۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۰۶
کد خبر: 82529332
T T
۰ نفر
ارتقاي مشاركت هاي اجتماعي زنان سيستان و بلوچستان در عرصه مديريت

زاهدان - ايرنا - زنان صبور، كارآمد و متدين سيستان و بلوچستان با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و توجه ويژه به اين قشر بزرگ از جامعه حضور فعالتري در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي و غيره پيدا كردند به گونه اي كه هم اينك افزون بر 235 زن نخبه اين استان عهده دار مناصب مديريتي هستند.

به گزارش ايرنا به گفته صاحبنظران اجتماعي يكي از مهمترين معيارهاي سنجش ميزان توسعه يافتگي يك كشور ميزان اهميت و اعتباري است كه زنان آن كشور دارا هستند به گونه اي كه حضور فعال و موثرتر زنان در جامعه حاكي از توسعه يافتگي بيشتر آن است.
در اين راستا به گفته كارشناسان مطابق با اهداف مندرج در سند چشم انداز 20 ساله نظام، ايران 1421 جامعه اي است كه در آن تقويت نهاد خانواده، جايگاه زنان در عرصه هاي اجتماعي و استيفاي حقوق شرعي و قانوني زنان در همه زمينه ها تحقق يافته باشد.
با توجه به اهميت حوزه فعاليت هاي زنان در عرصه هاي مختلف سياسي، مديريتي، اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي دولت تدبير و اميد زمينه را براي فعاليت گسترده زنان كشور به ويژه در سيستان و بلوچستان فراهم كرده به گونه اي كه بر اساس آخرين آمار افزون بر 235 زن نخبه عهده دار مناصب مديريتي هستند كه شامل معاون استاندار، فرماندار (2 زن شيعه و سني)، يك معاون فرماندار، 6 مدير كل، 41 معاون مدير كل، سه نفر رئيس دانشگاه، 12 مشاور مدير كل، 41 مشاور فرماندار، 41 رئيس اداره، 2 نفر شهردار، سه بخشدار و 431 دهيار زن است كه در تصميم گيريهاي سطح استان نقش ايفا مي كنند.

*** برجسته شدن نقش زنان سيستان و بلوچستان در دولت تدبير و اميد
مدير كل امور بانوان استانداري سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: جايگاه زنان به عنوان قشر مهم و تاثيرگذار جامعه در دولت تدبير و اميد برجسته شده است به گونه اي كه افزون بر 235 بانو عهده دار مناصب مديريتي استان در رده هاي مختلف هستند.
مريم پويا افزود: دولت به اين باور رسيده است كه حضور فعال و موثر بانوان در صحنه مي تواند در جامعه نشاط ايجاد كند و شاخص هاي اميد را بهبود بخشد.
وي افزود: زنان به عنوان نيمي از جمعيت كشور نيازمند توجه هستند لذا دولت تلاش كرد بخشي از كارها و مديريت ها را در اختيار اين قشر قرار دهد تا متناسب با توان و ظرفيت خود بتوانند به جامعه خدمت و در زمينه توسعه و آباداني كشور سهيم باشند.
وي ادامه داد: اين مقدار نقش آفريني زنان در اين دولت در حالي است كه در دولت گذشته زنان در سيستان و بلوچستان تنها به يك مدير كل بانوان استانداري ، 42 معاون مدير كل ، 20 مشاور مدير كل و يك رئيس اداره محدود مي شد.
وي گفت: به بركت دولت تدبير و اميد زنان توانسته اند تا حد زيادي به حقوق قانوني خود دست پيدا كنند و در عرصه هاي سياسي، مديريتي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي حضور گسترده و فعالي داشته باشند.
وي بيان كرد: با توجه به اسناد بالادستي دفتر امور بانوان و خانواده استانداري سيستان و بلوچستان در جايگاه ستادي در حوزه زنان و خانواده با رويكرد عدالت محوري، اعتدالگرايي مسئوليت سياست گذاري، برنامه ريزي، هدايت، هماهنگي، سازماندهي، ديده باني و پايش و ارزشيابي برنامه و اقدامات براي زنان، دختران و خانواده هاي استان را از طريق تشريك مساعي، همكاري بين بخشي، ترويج و چانه زني و تعامل با دستگاههاي دولتي، مراجع حاكميتي، بخش عمومي و خصوصي، سازمانهاي مردم نهاد، مراكزعلمي و پژوهشي از جمله دانشگاهها و حوزه هاي علميه و رسانه ها با بهره گيري از مشاركت و همراهي مردان بر عهده دارد.
وي ادامه داد: در راستاي توان افزايي، ارتقاي كيفيت و سبك زندگي، تقويت بنيان و كاركرد خانواده و با تاكيد بر نقشهاي متعدد زنان و حضور فعال و موثر آنان در عرصه هاي اجتماعي ، اقتصادي، فرهنگي و سياسي در سطح استان همسو با كشور مدنظر است.
وي جذب اعتبار افزون بر چهار هزار ميليارد ريالي در راستاي اجراي 13 طرح در حوزه زنان سيستان و بلوچستان در دستگاههاي مختلف از جمله آموزش و پرورش، اداره كل فني و حرفه اي، استانداري و غيره در بخش هاي مختلف نظير افزايش پوشش تحصيلي دختران بازمانده از تحصيل، بهبود وضعيت بهداشتي دانش آموزان دختر مناطق محروم و نيازمند استان در مقطع متوسطه، ارائه خدمات مشاوره و ساماندهي زنان كشاورز در راستاي افزايش كيفيت و استاندارد هاي توليدات آنان براي رسيدن به افزايش و پايداري اشتغال، توانمند سازي مهارتي زنان آسيب ديده و در معرض آسيب هاي اجتماعي را از خدمات ارزنده دولت در استان در حوزه زنان ذكر كرد.
مدير كل امور بانوان استانداري سيستان و بلوچستان گفت: همچنين اقدامات ديگري از سوي اين حوزه به منظور اشتغال زنان در راستاي برقراري عدالت و ايجاد فرصت هاي شغلي با دريافت سهميه در دوره هاي آموزشي گاز از طريق جهاد دانشگاهي در استان انجام شده است.
وي ادامه داد: اطلاع رساني و حساس سازي مسئولان در خصوص ضرورت اشتغال براي زنان و خانواده ها با تاكيد بر زنان سرپرست خانوار و نيازمند از طريق معرفي افراد به دستگاههاي دولتي درمورد اشتغال و بكارگيري زنان و ايجاد كارآفريني براي آنان با همكاري صندوق كار آفريني اميد از طريق اعطاء تسهيلات نيز در دستور كار قرار گرفته است.
وي برگزاري كارگاههاي مختلف آموزشي در حوزه زنان با همكاري سازمان ها و ادارات مختلف، ارائه طرح ها و برنامه هاي متعدد در كارگروه بانوان و مصوب كردن آن در راستاي ايجاد و نگهداشت خانواده سالم به منظور تقويت و اجراي برنامه حمايتي نهاد خانواده و كاهش فقر زنان سرپرست خانوار و با هدف پيشگيري و كاهش طلاق، تقويت كاركرد خانواده، تهيه و تدوين دهها گزارش و مصاحبه هاي آماري و تحليلي پيرامون وضعيت زنان و خانواده و مشكلات مربوط به زنان در استان و انعكاس به مراجع ذيربط و درج در رسانه ها را از ديگر اقدامات اين نهاد در حوزه زنان برشمرد.
وي افزود: اين نهاد همچنين با توجه به رسالت خويش در حوزه زنان در بخش هاي مختلف نظير پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و غيره اقداماتي را در دستور كار قرار داده است.

