۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82555716
T T
۰ نفر
سایه تنش میان قطر و عربستان بر میزبانی جام جهانی 2022

تهران - ایرنا- جام جهانی فوتبال 2022 قطر بدنبال اقدام عربستان و برخی كشورهای عربی در قطع روابط دیپلماتیك و بستن راههای زمینی و هوایی خود با قطر، در معرض تهدید قرار گرفته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای خبری گاردین، چشم انداز برگزاری جام جهانی 2022 در قطر بعد از قطع روابط دیپلماتیك این كشور با همسایگانش و بسته شدن مرزهای زمینی با تردیدهای جدی روبرو شده است.
تنش بین كشورهای عربی با قطر بر سر مسائل منطقه‌ای به قطع رابطه عربستان، مصر، امارات، بحرین، لیبی و مالدیو با دوحه شد. در پی این تنش ها، عربستان سعودی ، امارت عربی متحده و بحرین، تنها راه زمینی به این شبه جزیره كوچك را بستند و علاوه برآن اجازه استفاده از بنادر یا مسیرهای هوایی را به قطر ندادند.
قطر در حالی خود را آماده میزبانی جام 2022 با هزینه چندین میلیارد دلار كه شامل ساخت 9 ورزشگاه و زیرساخت های عظیم است می كند، كه گزارش هایی مبنی بر هجوم قطری های نگران به فروشگاهها برای ذخیره كردن مواد غذایی منتشر شده است. قطر برای واردات به بنادر دریایی متكی است و محاصره راه های هوایی یك مانع عظیم برای قطر و شركت هواپیمایی این كشور محسوب می شود.
كمیته عالی قطر كه مسئول برگزاری میزبانی جام جهانی 2022 است، بیانیه ای منتشر نكرده است، ولی یك منبع آگاه اذعان كرد كه این بحران از هر چالش دیگری كه قطر از زمان كسب حق میزبانی با آن روبرو بوده، جدی تر است.
جام جهانی قطر به دلیل گرمای تابستان این كشور به جای زمان معمول خود در فصل تابستان قرار است در زمستان برگزار شود. همچنین تحقیقاتی در مورد ادعای فساد در جریان كسب این میزبانی انجام شده است. علاوه برآن انتقادات گسترده ای از نحوه رفتار این كشور با كارگران مهاجر كه در ساخت ورزشگاههای قطر مشغول كار هستند، مطرح شده است.
امیر قطر قصد دارد با میزبانی جام جهانی جایگاه این كشور كوچك اما ثروتمند عربی را در جهان ارتقا بخشد. این قدرت نرم می تواند به منزله خاكریزی در مقابل دخالت های همسایگان این كشور به قطر كمك كند. اما در حالی كه پنج سال تا برگزاری جام 2022 باقی مانده، برگزاری این جام در پرده ابهام است.
اتحادیه فوتبال انگلیس در باره این بحران اظهار نظر نكرد، اما راینهارد گریندل رئیس فدراسیون آلمان گفت كه در این باره با دولت آلمان و اتحادیه فوتبال این كشور مذاكره خواهد كرد. وی گفت: جامعه جهانی فوتبال باید در این باره هم عقیده باشند كه تورنمنت های مهم نباید در كشورهایی كه فعالانه از تروریسم حمایت می كنند، برگزار شود.
شركت هواپیمایی قطر حامی مالی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) است.
فیفا اعلام كرد كه این نهاد با كمیته برگزاری جام 2022 و كمیته عالی قطر به طور مرتب در تماس است.
'برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.'
ورزشی**1210**1584 مترجم - زهرا كورهلی*انتشاردهنده:مولوی