۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82547366
T T
۰ نفر
خرید یك میلیون و 340 هزار تن گندم از كشاورزان خوزستان

اهواز - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان با بیان اینكه این استان برای ششمین سال رتبه نخست خرید گندم كشور را كسب كرده، گفت: از زمان آغاز خرید گندم تاكنون یك میلیون و 340 هزار تن از این محصول از كشاورزان استان خریداری شده است.

به گزارش ایرنا كیخسرو چنگلوایی روز یكشنبه در شورای كشاورزی خوزستان اظهار كرد: گندم از محصولات فوق استراتژیك كشور است و 80 هزار بهره بردار گندم در خوزستان وجود دارد كه با احتساب خانوارهای زیرپوشش 400 هزار نفر به طور مستقیم و همین تعداد غیرمستقیم از محل تولید گندم ارتزاق می كنند كه معادل 17 درصد جمعیت استان است.
وی ادامه داد: تولید گندم 2 هزار و 900 میلیارد تومان گردش مالی در اقتصاد خوزستان و كشور ایجاد می كند.
وی با بیان اینكه 42 درصد الگوی كشت خوزستان مربوط به گندم است؛ گفت: خرید تضمینی گندم در خوزستان بیش از 12 درصد خرید گندم در كشور را تشكیل می دهد این درحالیست كه سطح زیركشت گندم آبی و دیم در خوزستان حدود هفت درصد است.
چنگلوایی افزود: خوزستان درحالی رتبه نخست تولید گندم در كشور را امسال از آن خود كرده كه سال زراعی 96-95 با شدیدترین خشكسالی در 50 سال گذشته روبه رو بود و میزان بارندگی در این استان كمترین در كشور بود؛ از سوی دیگر سرمازدگی در بخش هایی از استان، دمای بالا و گرد و غبار در بخش های دیگر نیز خسارت هایی به كشاورزی وارد كرد.
وی همچنین با اشاره به چهار برابر شدن سطح زیر كشت چغندرقند در خوزستان در پنج سال گذشته گفت:خوزستان ظرفیت بالایی در تولید این محصول دارد اما مشكل اصلی تعطیلی 2 كارخانه قند در این استان است.
چنگلوایی در ادامه با اشاره به تاكید دولت بر توسعه آبیاری تحت فشار در خوزستان اظهار كرد: در مرحله نخست 400 میلیارد ریال تسهیلات بدون عوض برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده شد كه اكنون 100 میلیارد ریال افزوده شده است.
وی افزود: استقبال خوبی از این طرح شده و در 2 ماه اخیر هفت هزار و 600 هكتار زیرپوشش آبیاری تحت فشار رفته این در حالیست كه در 20 سال گذشته تنها یك هزار و 350 هكتار آبیاری تحت فشار اجرا شده بود.

* برآورد تولید 2.8 میلیون تن محصول زراعی
معاون تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی خوزستان نیز در این نشست، برآورد مجموع تولیدات خوزستان را در كشت پائیزه امسال 2.8 میلیون تن اعلام كرد.
محمد قاسمی نژاد در تشریح كشت پائیزه امسال در استان توضیح داد: در سال زراعی 96-95 بیش از 860 هزار هكتار از زمین های كشاورزی این استان زیر كشت پائیزه رفت.
وی افزود: در این فصل غلات، چغندرقند، سبزی و صیفی و دانه های روغنی كشت شده كه حدود 95 درصد آن تاكنون برداشت شده است.
وی اضافه كرد: ارزش این محصولات بیش از 30 هزار میلیارد ریال است كه به بازار خوزستان تزریق شده و ایجاد اشتغال كرده است.
قاسمی نژاد با اشاره به روند صعودی تولید گندم در خوزستان اظهار كرد: پیش بینی امسال خرید 1.4 میلیون تن گندم است.
وی همچنین گفت: كشت كلزا به منظور تامین روغن كشور نیز از سال 93 آغاز شده و از 9 هزار و 700 هكتار به 23 هزار هكتار رسیده كه تاكنون 21 هزار تن برداشت شده است.
قاسمی نژاد اظهار كرد: امسال 10 هزار و 200 هكتار چغندر قند كشت شده كه در پایداری تولید و تناوب كشت موثر است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای كشت تابستانه گفت: كاهش 70 درصدی كشت برنج، خشكه كاری برنج و ممنوعیت كشت در حوضه رودخانه های مارون - جراحی و زهره از برنامه های جهاد كشاورزی در این فصل است.
وی افزود: كاهش سطح زیر كشت ذرت از 110 هكتار و جایگزینی حبوبات، دانه های روغنی (سویا و آفتابگردان) و سبزیجات نیز در دستور كار قرار دارد.
قاسمی نژاد پیش بینی تولید در كشت تابستانه را 3.5 میلیون تن دانست و اظهار كرد: از 354 هزار هكتار سطح زیركشت تابستانه در خوزستان 163 هزار هكتار (46 درصد) به محصولات دائمی و باغات اختصاص دارد.
خوزستان بیش از 2 میلیون هكتار زمین مستعد كشاورزی دارد كه به دلیل كمبود آب تنها حدود یك میلیون هكتار آن زیر كشت می رود. این استان با تولید 14 میلیون تن یكی از قطب های كشاورزی كشور است.
در سال های اخیر با بحران آب در حوضه رودخانه های كارون، كرخه، جراحی و زهره كشت پائیزه در خوزستان با مشكل روبه رو شده و كشت تابستانه نیز ممنوعیت هایی داشته است.
در سال زراعی گذشته یك میلیون و 800 هزار تن گندم در خوزستان تولید شد كه رشد 45 درصدی داشته و خوزستان در این زمینه رتبه نخست كشور را كسب كرده است.
400 هزار هكتار زیر كشت گندم استان آبی و 150 هزار هكتار دیگر كشت دیم است.
در فصل زراعی گذشته همچنین تولید كلزا از هشت هزار و 200 تن به 13 هزار تن رسید كه 53 درصد افزایش داشته است.
7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
۰ نفر