۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82551769
T T
۰ نفر
قاچاق چوب عاملي تهديد كننده براي جنگل هاي شهرستان نور

نوشهر- ايرنا - شهرستان نور با برخورداري از 230 هزار هكتار عرصه جنگلي و مرتعي كه متاسفانه بخشي از اين عرصه هاي جنگلي به علت قاچاق بي رويه چوب مورد دستبرد عده اي از قاچاقچيان قرار گرفته است.

منطقه ايزده يكي از مناطق جنگلي بخش مركزي شهرستان نور است كه تا پيش از مصوبه طرح تنفس جنگل هاي شمال از سوي مجري طرح جنگلداري آستان قدس مورد بهره برداري قرار مي گرفت اما هم اينك برداشت چوب از اين عرصه از چشمان قاچاقچيان به دور نمانده است.
اين عرصه به گستره حدود سه هزار و 400 هكتار در ضلع جنوبي ايزدشهر بخش مركزي نور قرار گرفته است كه بيشتر پوشش جنگلي آن را گونه هايي مانند ممرز ، توسكا و انجيلي تشكيل مي دهد.
جانشين معاونت امور جنگل ، سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري كه روز گذشته ازاين عرصه بازديد كرده است ، دراين باره به خبرنگار ايرنا گفت :‌ با اينكه نيروهاي يگان حفاظت اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نور پيرامون اين عرصه را كانال هايي حفر كرده اند تا خودروهاي متعلق به قاچاقچيان به آساني نتوانند به داخل عرصه ورود پيدا كنند اما متاسفانه اين افراد متخلف به طريقي وارد اين عرصه مي شوند.
اسحاق عطايي افزود :‌ طبق بازديدهاي صورت گرفته اين افراد متخلف براي عبورخودروهايشان از اين كانال ها پل هاي متحركي را ساخته و پس از گذر از هركانالي اين پل ها را برداشته و برروي پل هاي بعدي قرار مي دهند و اين گونه اقدام به قاچاق و حمل چوب با خودرو هاي خود مي كنند.
وي اظهارداشت :‌ البته دراين بازديد تصميمات خوبي هم گرفته شد و آن اينكه شوراهاي شهرو شهرداري ايزدشهر و فرمانداري نور وعده دادند تا با همراهي اداره منابع طبيعي و آبخيزداري اين شهرستان ضمن آنكه درصيانت از اين عرصه اهتمام ويژه اي داشته باشند بلكه نسبت به بكاري گيري همياران طبيعت نيز اقدام كنند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نور نيز پيش از اين با اشاره به عمليات تعقيب و گريز 2 دستگاه خودروي حامل چوب هاي قاچاق در جنگل هاي نور از توقيف آنها با 12 اصله كاتين خبر داده بود.
مرتضي مهدي زاده به خبرنگار ايرنا گفته بود كه نيروهاي منابع طبيعي نور با كمين در جنگل رستم رود با 2 دستگاه خودروي نيسان كه در حال قاچاق چوب بودند مواجه شدند.
وي تصريح كرد: در عمليات تعقيب و گريز، قاچاقچيان چوب با آسيب رساندن به خودروي فرمانده يگان حفاظت و پاي فرمانده يگان حفاظت، 2 خودرو را رها كرده و متواري شدند.
مهدي زاده گفت : 2 خودروي توقيف شده داراي 12 اصله كاتين چوب درخت توسكا بودند كه به اداره منابع طبيعي نور منتقل شد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نور افزود: با بررسي هاي صورت گرفته افرادي كه در قاچاق چوب شركت داشتند شناسايي شده و موضوع تعقيب كيفري اين افراد از سوي دستگاه قضايي در حال انجام است.
شهرستان نور در غرب مازندران قرار دارد.
خبرنگار :‌مهراب زكي پور كينجي**انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
7078 /1602/