۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82550565
T T
۰ نفر
سالانه بايد پنج واحد اقامتي جديد در آذربايجان غربي راه اندازي شود

اروميه- ايرنا- معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي وجود 38 هتل يك تا پنج ستاره در اين استان را يادآور شد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه بايد پنج واحد اقامتي جديد با 350 تخت به مجموعه اقامتي اين استان اضافه شود.

حسين امامي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 21 هتل از هتل هاي موجود اين استان در اروميه، چهار هتل در مهاباد، سه هتل در خوي، 2 هتل در بازرگان، 2 هتل در پيرانشهر، 2 هتل در ماكو و يك هتل در هر يك از شهرستان هاي مياندوآب، بوكان، سلماس و تكاب واقع شده است.
وي با دعوت از سرمايه گذاران براي احداث هتل در اين استان مرزي، ادامه داد: تعداد اتاق هتل هاي موجود اين استان يكهزار و 500 اتاق و تعداد تخت آنها سه هزار و 174 تخت است.
امامي با بيان اينكه 52 واحد مهمان پذير درجه يك، 2، سه و ممتاز نيز در اين استان وجود دارد، افزود: اين مهمانپذيرها نيز داراي 76 اتاق و يكهزار و 527 تخت هستند.
به گفته معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي، سه هتل آپارتمان با 44 اتاق و 101 تخت و 67 دفتر خدمات مسافرتي از ديگر ظرفيت هاي بخش گردشگري اين استان به شمار مي رود.
وي در خصوص استانداردسازي واحدهاي اقامتي استان نيز گفت: براساس سياست هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور تمامي واحدهاي اقامتي بايد استانداردسازي شود و اين مهم در دستور كار قرار گرفته است.
امامي با اشاره به اينكه استانداردسازي به يك شركت داراي مجوز واگذار مي شود، اضافه كرد: تعدادي از هتل هاي استان استاندارد سازي شده و مورد بهره برداري قرار گرفته و بقيه نيز از نظر ساختمان، تجهيزات و آموزش نيروي انساني ضمن خدمت در حال استاندارسازي است.
وي افزود: نياز به احداث هتل در برخي از شهرستان ها از جمله نقده، شاهين دژ، سردشت و تكاب در اولويت قرار دارد و مشكل اقامت مسافران در اين شهرستان ها با اجراي طرح خانه هاي استيجاري و اقامتگاه هاي موقت پوشش داده شده است.
معاون گردشگري به تمهيدات اتخاذ شده براي ارزان سازي سفر براي اقشار متوسط و پايين جامعه اشاره كرد و افزود: به همين منظور كمپين ها و استراحتگاه هاي درون شهري، سرويس هاي بهداشتي، پاركينگ و محل خيمه زدن براي گردشگران و مسافران داخلي در سطح شهرهاي اين استان ايجاد شده است.
وي در خصوص اعطاي تسهيلات به هتل سازان نيز گفت: بر اساس ماده هفت ايرانگردي، سرمايه گذاراني كه مي توانند در زمينه ساخت هتل و واحدهاي اقامتي فعاليت كنند از معافيت مالياتي برخوردار شده و از پرداخت عوارض پروانه ساخت، تعرفه آب و برق معاف مي شوند؛ هتل سازان مي توانند تسهيلات بانكي نيز دريافت كنند.
وي ميانگين ضريب اقامت مسافران خارجي و داخلي در اين استان را يك و نيم شب عنوان كرد و گفت: سالانه 2 ميليون و 600 گردشگر داخلي و خارجي شامل 200 هزار گردشگر خارجي و 600 هزار گردشگر داخلي در واحدهاي اقامتي اين استان اسكان داده مي شوند.
وي با بيان اينكه توسعه اقامتگاه هاي بوم گردي يكي از سياست هاي سازمان ميراث فرهنگي است، افزود: 30 روستاي هدف گردشگري در استان تعريف شده است كه بطور ميانگين در هر كدام بايد 2 اقامتگاه بوم گردي ايجاد شود
وي روستاهاي سهولان مهاباد، امامزاده و بند اروميه، باغچه جوق ماكو و روستاي بسطام را جزو 30 روستاي هدف گردشگري استان عنوان كرد كه اقامتگاه هاي بوم گردي در آنها راه اندازي مي شود.
معاون گردشگري اداره كل ميزاث فرهنگي آذربايجان غربي اظهار كرد: روستائياني كه علاقه مند به تبديل منازل خود به اقامتگاه بوم گردي هستند، مي توانند طبق دستور ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خانه و بناي خود را تغيير كاربري داده و تبديل به اقامتگاه بوم گردي كنند.
امامي اضافه كرد: تسهيلات هزار ميليون ريالي نيز در اختيار روستائيان علاقه مند به اين كار قرار مي گيرد تا اقدام به بازسازي و مرمت خانه و بناي خود كنند.
وي اظهار كرد: اگر در روستاهاي هدف گردشگري اين علاقه مندي بيشتر شود و روستائيان به تغيير كاربري منازل خود بپردازند و از غذاهاي محلي و لبنيات محلي استفاده كنند، بدون ترديد با استقبال گردشگران داخلي و خارجي مواجه مي شوند و درآمدي فراتر از درآمد كشاورزي كسب مي كنند.
وي با بيان اينكه روستاي گورچين قلعه اروميه، يكي از روستاهاي هدف گزردشگري اين استان به شمار مي شود، افزود: براي نهادينه كردن فرهنگ تبديل خانه هاي روستايي به اقامتگاه هاي بوم گردي، جلس هاي مختلفي با دهياران برگزار و فوايد اين طرح به آنان شرح داده شده است.
وي رونق اقامتگاه هاي بوم گردي در روستاها را عامل مهم در جلوگيري از توسعه شغل هاي كاذب و افزايش نرخ بيكاري و جلوگيري از خالي شدن روستاها عنوان كرد.
وي اظهار كرد: تاكنون براي سه اقامتگاه بوم گردي در سطح استان مجوز صادر شده و فعاليت 2 اقامتگاه بوم گردي در روستاي احمد آباد تكاب و يك اقامتگاه بوم گردي در 'ليلانه' سردشت شروع شده است.
به گزارش ايرنا قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوري اسلامي ايران در 14 اسفند سال 1395 شمسي در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
3072 /8135
** خبرنگار: شهين بيدادرس ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي