۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 82549454
T T
۰ نفر
صادرات فولاد برخلاف سیاست وزارت صنعت ادامه دارد

تهران -ایرنا- دبیر سندیكای تولید كنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت : در حالیكه صنایع پایین دستی فولاد كشور با كاهش ظرفیت و افت تولید روبرو است و وزارت صنعت تامین نیاز داخل را اولویت نخست تعیین كرده، اما فولاد سازان صادرات را ترجیح می دهند.

« امیر حسین كاوه » روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن وتجارت خطاب به تولید كنندگان فولاد كشور، تامین نیاز داخل را به عنوان اولویت نخست، پیش از صادرات دانسته و آن را در قالب نامه رسمی به معاونین این وزارتخانه و واحدهای تابعه ابلاغ كرده، اما شكل اجرایی به خود نگرفته است.
حمید رضا طاهری زاده نایب رییس انجمن تولید كنندگان فولاد ایران به تازگی اعلام كرد: روز ششم خرداد ماه، بیست و نهمین نشست هم اندیشی رسته نوردكاران مقاطع طویل در دفتر این انجمن برگزار شد كه محوریت آن كمبود شمش در داخل كشور بود، زیرا اكنون شمشی از كوره های قوس با كیفیت بالا در بازار وجود ندارد و عمده تولیدات كارخانه های ذوب صادر می شود كه در صدر صادر كنندگان فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و ذوب آهن پاسارگاد قرار دارند.

** صنعت فولاد نیازمند متولی
كاوه افزود: امروز صنعت فولاد به متولی نیاز دارد و در واقع این بخش نیازمند تشكیلاتی برای ساماندهی امور است، زیرا اكنون متولی مشخص نیست و دستورات وزیر صنعت هم ضمانت اجرایی به دنبال ندارد و بورس كالا هم به شكل یكطرفه در اختیار تولید كنندگان وفروشندگان است و خریداران كالا پشتیبانی ندارند.

** اختلاف قیمت 90 دلاری در هرتن
دبیر سندیكای تولید كنندگان لوله وپروفیل فولادی ایران اضافه كرد: اكنون هرتن ورق گرم فولادی در بورس به قیمت 520 دلار فروخته می شود، درحالی كه قیمت جهانی به ازای هرتن 430 دلار است و اختلاف 90 دلاری را نشان می دهد .
وی گفت: مرجعی برای پاسخگویی در خصوص اختلاف قیمت میان تولید كننده داخل وخارجی نیست و به جای رونق تولید و اشتغال ، خلاف آن عمل می شود .

** تولید كنندگان لوله وپروفیل تماشاگر اقتدار فولاد سازان
كاوه یادآور شد: وزیر صنعت سال گذشته طی نامه ای تامن 2.1 میلیون تن ورق فولادی را توسط شركت های فولاد مباركه، نورد ولوله اهواز و گیلان صادر كرد كه سهم مباركه 1.1 میلیون تن ورق زیر سه میلمتر بود و 600 هزار تن آن باید ورق دو میلیمتر تامین می شد، اما این واحد تولیدی، نسبت به تامین همه ضخامت های خط تولید خود اقدام كرد و در واقع تولید كنندگان لوله وپروفیل تماشاگر این اقتدار فولاد سازان هستند.
وی گفت: كارخانه نورد لوله و ورق اهواز نیز مشكلات مدیریتی و مالی داشت و از ابتدا روشن بود كه نمیتواند پاسخگو باشد و با وجود اعلام موضوع، وزارت صنعت بر این موضوع اصرار داشت وسرانجام یك چهارم تعهد 500 هزارتنی را جوابگو شد .
علاوه براین كارخانه گیلان هم شرایط پاسخگویی مشابه اهواز را داشت و نتوانست برابر میزان تعیین شده، ورق فولادی در اختیار اعضای این سندیكا قرار دهد.

** افت 90 درصدی صادرات ورق گرم
آمارهای انجمن تولید كنندگان فولاد ایران نشان می دهد كه فروردین ماه امسال 10 هزار تن ورق گرم صادر شده كه در مقایسه با صدور 104 هزار تن در ماه مشابه پارسال، افت 90 درصدی را ثبت كرد .
همچنین میزان واردات ورق گرم فولادی در پایان فروردین 96 به رقم هشت هزار تن رسید و نسبت به 184 هزارتن عملكرد ماه مزبور در سال قبل، كاهش 96 درصدی دارد.
میزان تولید ورق گرم در نخستین ماه امسال به رقم 636 هزار تن رسید كه در مقایسه با ماه مشابه سال 95 رشد 10 درصدی را نشان می دهد.

** خواسته تولید كنندگان لوله و پروفیل، شفاف سازی بورس
دبیر سندیكای مزبور گفت: قیمت تولیدات ورق فولادی در بورس كشف می شود و مكانیزمی كه در این زمینه صورت می گیرد، نیازمند شفاف سازی است و باید عادلانه باشد، زیرا در روش فعلی فقط به خواسته های تولید كننده توجه می شود و خریدار مورد بی توجهی است.

** فولاد سازان به جای گران فروشی، حامی تولید داخل باشند
كاوه معتقد است: توجیه فولاد سازان ایرانی در بازارهای خارجی برای فروش تولیدات به قیمت ارزان، فاكتور فراوانی انرژی ( گاز ) و سنگ آهن ارزان است، اما این فاكتورها در فروش داخلی مورد توجه قرار نمی گیرد و درواقع با گران فروشی تلاش می كنند، برای بنگاه ( شركت ) خود سود نشان دهند .
وی افزود: انتظار این است كه تولید كننده صنایع پایین دستی مورد حمایت صنعتگران بالا دست باشد و امروز 80 درصد قیمت تولیدات صنعت فولاد مربوط به مواد اولیه است و 10 تا 12 درصد دستمزد و بقیه مربوط به سایر موراد است .
به گزارش ایرنا، نایب رییس انجمن تولید كنندگان فولاد ایران به تازگی اعلام كرد: براساس گزارش دریافتی 70 درصد از كارخانه های نورد فولاد به دلیل مشكل تامین مواد اولیه غیر فعال شده اند.
وی گفت: هفته گذشته هیات مدیره انجمن با وزارت صنعت، معدن و تجارت نشستی داشت و در این جلسه تقاضا شد تا بخشی از شمش های فولادی صادراتی به تولیدكنندگان داخل تخصیص یابد .
پارسال ایران با صادرات 5.5 میلیون تن تولیدات فولادی ، ركورد شكنی كرد و صدور 4.2 میلیون تن در سال 94 نیز از دستاورد دولت یازدهم محسوب می شود، زیرا از نیمه دهه 40 شمسی كه صنعت فولاد كشور راه اندازی شد، چنین ارقامی در زمینه صادرات ثبت نشده بود.
ایران در افق چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را هدفگذاری كرده كه حدود 15 میلیون تن از این رقم برای صادرات پیش بینی شده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1559 ** 1579 ** مصاحبه : حسین عضدی فسا ** انتشار :مرضیه فاتحی
۰ نفر