۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82547495
T T
۰ نفر
كارخانه ريسباف اصفهان مي تواند به مجموعه فرهنگي چندمنظوره تبديل شود

اصفهان - ايرنا - مشاور عالي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: مجموعه كارخانه ريسباف اصفهان مي تواند يك مجموعه نه فقط نمايشي بلكه مجموعه اي براي عرضه هنرهاي تاريخي، اقامتگاهي و گردشگري تبديل شود.

به گزارش ايرنا، روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان اصفهان روز يكشنبه به نقل از ميرسيد احمد محيط طباطبايي افزود: اين مجموعه همچنين آماده جذب سرمايه گذار اهل ذوق و داراي ايده است.
وي كه همراه با اعضاي پژوهشگاه ميراث فرهنگي كشور از اين كارخانه بازديد مي كرد، افزود: كارخانه ريسباف از لحاظ معماري، تلفيقي از معماري اروپايي و ايراني است كه ويژگي هاي كاشي كاري، آجركاري و معماري آن از شاخصه هاي با ارزشي است كه مي تواند بصورت يك مجموعه فرهنگي چندمنظوره در موقعيت مهم گردشگري اصفهان و در توسعه آينده اين شهر نقش آفريني كند.
مشاور عالي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري سازمان ميراث فرهنگي خاطرنشان كرد: اين كارخانه آخرين بازمانده از صنايع ريسندگي و پارچه بافي استان اصفهان است كه در قرن گذشته مركز صنعت ريسندگي كشور بوده و در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است و جزو ميراث صنعتي كشور به شمار مي رود، بنابراين لازم است از اين ظرفيت در راستاي ساير توسعه فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي بهره برد.
عضو هيات مديره شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران نيز در اين بازديد با ابراز تاسف از تبديل اماكن تاريخي به اماكن تجاري و مسكوني گفت: ريسباف تنها كارخانه بازمانده از كارخانه هاي ريسندگي شهر اصفهان است كه وزارت راه و شهرسازي، آن را به بهاي 210 ميليارد تومان در اختيار گرفت.
هوشنگ عشايري افزود: كارخانه ريسباف در هفت هكتار زمين در ميراث فرهنگي ثبت شده است و دخل و تصرف در آن امكان ندارد.
مالكيت مجموعه تاريخي و قديمي كارخانه ريسباف اصفهان، براي تاسيس موزه بزرگ اصفهان در 20 دي سالجاري از بانك ملي به وزارت راه و شهرسازي انتقال يافت.
ريسباف، بازمانده اي از مجموعه كارخانه هاي نساجي است كه در دوران پهلوي اول، اصفهان را به يكي از قطب هاي نساجي كشور تبديل كرده بود و توليداتش بيرون از مرزهاي ايران نيز طرفداراني داشت.
ت / 6020 /6027 خبرنگار: عليرضا حكيميان* انتشار: شكراللهي