشند.
وی با طرح ضرورت تفكیك فعال سیاسی از دلال سیاسی اظهار كرد: در عرصه سیاست، فعال سیاسی دلسوز مردم و پاسخگو است در حالیكه دلال سیاسی مردم را با شعار و ایجاد موج به خود جذب و پس از گرفتن آرا مردم را فراموش می كند و در نهایت قانون را به مسلخ می برد.

** حضور گسترده مردم در صحنه انتخابات شر دشمنان را دور می كند
یكی دیگر از فعالان سیاسی اصولگرا در این میزگرد خبری مردم را از نظر مبانی دینی محور حاكمیت دانست و گفت: یكی از شرایط حاكمیت در اسلام داشتن پشتوانه مردمی است.
حجت الله بهاروند با بیان اینكه نیروی نظامی بدون پشتوانه مردمی كارآمد نیست، افزود: اگر حضور مردم نبود استكبار تاكنون این مملكت را تصاحب كرده بود.
وی موثرترین عامل در حفظ امنیت و استقلال ملت ها را حضور گسترده مردم در گردهمایی ها و شركت در انتخابات دانست و اظهار كرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر آرای مردم و مهمترین عامل برای ماندگاری و حضور مردم است.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: حتی بدخواهان داخلی و خارجی انتخابات ملت ایران را نمی توانند جدی نگیرند چراكه می دانند این انتخابات جدی و واقعی است.

** سلب اعتماد مردم از نظام با دادن وعده های غیرمنطقی آسیب بسیار بزرگی است
بهاروند سلب اعتماد مردم از نظام و مسئولان با دادن وعده های غیرعملی و غیرمنطقی را آسیب بسیار بزرگی دانست و گفت: بی اعتمادی مردم به نظام تبدیل به آسیبی جدی می شود و به پشتوانه اصلی نظام آسیب می زند.
وی با تاكید بر لزوم ارائه برنامه های اقتصادی موثر توسط نامزدها افزود: داوطلبان در جریان انتخابات وعده ها و شعارهای عملی داشته باشند و پشتوانه مردمی نظام را در معرض تهدید قرار ندهند.
این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینكه بدون حضور جدی مردم هیچگونه توسعه ای در جامعه ایجاد نمی شود، گفت: در مباحث اقتصادی، فرهنگی و سیاسی توسعه جدی با مشاركت همه جانبه و همیشگی مردم محقق می شود.

** با انتخاب یك فرد یك جریان رای می گیرد
بهاروند با بیان اینكه با انتخاب یك فرد یك جریان رای می گیرد اظهار كرد: چارچوب و اصول تعریف شده حزب مسیر و جهت حركت فرد داوطلب را مشخص می كند.
وی افزود: با پیروی از حزب ممكن است فردی توانمند و شایسته باشد اما مقابل جهت گیری فكری و حزبی رای دهنده باشد كه در این صورت این فرد دچار تناقض و سردرگمی می شود.
این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینكه انتخابات نقش بسزایی در تعیین سرنوشت كشور دارد، گفت: در انتخابات فقط یك فرد انتخاب نمی شود بلكه جریانی با سابقه با هدف انتخاب می شود لذا باید جریانات را عادلانه و بابصیرت بشناسیم.
وی افزود: عملكرد دولت كنونی تحریم ها را بیش از سال 88 كرده است و تن دادن به برجام برای رفع تحریم ها نتیجه ای نداشت.

** نگاه جامعه به احزاب منفی است
دبیركل تشكل های اسلامی دانشجویی و فارغ التحصیلان لرستان نیز در این میزگرد گفت: به دلیل برخی رفتارهای حزبی نادرست و طرفداری از افراد نا توان هم حزب نگاه جامعه به احزاب منفی است.
ابراهیم بارانی بیرانوند افزود: در احزاب باید به روشنگری مردم و انتخاب اصلح كمك شود حتی اگر فردی در جریان حزبی مورد نظر نباشد.
وی با تاكید بر لزوم بیان واقعیت ها توسط نامزدهای انتخابات گفت: صرفا برای تبلیغات نباید مردم را درگیر حواشی كنیم؛ به اذعان مسئولان و كارشناسان، درگیری آمریكا با ایران از برنامه ها و صلاح این كشور نیست.

** حضور مردم در انتخابات باعث افزایش ضریب امنیت كشور می شود
این فعال اصولگرا شركت در انتخابات را یك حق دانست و گفت: مردم حق اعلام رضایت یا نارضایتی خود را با شركت در انتخابات نشان می دهند.
وی با بیان اینكه شركت نكردن در انتخابات بی تفاوتی به حق شرعی و اجتماعی است، افزود: حضور مردم در انتخابات نشان از پایگاه مردمی نظام دارد و باعث یاس و نامیدی دشمنان نظام می شود.
بارانی بیرانوند با تاكید بر لزوم منطقی بودن وعده های نامزدها اظهار كرد: وعده های غیر معقول در راستای جمع آوری آرا افراد را متهم به دروغگویی می كنند كه این موضوع شایسته مقام مسئول نیست.
وی یكی از دلایل انتخاب نشدن مجدد نمایندگان مردم لرستان در مجلس را دادن وعده های غیر عملی آنها در جریان انتخابات دانست و افزود: وعده های غیر معقول و خارج از توان افراد و ظرفیت كشور اعتماد مردم را سلب می كند.

** مسیر ریل قطار پیشرفت كشور توسط مردم مشخص می شود
این فعال سیاسی گفت: مردم باید با هوشیاری و مطالعه برنامه ها و سوابق نامزدها، اصلح ترین فرد را انتخاب كنند و فریب تبلیغات رنگارنگ برخی از نامزدها را نخورند.
وی با بیان اینكه مسیر رسیل قطار پیشرفت كشور توسط مردم مشخص می شود، افزود: با توجه به اینكه انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال برگزار می شود لذا برنامه ها و ریل چهار ساله برای توسعه كشور تعریف می شود.
بارانی بیرانوند گفت: با توجه به اینكه افراد تایید شده برای انتخابات مورد سنجش قرار گرفته اند در امر انتخابات باید توانمندترین و اصلح ترین این افراد انتخاب شوند.
وی ادامه داد: تجربه بی توجهی به انتخاب اصلح در اوایل تاریخ انقلاب اسلامی رخ داده است و مردم باید بدانند كه تبلیغات بیگانه خیرخواه ملت ایران نیست.
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: مردم در انتخاب اصلح نباید به تبلیغات خارجی توجه كنند و در صورت نبود شناخت كافی به افراد آگاه و دارای شناخت در حوزه و دانشگاه مراجعه كنند.
وی این موضوع كه برجام جلوی جنگ را گرفته است را دروغ محض دانست و افزود: بیان این موضوع باعث افزایش فشارها، تهدیدها و اعمال تحریم های جدی تر می شود.
وی اظهار كرد: پس از برجام نه تنها تحریم ها كمتر نشده بلكه بیشتر شده اند.
وی با اشاره به مناظره های انتخابات ریاست جمهوری گفت: جهانگیری یك نامزد پوششی است و صحبت های روحانی را با فرصت 2 برابر تكمیل می كند.
وی افزود: در حال حاضر دولت مستقر دسترسی بیشتری بر رسانه ها دارد و از طرفی اغلب افتتاحیه ها و سفرهای استانی در ماه های اخیر انجام شده است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه به صورت همزمان برگزار می شوند.
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشار دهنده: احسان كردی
7274/3022