***سيستان و بلوچستان بيشترين مديران زن را در كشور دارد
مشاور وزير و مديركل امور بانوان و خانواده وزارت كشور در سفر اسفند ماه به زاهدان گفت: سيستان و بلوچستان بيشترين مديران زن در پست هاي مختلف را دارد كه اين نشانگر توجه مسئولان استاني به نقش آفريني بانوان است.
فهيمه فرهمندپور اظهار داشت: بر اساس آمارهاي كلي تنها 2 درصد پست هاي مديريتي كشور در اختيار بانوان است.
وي افزود: آسيب هاي اجتماعي متنوعي در كشور وجود دارد كه به صورت مستقيم يا غير مستقيم به بانوان مربوط مي شود.
وي تصريح كرد: طلاق يكي از مهمترين آسيب هاي اجتماعي است كه مشكلات و معضلات آن بيشتر متوجه زنان و كودكان مي شود.
وي بيان كرد: وزارت كشور با كمك ساير دستگاهها و از طريق شوراي اجتماعي كشور كه دبيرخانه آن در اين وزارتخانه قرار دارد بيش از يك سال است كه طرح ضربتي براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي را دنبال كرده كه اميدواريم نتايج و آثار اين تلاش ها منجر به بهبود وضعيت اجتماعي بانوان شود.
مشاور وزير و مديركل امور بانوان و خانواده وزارت كشور گفت: حضور بانوان در فعاليت هاي اجتماعي، سياسي و خانوادگي با اعتقادات ديني، بومي و مذهبي ما همخواني دارد و هيچ مشكلي در خصوص سهم و حق زنان در توسعه و نقش آفريني در جامعه وجود ندارد.
وي اظهار داشت: بانوان با باور و اعتماد به توانمندي هاي خود بايد براي پيشرفت جامعه تلاش كنند.
وي افزود: نظام جمهوري اسلامي ظرفيت هاي بي نظيري را براي جامعه زنان فراهم كرده به طوري كه وضعيت زنان نسل امروز با زنان 2 نسل قبل قابل مقايسه نيست.
وي خاطر نشان كرد: با وجود پيشرفت هاي چشمگيري كه در رابطه با ارتقاء نقش زنان بعد از انقلاب صورت گرفته هنوز هم در اين زمينه نيازمند تلاش بيشتر هستيم.

