۳ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۳
کد خبر: 82542720
T T
۰ نفر

قيمت خريد تضميني گندم 13 هزار ريال اعلام شد

۳ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۳
کد خبر: 82542720
قيمت خريد تضميني گندم 13 هزار ريال اعلام شد

اروميه- ايرنا- مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: قيمت خريد تضميني گندم به ازاي هر كيلوگرم 13 هزار ريال تعيين شده است و به ازاي هر ميزان افت محصول از لحاظ كيفيت، از قيمت خريد تضميني نيز كاسته مي شود.

جمشيد دارا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: زمان خريد تضميني محصول گندم، جو و كلزا از ابتداي فروردين ماه سال جاري آغاز شده و اين فرصت براي محصول گندم تا پايان آبان، محصول جو تا 30 شهريور و دانه روغني كلزا تا 31 مرداد سال 96 شمسي ادامه مي يابد.
وي با بيان اينكه متولي خريد تضميني جو شركت پشتيباني امور دام كشور است، ادامه داد: قيمت خريد تضميني جو در مراكز تحويل گيري جو نيز 10 هزار و 300 ريال تعيين شده است.
وي افزود: با افت كيفيت محصول تا هشت درصد مبلغ 103 ريال از بهاي محصول كسر مي شود و بيشتر از هشت درصد تحويل گرفته نمي شود.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي در خصوص خريد تضميني كلزا نيز اظهاركرد: متولي خريد تضميني كلزا در سال جاري شركت غله و خدمات بازرگاني استان است كه با همكاري تعاون روستايي روند خريد انجام مي شود.
دارا افزود: قيمت خريد تضميني كلزا در سال جاري به ازاي هر كيلوگرم با 2 درصد ناخالصي و 10 درصد رطوبت 27 هزار و 830 ريال تعيين شده است.
وي ادامه داد: زمان خريد تضميني كلزا تا 31 مرداد و زمان خريد جو تا 30 شهريور و براي محصول گندم تا پايان آبان سال جاري در سطح كشور و استان ادامه دارد.
به گزارش ايرنا بر اساس مصوبه شوراي اقتصاد مجري خريد تضميني گندم شركت غله و خدمات بازرگاني است كه در استان ما علاوه بر شركت غله و خدمات بازرگاني استان، سازمان تعاوني روستايي نيز به عنوان مباشر كار خريد تضميني گندم را به عهده خواهد داشت.
آفت سن غلات يكي از مهمترين آفات كشاورزي است كه همه ساله به هزاران تن محصول گندم در كشور خسارت وارد مي كند و از لحاظ كمي باعث كاهش توليد مي شود و پوره هاي آفت نيز از لحاظ كيفي به دانه هاي گندم خسارت وارد مي كند؛ اين آفت باعث چروكيدگي و از بين رفتن خاصيت نانوايي محصول مي شود.
آذربايجان غربي داراي 800 هزار هكتار اراضي باغي و زراعي است كه 40 درصد آنها گندم زار است و گندم، چغندر قند، نخود، جو و انواع حبوبات جزو محصولات زراعي اين استان به شمار مي رود.
در سال زراعي گذشته ميزان گندم توليد شده از سطح زير كشت 358 هزار هكتار و 739 هزار تن بود كه از اين ميزان 632 هزار تن توسط دولت خريداري و ذخيره سازي شد.
بزرگترين گندم زارهاي آذربايجان غربي در شهرستان هاي اروميه، بوكان، مياندوآب، نقده، پيرانشهر، مهاباد و شاهين دژ قرار دارد؛ اين استان جزو 10 استان برتر در توليد اين محصول است و گندم زارهاي موجود نياز داخل استان را تامين مي كند.
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهين بيدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقاني