۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۵۴
کد خبر: 82532367
T T
۰ نفر
مظلوميت شيعيان منطقه العواميه و تداوم رويكرد ضد حقوق بشري آل سعود

تهران - ايرنا - چند روز است كه نيروهاي امنيتي و ارتش سعودي، به منطقه المسوره در شهر العواميه در استان قطيف اين كشور يورش برده و آسيب هاي زيادي به شهروندان اين منطقه وارد كرده اند كه منجر به انهدام محله تاريخي المسوره شده است؛ اقدامي ضد حقوق بشري كه موجي از خشم و اعتراض را در ميان افكار عمومي منطقه در برابر جنايت آل سعود به دنبال داشته است.

امروز هفتمين روز محاصره منطقه العواميه در استان القطيف در شرق عربستان از سوي نيروهاي امنيتي اين كشور است و مردم اين شهر از ترس اصابت گلوله نظاميان عربستاني به خود، در خانه هايشان مانده اند؛ اقدام نيروهاي امنيتي آل سعود در ترساندن 30 هزار نفر از اهالي العواميه به بهانه واهي و بي اساس مبارزه با تروريسم صورت گرفته است.
نظاميان عربستان سعودي روز يكشنبه نيز در ادامه اقدامات سركوبگرايانه خود عليه شهر شيعه نشين «العواميه» در شرق اين كشور، امام جماعت و خطيب جمعه اين منطقه را بازداشت كردند.
نظاميان عربستاني در حالي به منطقه العواميه حمله كردند كه در چند روز گذشته نيز در ادامه يورش به محله تاريخي «المسوره» زادگاه شيخ نمر النمر در شرق اين كشور، چندين واحد مسكوني‌ را تخريب و يك نفر را به شهادت رساندند.
عربستان سعودي كه به عنوان مهم ترين دولت حامي تروريسم و عامل انتشار ديدگاه افراطي وهابيت در جهان شناخته مي شود، با اين اقدام غيرقانوني و غيرموجه خود موجب شده كه افكار عمومي منطقه و جهان بارها نسبت به اقدامات غيرقانوني و ضد انساني اين رژيم ابراز نگراني شديد كنند.
بخش عمده شيعيان عربستان در منطقه شرق اين كشور سكونت دارند كه منابع اصلي نفت و گاز در آن واقع شده است، اما اكثر شيعيان اين منطقه در فقر و محروميت به سر مي برند و از سوي مقام هاي سعودي مورد بي توجهي قرار گرفته اند.
جنايت رژيم سعودي در منطقه العواميه در استان قطيف در حالي است كه با توجه به ماهيت بدوي و ضدانساني آل سعود، اين كشور در چارچوب سياست هاي غيرقانوني خود و با هدف جنگ افروزي و قدرت طلبي در منطقه از هيچ جنايتي به مسلمانان (حتي شهروندان خود) فروگذار نكرده است كه نمونه هاي آن محاصره منطقه العواميه در استان القطيف، كشتار شيعيان، تجاوز به يمن و نيز نقش مخرب رژيم سعودي در تحولات سوريه است كه همه اين جنايات بر خلاف موازين و قوانين حقوق بين الملل صورت مي گيرد.
به نظر مي رسد كه سكوت رسانه هاي غربي - عربي به ويژه آمريكايي در خصوص اين اقدام ضد حقوق بشري عربستان، موجب شده تا اينگونه اقدامات غيرقانوني و ضد حقوق بشري عليه شهروندان بي گناه و مظلوم العواميه به رويه اي مرسوم و عادي براي سران جنگ طلب سعودي تبديل شود.
اين اقدام غيرقانوني آل سعود عليه شهروندان مظلوم منطقه العواميه در حالي است كه عربستان در سال هاي اخير در چارچوب منافع نامشروع رژيم صهيونيستي، ظلم هاي فراواني به جهان اسلام روا داشته كه همه اين جنايات در نهايت موجب بدنامي اين رژيم در ميان ملت هاي منطقه خواهد شد.
به هر روي، اقدامات سركوبگرايانه عربستان سعودي عليه شهروندان مظلوم شهر شيعه نشين «العواميه» در شرق اين كشور نشان از تداوم رويكرد مخرب آل سعود در قبال شهروندان اين منطقه و علاوه بر آن مهر تاييدي بر نقش مخرب رژيم سعودي در ناامني و بي ثباتي در كل منطقه است.
خاورم**9377**1275
گزارش: حميد اوضح* انتشار دهنده: مجيد جعفري