۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82524269
T T
۰ نفر
ابلاغ ساماندهي، حفاظت و احياي تپه‌ها و چشمه‌ها در منظر طبيعي شهر سنندج

سنندج- ايرنا- دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در نامه‌اي به استاندار كردستان، مصوبه شوراي‌عالي درباره ساماندهي، حفاظت و احياي تپه‌ ها و چشمه ‌ها در منظر طبيعي شهر سنندج را ابلاغ كرد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي كردستان اين مصوبه با تاكيد بر ارتقاي كيفيت محيط‌ شهري از جنبه تجديد ساختار شهر، احياي عرصه‌هاي‌عمومي، فضاهاي سبز شهري و توسعه گردشگري در شهر سنندج اجرا مي شود.
نامه پيروز حناچي دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران به عبدالمحمد زاهدي استاندار كردستان داراي پنج بند است كه بندهاي آن پيرامون ضرورت توجه ويژه به منظر طبيعي شهر سنندج و اهميت عناصر طبيعي (تپه‌ها و چشمه‌هاي‌شهري) در شكل‌دهي ساختار و استخوان‌بندي كالبدي فضاي اين شهر بوده كه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران آن را در سوم اسفند سال گذشته به تصويب رسانده است.
بندهاي اين ابلاغيه به شرح زير است:
الف- در خصوص تپه‌هاي واقع در محدوده شهر، براي جلوگيري از ساخت و سازهاي بعدي بدون ‌برنامه از اين تاريخ به بعد ضمن تثبيت كاربري فضاي‌سبز در اين تپه‌ها (مطابق نقشه پيوست)، اداره كل راه و شهرسازي مكلف است با همكاري شهرداري و با نظارت استاندار نسبت به تهيه طرح ويژه ساماندهي تپه‌هاي سنندج اقدام كند.
اين طرح با رويكرد ساماندهي فضاهاي سبز و فضاي باز براي تعيين نقش تپه‌ها در شهر، ايجاد عرصه ‌هاي‌عمومي، توجه به منظر طبيعي با درنظر گرفتن ظرفيت‌هاي گردشگري غيرمتمركز، ظرف مدت 9 ماه تهيه و به كميته تخصصي معماري، طراحي‌شهري و بافت‌هاي واجد ارزش ارايه شود.
ب- در خصوص تپه‌هاي واقع در حريم شهر، ضمن ممنوعيت هرگونه ساخت و ساز، مقرر شده اداره كل راه و شهرسازي كردستان نسبت به بازنگري سند پهنه بندي حريم شهر سنندج مطابق دستورالعمل تدوين سند پهنه بندي حريم مصوبه 18 اسفند 95 شوراي‌عالي ظرف مدت يك ماه اقدام و مراتب را جهت ابلاغ مجدد به دبيرخانه شوراي‌عالي ارسال شود.
ج- در خصوص چشمه‌هاي شهر سنندج با توجه به اهميت اين چشمه‌ها در شكل دهي به رود دره ها و چرخه اكولوژيك شهر، موقعيت و مسيرهاي دقيق اين چشمه‌ها توسط شهرداري، شناسايي و برنامه و طرح احياي تدريجي رود دره‌ها و رفع انسداد مسير چشمه‌ها و جلوگيري از هدر رفت آنها توسط وزارت نيرو با همكاري سازمان محيط ‌زيست و شهرداري سنندج تهيه و توسط اداره كل راه و شهرسازي و با نظارت استانداري كردستان به شوراي‌عالي ارايه شود.
د- با توجه به سابقه تاريخي روخانه‌اي دره بيان و قشلاق در استخوان بندي شهر و تغييرات بعدي آنها در تبديل به كانال اصلي فاضلاب، شهرداري با همكاري وزارت نيرو و سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نسبت به امكان‌سنجي احياي ادامه رودخانه و احياي محور گردشگري پيرامون آنها و با نظارت استانداري كردستان در مدت يك سال اقدام و نتيجه توسط اداره كل راه و شهرسازي به شوراي‌عالي ارايه شود.
ه- نظر به اهميت كوه آبيدر به عنوان مهمترين عنصر شكل‌دهنده هويتي به منظر و ساختار شهر و ضرورت جلوگيري از ساخت و سازهاي مخدوش‌كننده منظر شهري اين كوه در دامنه‌ها، شهرداري با هماهنگي اداره كل راه و شهرسازي نسبت به تعيين خط حداكثر تراز ارتفاعي ساخت و ساز اقدام و پس از تصويب در كميسيون ماده پنج به دبيرخانه شوراي‌عالي ارايه شود.
تعيين اولويت پروژه ها، بررسي و تصويب آيين نامه‌هاي شهرسازي، و تعيين و تصويب معيارهاي ساختماني و بررسي قوانين شهرسازي بر عهده شوراي عالي شهرسازي است.
شهر سنندج مركز استان كردستان با حدود 500 هزار نفر جمعيت با سه ناحيه شهرداري اداره مي شود.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسين زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدي