۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82527685
T T
۰ نفر

اردوغان ازسفر به آمريكا بدنبال چيست؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82527685
اردوغان ازسفر به آمريكا بدنبال چيست؟

تهران- ايرنا- مرتضي باقيان در يادداشتي در فردا آورده است:رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور تركيه قرار است ۱۵ و 16 مه (۲۵ و 26 ارديبهشت) به واشنگتن سفر كرده و با دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا ديدار و گفتگو كند.

استرداد فتح الله گولن و بررسي مسائل منطقه خاورميانه از جمله بحران سوريه از مهمترين محورهاي مذاكره دو طرف اعلام شده است. بايد توجه داشت كه رابطه تركيه و آمريكا در زمان رياست جمهوري باراك اوباما به دلايل متعدد (از جمله عدم استرداد گولن به تركيه و انفعال در مقابل بشار اسد) رو به وخامت رفته بود اما اردوغان اميدوار است در اولين ديدار رو در رو با دونالد ترامپ برخي از مسائل مورد اختلاف را حل كند.

اردوغان به دنبال استرداد گولن

يكي از مسائلي كه اردوغان در اين سفر پيگيري خواهد كرد مسئله استرداد فتح ‌الله گولن از آمريكاست. مقامات تركيه ادعا مي كنند كه گولن، طراح اصلي كودتاي نافرجام اين كشور در ژوئيه ۲۰۱۶ (تير 1395) بوده است اما آقاي گولن هرگونه دخالتي در اين كودتا را رد مي‌كند. بايد توجه داشت كه موضوع اقامت فتح الله گولن در ايالت پنسيلوانياي آمريكا، به يكي از گره هاي كور در روابط آنكارا- واشنگتن تبديل شده است و مقامات ترك اميدوارند با ارائه مدارك و اسناد جديد بتوانند دولتمردان امريكايي را متقاعد به استرداد گولن به تركيه كنند.

كردها موضوع مذاكره ترامپ و اردوغان

يكي ديگر از اهداف سفر اردوغان به واشنگتن، متقاعد كردن مقامات امريكايي به قطع حمايت و كمك به يگان هاي مدافع خلق كرد سوريه (YPG)مي باشد. تركيه اين گروه كرد را شاخه سوري حزب كارگران كردستان تركيه (پ‌.ك‌.ك) مي‌داند. در حال حاضر، قدرت گيري و افزايش مناطق تحت كنترل كردها در شمال سوريه به يك كابوس دهشتناك براي تركها تبديل شده است، چرا كه تركيه هم اكنون در حال جنگ با پ.ك.ك در داخل خاك تركيه است و آنكارا نمي خواهد شاخه سوري پ ك ك در امتداد مرزهاي جنوبي آن كشور، منطقه مستقلي براي خود تشكيل دهند، زيرا تركها نگرانند كه موفقيت كردهاي سوريه به ملي‌گرايي در بين كردهاي تركيه دامن بزند.

مقامات آمريكايي، كردها را موثرترين و قابل اعتمادترين نيرو بر روي زمين مي دانند كه مي توانند در جنگ عليه داعش بر روي آنها حساب باز كنند. شايان ذكر است كه آمريكا، حزب پ. ك. ك را به عنوان سازمان تروريستي طبقه بندي كرده است؛ اما يگان مدافع خلق در سوريه (YPG) را به عنوان شريك و متحد خود در مبارزه با داعش در نظر گرفته است و اميدوار است بتواند در اين راستا ميان تركها و كردها ميانجي گري كند. اما همانطور كه گفته شد آنكارا با مشاركت كردها در عمليات آزادسازي شهر رقه (پايتخت خودخوانده داعش) مخالف است و پيشنهاد كرده است از نيروهاي سپر فرات (كه از گروه هاي عرب ِمسلحِ مخالف سوري وابسته به تركيه تشكيل شده است) در عمليات آزادسازي رقه استفاده شود.
به نظر نمي رسد كه اردوغان موفق به جلب نظر ترامپ در زمينه عدم مشاركت كردها در عمليات رقه شود، چرا كه آمريكايي ها به گروه هاي مسلح تحت حمايت تركيه در شمال سوريه اعتماد زيادي ندارند.

منبع:فردا/23 ارديبهشت 96
*اول*انتشاردهنده:عليرضافرجي
۰ نفر