*** حضور فعال زنان در سكانداري بخش هاي مديريتي دستگاه هاي اجرايي سيستان و بلوچستان
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: در دولت تدبير و اميد زنان در بخش هاي مختلف مديريتي سكاندار دستگاههاي اجرايي استان شده اند.
علي اوسط هاشمي اظهار داشت: رهبر كبير انقلاب بعد از ائمه اطهار(ع) بزرگترين خدمت را به اسلام كردند.
وي از بنيانگذار كبير انقلاب به عنوان فرصت سازترين شخصيت قرن نام برد كه موجبات حضور و نقش آفريني زنان را در جامعه ايران فراهم كرد.
وي ادامه داد: اين نگاه وسيع امام راحل، نگاههاي محدود و بسته به حق انسان ها را متغير و متحول كرد.
وي افزود: رهبر كبير انقلاب در مكتب پيامبر مكرم اسلام و ائمه معصومين (ع) به مرحله اي از نگاه بلند دست يافت كه امروز نگاه جهان به راه و انديشه اين انقلاب و ملت معطوف شده است.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: امروز اگر از اسلام نام و نشاني با تابش به وسعت نور آفتاب وجود دارد، مديون امام خميني(ره) است.
هاشمي اظهار داشت: قبل از انقلاب شرايط و امكان كسب علم به علت فضاي بسته جامعه براي اكثر زنان و دختران فراهم نبود.
وي بيان كرد: همه تلاش خدمتگزاران شما در دولت تدبير و اميد اين است كه فضاي منطبق با شان مردم را ايجاد كنيم و استاني بسازيم كه همه احساس غرور كنند.
وي حضور زنان در شوراهاي شهر وروستاي استان سيستان وبلوچستان را خوب ارزيابي كرد و افزود: دولت تدبيرواميد نقش مهمي به زنان داده است و اكنون زنان به خودباوري رسيده اند.

*** دولت تدبير و اميده جلوه بهره گيري از توانمندي زنان
مجتبي خانجاني فرماندار زاهدان نيز گفت: دولت تدبير و اميد در عمل نشان داده كه بايد از توانايي زنان در مديريت جامعه استفاده كرد.
وي بيان كرد: اميدواريم با تلاش هاي صورت گرفته از سوي دولت يازدهم در زمينه افزايش حضور و مشاركت بانوان در فعاليت هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و غيره شاهد پيشرفت و تعالي هر چه بيشتر سيستان و بلوچستان باشيم.

** دولت تدبير و اميد راه چندين ساله توسعه يافتگي نيروي انساني سيستان و بلوچستان را چهار ساله طي كرد
حميرا ريگي نخستين فرماندار زن بلوچ و اهل سنت سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: دولت تدبير و اميد گام هاي ارزنده اي را در توسعه يافتگي انساني استان برداشته به گونه اي كه در كنار رونق و پيشرفت زيرساخت ها به مردم اين استان قد و قواره اي به اندازه شان آنان داده است.
وي افزود: در اختيار قرار دادن پست هاي مديريتي به زنان توانمند سيستان و بلوچستان و در نتيجه ايجاد خودباوري در دختران اين استان از جمله مهمترين دستاوردهاي دولت تدبير و اميد در استان است كه نويد توسعه يافتگي بيش از پيش آن را مي دهد.
وي گفت: اگر برخي از زنان سيستان و بلوچستان در گذشته احساس مي كردند كه شهروند درجه سه و چهار در جامعه به شمار مي روند امروز به اين باور رسيده اند كه درجه يك هستند.
وي گفت: حضور زنان سيستان و بلوچستان در پست هاي مختلف مديريتي علاوه بر تغيير نگاه به استان سبب شده افراد زيادي با معرفي چهره واقعي آن تمايل به داشتن ارتباط و سرمايه گذاري در آن داشته باشند.
به گزارش ايرنا استان سيستان و بلوچستان با وسعتي حدود 187 هزار و 502 كيلومترمربع پهناورترين استان كشور محسوب مي شود.
بر اساس سرشماري نفوس و مسكن سال 95 جمعيت اين استان با 19 شهرستان به 2 ميليون و 775 هزار و 14 نفر شامل 704 هزار و 888 خانوار رسيده است كه يك ميليون و 401 هزار و 931 نفر از اين تعداد مرد و يك ميليون و 373 هزار و 83 نفر زن هستند.
اين استان از 2 حوزه سيستان در شمال استان شامل شهرستان هاي زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان هاي خاش، ايرانشهر، سراوان، سيب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نيكشهر، سرباز و كنارك تشكيل شده است.
شهرستان هاي زاهدان و ميرجاوه نيز در مركز اين استان واقع شده اند.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهاني ** انتشار دهنده: حيدر سراياني